Zimmer Feri haldoklik

Vesztésre állunk a turistacsábításban a szomszédos országokkal szemben, bár legalább már nem csökken az idelátogató külföldiek száma. A hazai szálláshelyeken viszont rekordszámú belföldi vendéget fogadtak. Az igények érzékelhetően nőnek, de az egy- és kétcsillagos szállodák már az alapvető elvárásoknak sem tudnak eleget tenni.

Mindössze egy százalékkal nőtt tavaly a kereskedelmi szálláshelyeken a belföldi és külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma az előző évhez képest - a KSH előzetes adatai szerint. A szálláshelyek összes árbevétele folyó áron négy százalékkal emelkedett, vagyis reálértéken csökkent.

Bár az előző évinél három százalékkal több külföldi vendég érkezett, a nálunk töltött éjszakák száma 2006-hoz képest nem változott, és az öt legnagyobb küldő ország mindegyikének csökkent a forgalma. Ugyanakkor a Romániából érkezők 43 százalékkal több éjszakát töltöttek nálunk, de általában a volt KGST-országokból érkezők forgalma is látványosan nőtt - elsősorban a határ menti városokban és országszerte a wellness-szállodákban. Szakemberek szerint ennek az a magyarázata, hogy a magyar szolgáltatók elérhető távolságon belül megfizethető szolgáltatásokat kínálnak.

Miközben az egy- és kétcsillagos kategóriákban több mint negyedével csökkent a szálláshelyek igénybevétele, minden más kategóriában kismértékben nőtt.

- A kereslet évek óta a magasabb minőségi szolgáltatások felé tolódik. Az üdülési szokások megváltoztak: a vendégek igényesebbek lettek. A szállodai szolgáltatásban a vendég elvárja a saját fürdőszobát, televíziót, hűtőszekrényt, a büféreggelit, ezeknek a kritériumoknak viszont az egy- és kétcsillagos szálláshelyek nem felelnek meg - mondta lapunknak Kopócsy Andrea, a Magyar Szállodaszövetség elnöke. Hozzátette: az utóbbi években a szállodai fejlesztések szinte kizárólag a legalább háromcsillagos kategóriákban történtek, az alacsonyabb színvonalon üzemelő egységek fokozatosan bezárnak, vagy magasabb kategóriába sorolják át magukat.

A belföldi turisták növekvő számát a kedvező időjárás, az üdülési csekkek terjedése, az aránylag gyenge forint, így a külföldi versenytársak viszonylagos drágasága, a lakosság erősödő egészségtudata és a wellnessdivat is "támogatta".

- Tény, hogy a külföldi vendégéjszakák száma tavaly nem nőtt, de a 2006-os szeptember-októberi belpolitikai események, utcai zavargások okozta jelentős forgalomcsökkenés - amely a 2007-es előszezoni forgalomra is hatott - megállt, és nyár végén megkezdődött a növekedés, ami november-decemberben felerősödött: a szállodákban 9-12 százalékos volt - mondja Kopócsy Andrea. A 9810 ezer belföldi vendégéjszaka rekord, és dinamikusan nő tovább. A külföldi éjek számában azonban még mindig nem tudtuk megközelíteni a 2004-2005-ben elért számokat.

A külföldi turisták érdeklődését nem sikerült megtartanunk: miközben jelentkezett a még felfedezetlen, új uniós országok kínálata, a fapados társaságok is átcsoportosították járataikat. Ugyanakkor az egyik kulcsfontosságú küldő piac, Németország gazdasági gyengülése is ráerősített a folyamatra, ezért 2006 utolsó negyedévétől érezhetően lemaradtunk szomszédaink mögött.

A vendégéjszakák száma a wellness-szolgáltatást nyújtó egységekben nőtt leginkább: 6,3 százalékkal. A Magyar Szállodaszövetség wellness szekciójának vezetője, Baranyai György szerint ez elsősorban a forgalom döntő részét adó üdülési csekkeknek köszönhető. Jót tett a hat hosszú hétvége is, hiszen ha a közelben találnak megfelelő szolgáltatást, a magyar családok egyre szívesebben választják a wellness-szállodákat, és nem lépik át az országhatárokat.

- Sokat használna a belföldi turizmusnak, ha az iskolai szünetek rendje megváltozna. Ha a hosszú nyári szünetet - más európai országokhoz hasonlóan - több rövidebb, akár régiós bontásban egymástól eltolt tanításmentes periódus váltaná fel, az érezhetően jót tenne az ágazatnak - véli a szekcióvezető.

Baranyai a wellness-szállók tavalyi költségnövekedésében első helyre rangsorolta az energiaárak emelkedésének hatását, ami hatványozottan érvényesült: nemcsak a közvetlen rezsiköltség nőtt, hanem a - főzéshez, takarításhoz - felhasznált anyagok ára is. Árat pedig nem vagy csak korlátozott mértékben emelhetnek, hiszen a vendégek - akiket szintén sújt például az energiaár-emelkedés - nem tudnák azt kifizetni.

A 216 szobás Hotel Eger & Park szállodakomplexum sikeres évet zárt. Üdülésicsekk-forgalmuk meghaladta a százmilliós nagyságrendet - ez az árbevételnek mintegy tíz százaléka. (A tapasztalatok szerint az üdülési csekket felhasználók azonban keveset költenek a beváltható utalványokon kívül.) Harmati László igazgató szerint tavaly elsősorban az áfakulcs 15-ről 20 százalékra emelése növelte a költségeket, s ezáltal jelentősen romlott a versenyképesség. Ugyanakkor biztató, hogy januárban az egy évvel korábbihoz mérve 25 százalékos forgalomnövekedést tapasztaltak Egerben: hét végén a wellness-, hét közben a konferenciaturizmus viszi a prímet.

Budapesten a szállásdíjbevételek közel 15 százalékkal csökkentek. A szállodák átlagosan közel 50 százalékos szobakihasználtsággal működtek, ami 1,9 százalékkal jobb, mint az egy évvel korábbi eredmény. Az üzemeltetési költségek azonban jelentősen nőttek: az élelmiszerek ára tíz, az energiahordozóké 15 százalékkal nőtt, és a beszállítók, szolgáltatók is legalább a nyolcszázalékos infláció mértékének megfelelően növelték a költségeket. Az árbevétel növekedését rontja a magasabb áfatartalom is, így a szállodák csak nettó két százalékkal tudták emelni a bevételeiket.

Románia bezzeg...

Keleti szomszédunknál tavaly 8,4 százalékkal nőtt a kereskedelmi szálláshelyek forgalma az egy évvel korábbihoz képest. A szálláshelyek szolgáltatásait 20,59 millióan vették igénybe - 82,6 százalékuk román turista. A külföldiek száma majd 28 százalékkal 7,72 millióra gyarapodott: 94 százalékuk Európából, ezen belül 62 százalék az Európai Unió tagállamaiból érkezett. A kereskedelmi szálláshelyek kihasználtsága 2,4 százalékkal 36 százalékra nőtt egy év alatt.

Szeptemberben fordult a kocka?

Szeptember óta jelentős fordulat történt az öt legnagyobb küldő ország - Németország, Anglia, Ausztria, Olaszország és az USA - piacán - hangsúlyozta lapunknak a tavalyi adatokat értékelve Niklay Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. elnöke. Szerinte a folyamatos marketingkampány, a légi kapa-citás bővítése kezd beérni. Egyre többen választják úti célul Magyarországot - közölte. - A tavalyi évre vonatkozó végleges KSH-eredményekhez képest 2008-ban ötszázalékos növekedésre számítunk mind a belföldi, mind a külföldi vendégéjszakák számában - tette hozzá Niklay Ákos.

Ifjúsági szálló Budapesten. Kádat, televíziót is akar a vendég a szobához
Ifjúsági szálló Budapesten. Kádat, televíziót is akar a vendég a szobához
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.