Mindenhol van már "csupasz" ADSL a versenyhivatal szerint
A GVH hétfői közleménye emlékeztet arra, hogy kezdetben az ADSL szolgáltatás a telefon előfizetésre épülő prémium szolgáltatásként jelent meg.
Az ADSL alapját képező előfizetői hurok fenntartásával, működtetésével, karbantartásával kapcsolatos költségeket annak árában a szolgáltatók nem érvényesítették, ezekre ugyanis a vezetékes telefon előfizetési díja biztosította a fedezetet.
A versenyfelügyeleti eljárások indítása előtti időszakban minden egyes vezetékes szolgáltatónak voltak olyan díjcsomagjai, amelyek előfizetési díjai alacsonyabbak voltak, mint az előfizetői hurokkal kapcsolatos indokolt költségek. Emiatt az előfizető a két szolgáltatás együttes igénybevételekor olcsóbban juthatott az ADSL szolgáltatáshoz, mintha önmagában ADSL szolgáltatást, úgynevezett "csupasz" ADSL szolgáltatást vett volna igénybe.
A díjkiegyenlítés fokozatos megvalósulása, az előfizetői díjak növekedése, illetve különösen a hurokátengedés költségalapú díjának csökkenése azonban megváltoztatta a helyzetet. A GVH ezért 2006 januárjában versenyfelügyeleti eljárásokat indított az öt volt koncessziós vezetékes telefon szolgáltatást nyújtó vállalkozás, a Magyar Telekom, az Invitel, a Hungarotel, az Emitel és a Monortel ellen, annak vizsgálatára, hogy azok visszaélnek-e gazdasági erőfölényükkel, amikor az ADSL szolgáltatás előfeltételeként a vezetékes telefon hozzáférési szolgáltatás igénybevételét írják elő ügyfeleik számára.
Az eljárások során, az észlelt versenyprobléma megfelelő orvosolása érdekében, a GVH a cégek vállalásain alapuló kötelezettségeket írt elő a telefon előfizetés nélküli ADSL szolgáltatás bevezetésére vonatkozóan.
A GVH a kötelezettségek teljesítését utóvizsgálatokban ellenőrizte. A 2008. január 16-án lezárult utóvizsgálatokban megállapította, hogy az érintett vállalkozások a rájuk kirótt kötelezettségeket megfelelően teljesítették. Legkésőbb 2007 szeptemberéig valamennyi eljárás alá vont ténylegesen lehetővé tette a csupasz ADSL szolgáltatást. A fogyasztók tehát már dönthetnek arról, hogy az ADSL szolgáltatást a vezetékes telefonnal együtt, vagy anélkül veszik igénybe. A váltás lehetősége a hűségkedvezménnyel kínált ADSL szolgáltatások igénybevevőit jellemzően csak az elkötelezettségi idő letelte után illeti meg.
A GVH fel kívánja hívni a fogyasztók figyelmét, hogy a csupasz ADSL szolgáltatás ára a telefon előfizetés mellett igénybevett ADSL áránál magasabb lehet, mivel az előfizetői hurokkal kapcsolatos megfelelő költségeket a szolgáltatók a csupasz ADSL szolgáltatás esetén is érvényesíthetik.
A GVH a vizsgált versenyprobléma hatékony rendezése érdekében a jogszabályi keretek között eredményesen együttműködött a Nemzeti Hírközlési Hatósággal (NHH), amely a GVH beavatkozását követően felügyeli a csupasz ADSL szolgáltatások nyújtásának alakulását, különös tekintettel a nagykereskedelmi feltételek meghatározására.
A szabályozó hatóság a kérdés szabályozói kezelését ténylegesen meg is kezdte: az NHH Tanácsa a 2007. december 29-én kihirdetett határozatában előírta a nagykereskedelmi csupasz DSL szolgáltatási kötelezettséget az adott piacon jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatók számára, függetlenül attól, hogy maguk nyújtanak-e kiskereskedelmi szinten ilyen terméket. Emellett az NHH a nagykereskedelmi csupasz DSL szolgáltatás árát a nem csupasz DSL nagykereskedelmi szolgáltatások - a kiskereskedelmi árak alapján meghatározott, az úgynevezett retail minus - áraiból kiindulva szabályozta.
Ennek eredményeképpen az internetszolgáltató vállalatok számára megnyílt az a lehetőség, hogy a fogyasztóknak valamennyi vezetékes szolgáltató területén csupasz ADSL kiskereskedelmi szolgáltatásokat ajánljanak.
(MTI)