A lojalitás útvesztői

December 17-én megszavazták az új egészségbiztosítási törvényt. Várható, hogy február 11-én is igent mondanak a keservesen összetákolt koalíciós kompromisszumra. Remélhetjük, hogy életképes lesz az év folyamán kialakítandó rendszer, mert az elmúlt évszázadban az egészségügy szereplői az olykor igen gyors és kevésbé szerencsés változások közben is mindig helytálltak.

Bármennyire csábító lenne a szavazás előtt ismét felmelegíteni a másfél éves vita elemeit, ennek már nincs sok értelme.

Talán mégis érdemes odafigyelni a Hillary Clinton ígéretére: megválasztása esetén kiűzi a magánbiztosítókat az egészségügyből. Mi nem vagyunk ennyire szigorúak. Persze lehet, hogy a szolgáltatói oldalon ő sem. Az elmúlt hónapokban egészségügyi magánintézményekben járva a legjobb tapasztalatokat szereztem.

Orvosnak, írónak egyaránt zseniális, barátom, Bitó László egyértelműen leteszi a voksot a több-biztosítós modell - valójában persze a kormány - mellett (Vissza a feladónak, január 8.). Ez nem baj, legfeljebb meglepő, mert korábban nem kívánt állást foglalni ebben a vitában. Viszont elmondta, hogy amerikai biztosítója nehezen engedélyezte a CT-vizsgálatot, így majdnem végzetessé vált tüdőembóliája.

Reflexiót két állítása igényel. Az egyik, hogy a "több-biztosítós" rendszert elutasítók nem álltak elő saját alternatívával. Hihetetlen! Az első Gyurcsány-kormány idején maga a miniszterelnök fejtette ki az orvoselit jelentős része előtt koncepcióját, melynek fő összetevői voltak: az OEP valódi biztosítóként, "egy biztosítóként" való működtetése, a potyautasok kiszűrése, szakmai és civil kontroll, önigazgatási elemek. Az üzleti biztosítóknak a kiegészítő biztosítások piacán és a szolgáltatói oldalon lett volna helyük. A szakma egyöntetű tetszéssel fogadta az előterjesztést.

A 2006-os választások után nem került be a koalíciós programba a több biztosító, de az SZDSZ egyértelművé tette, hogy mielőbb szeretné megvalósítani. A másfél éves vitában a szakértők többsége az egybiztosítós modellt támogatta. Nehezen hihető, hogy ez elkerülte volna Bitó figyelmét. Persze saját magas színvonalán menteni próbálta a nehezen menthetőt, demokrata lévén pedig többséget keres lojalitásának.

Így jut el oda, más lenne a leányzó fekvése, ha az SZDSZ és Fidesz együtt vállalná az ötletgazdaságot. De a Fidesz kormányra kerülve elállt programja ezen elemétől (az MSZP meg soha nem értett ezzel egyet). Medgyessy Péter még pénzügyminiszterként (államtitkára Mihályi Péter) írt miniszterelnökének, Horn Gyulának egy levelet, melyben felvetette a "több-biztosítós" modellt, feltehetőleg a koalíciós partner kezdeményezésére. Ekkor már támadások érték a tb-önkormányzatokat, módosították is a törvényt, de érdemi vitára nem került sor. 1998-ban a Fidesz-Kisgazda-kormány megszüntette a tb-önkormányzatokat. Az akkori egészségügyi miniszterek - Gógl Árpád, Mikola István - ellenezték az üzleti biztosítók bevonását az alapbiztosításba.

Történelmileg van tehát igazsága Bitó Lászlónak, de 2008-ban ez már érdektelen. Ahányszor érdemben megvitatta a koalíció nagyobb pártja - 1998-ban a Fidesz, 2006-ban az MSZP -az egészségbiztosítás átalakítását, elállt a több-biztosítós rendszertől.

El kell fogadni a parlamenti demokrácia többségi döntéseit, ez alkotmányos rendünk sarokpontja. A köztársasági elnök is, nyilvánvalóan erőteljesebb ellenvéleménye ellenére, szigorúan ügyelt rá, hogy megmaradjon az alkotmányos keretek között. Egyedül az SZDSZ változtathatott volna a helyzeten, elfogadva a vele szemben kialakult többségi véleményt. De inkább a koalíciós kényszerre alapoztak. Nyilván bíznak a sikerben, ami végül is mindnyájunk érdeke lenne. Jellemző, hogy még a terminológia sem egységes. Az MSZP tiltakozik a "több biztosító" ellen, több pénztárt emleget. Az SZDSZ a több-biztosítós elemet hangsúlyozza, távlatilag vélem, ez jár közelebb az igazsághoz. Informatív Kökény Mihálynak (MSZP) a Medical Tribune-ban megjelent interjúja: "Ha a szocialista párt egyedül kormányozna, nyilván nem ez a javaslat került volna a parlament elé. (...) Kötöttünk egy kompromisszumot, ami arról szól, hogy a magántőke korlátozott és szabályozott körülmények között szerepet vállalhat az egészségügy finanszírozásában is. A többi kompromisszumot az SZDSZ kötötte."

Sapienti sat.

A szerző orvos

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.