Szemlezáró

Az idei szemle "legforradalmibb" újítása, hogy a szervezők senkinek sem árulták el előre a díjak sorsát. Legyen a záró abszolút meglepetés, legyen izgalom, mint a nagy nemzetközi fesztiválokon - érveltek. Jóllehet, azokon show-műsort adnak, amelyet a tévék szívesen közvetítenek. Nem így Budapesten, igaz, itt nem is az Oscart adják át.

A titoktartás ellenére sem volt nehéz megtippelni, hogy Mundruczó Kornél Delta című filmje fődíjat kap. Annak ellenére, hogy aligha készült film viszontagságosabb körülmények között. A Duna deltavidékén játszódó cselekményt már majdnem félig leforgatta a rendező, amikor meghalt a főszereplő, Bertók Lajos. Újra kellett indítani a forgatást, új pénzből és főhőssel, aki a hegedűművész Lajkó Félix lett. (Ő adja a film elragadó zenéjét is.)

- Lényegi különbség van a félbemaradt, és a végül megvalósult változat között - állítja a rendező. Forgatókönyvíró társával, Bíró Yvette-tel átalakították a történetet. Bertók figurája konfliktuskereső, tragikus hős volt, aki meggyilkolt apját bosszulni jött a deltába, anyja családjához. Lajkó Félixé viszont egy rezignált "Viskin herceg". Az egész mű költői, balladai hangulatú. A sűrített, kihagyásos technika a rendező szerint Fassbinder kései filmjeire emlékeztet. Archaikus elem a szinte ősállapotban levő természet és az ember viszonya. A klasszikus gyökerek miatt hasonlít Mundruczó előző, Johanna című filmjére, de nem stilizált, hanem realista mű.

Megjegyzésünkre, hogy csupa magyar nyelven beszélő ember jelenik meg a filmben a Duna-delta helyszínén, Mundruczó elmondja, ebben nincs semmi különös, élnek ott magyarok is, hétféle náció sírjait lehet megtalálni a temetőben. Sok jó barátot szerzett a filmben szereplő faház mesteremberei között, akik barátaikat hozták el statisztálni Erdélyből, és akiktől szeretetet, segítséget kapott.

Mundruczó nevét magasan jegyzik a művészfilmek nemzetközi világában, de az itthoni szemléken fődíjat még nem kapott. Amellett, hogy most örül ennek, úgy véli, ez segíteni fog, hogy a mozikban jól menjen a film, amelyet egy nemzetközi A kategóriás fesztiválra szeretnének elvinni, ősszel pedig a hazai mozikba.

Kedden este Budapesten, a Millenáris Teátrumban Mundruczó Kornél filmje, a Delta kapta a 39. Magyar Filmszemle fődíját, az első alkalommal odaítélt Arany Orsót. A legjobb rendezőnek járó elismerést Ragályi Elemér vehette át Nincs kegyelem című alkotásáért. A Moziverzum díjjal, azaz a legjobbnak ítélt közönségfilm díjával Gigor Attila A nyomozó című alkotását jutalmazták. A legjobb dokumentumfilmnek járó elismerést Böszörményi Zsuzsa és Kai Salminen Hosszú utazás című alkotása kapta. A legjobb kisjátékfilm Császi Ádám Gyengébb napok című munkája lett. A tudományos-ismeretterjesztő film kategóriában a Szelíd szálakon (A nemezelésről), Pócs Judit és Rittgasser István filmje nyert. A legjobb elsőfilmes Paczolay Béla. Az idén a külföldi kritikusok Gene Moskowitz-díjával is Mundruczó Kornélt tüntették ki.
- Számos elsőfilmes szerepelt most is a szemlén, de igazából csak kettő számít annak - mondja lapunknak Báron György kritikus. Faur Anna (Lányok) és Gigor Attila (A nyomozó) igazi pályakezdő, mindkettőjük filmje, nagyon tehetséges alkotás. Bár elviekben Alföldi Róbert is ide sorolható, a sokoldalú színházi szakember filmesként kívülálló, és ezzel versenyművét, a Nyugalmat is jellemezhetjük. Till Attila sem igazi filmrendező, hanem népszerű médiaszemélyiség, aki rá jellemző tetszetős formájú mozit készített (Pánik). Lakatos Róbert pedig a dokumentumfilmes pályafutást ültette át a játékfilmes kategóriába (Bahrtalo!) - húzza alá véleményét Báron. Hozzátéve: a rövidfilmes mezőnyben rengeteg az új tehetség, itt látszik, hogy nagyon komoly utánpótlása van a hazai rendezőszakmának.

 

A zsánerfilm-díj befutója volt a szemle legnagyobb kérdése, mivel Paczolay Béla Kalandorok, valamint A nyomozó és a Pánik című műveknek egyaránt komoly táboruk volt. A helyzetet különösen kiélezetté tette, hogy ez az elismerés is 25 millió forinttal jár, azaz nyertese akár bele is foghat a következő művébe.

- Olyan filmet akartam készíteni, amely szórakoztató, de nem nézi le a nézőket: nyugodtan lehet gondolatokat is közölni vele - érvel Paczolay. Mintha csak összebeszéltek volna a győztes Gigor Attilával, nagyon hasonlóan gondolkodnak. Bár sokak szerint A nyomozó nem zsánerfilm, a rendező nem tiltakozik ellene, mivel a krimi elemek miatt az is élvezni tudja, akit nem érdekel az az egyéni hangvétel és forma, ahogy ő mesél történetet.

Mundruczó Kornél az Arany Orsó-díjjal
Mundruczó Kornél az Arany Orsó-díjjal
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.