Nemeszsukra csődül a világ

Kolozsvár gazdasági sikeréről, az erdélyi főváros környékén tapasztalható látványos fejlődésről tulajdonképpen Székesfehérvár tehet. Nem ezt állítja Kerekes Sándor, a Kolozs megyei tanács alelnöke, amikor a városhoz közeli Nemeszsuk sikersztorijáról kérdezem. De nekem ez jut eszembe, mert emlékeztet rá: Kolozs és Fejér testvérmegyék, s a kolozsvári megyevezetés Fehérvárról hozta az ipari parkok mintáját, meg az ehhez szükséges tudást is.

A 2001-ben elkészült első helyi ipari park, a 26 hektáros Tetarom I többnyire erdélyi középvállalatokat vonzott. A 12 hektáros, 2005-2006-ban elkészült Tetarom II-t azonban az Emerson vette át teljes egészében, hogy a közelében lévő műegyetem gépészeti karáról kikerült végzősökre alapozva, 400 kutatóval működő intézetet hozzon ott létre. Az igazi sikert azonban a Nemeszsuk határában 150 hektáron elterülő Tetarom III hozta meg Kolozsvárnak. Ebben a Nokia mutatkozott érdekeltnek.

Kerekes szerint a Kolozsvártól 20 kilométernyire fekvő Nemeszsukon létesült parkban a Nokia 90 hektárt foglalt el, s ez olyan vonzerőnek bizonyult, hogy ma már az egész terület elfoglalták. A megye vezetése a napokban jelentette be: a park szomszédságában további 170 hektárnyi területet fordít ipari park céljára.

Az alelnök nem kívánta felfedni az ide vágyó külföldi cégek nevét. De elmondta: hatalmas a tülekedés, s az érdeklődők között távközlési, számítástechnikai és gépkocsigyártó cégek is vannak. Itt van már a finn Hansaprint kiadó, s ide tart az IBM, amely kelet-európai logisztikai és gyártási központját is Zsukra hozná. A Daimler komoly megbeszéléseket folytat, hogy ide telepítse a Mercedes A és B osztályú modelljeit összeszerelő részlegét. A gyár 170-200 hektáron terülne el, négyezren dolgoznának benne, s évi 350 ezer személygépkocsi gurulna le a futószalagjáról. Más források úgy tudják, hogy a General Motors is Zsukra igyekszik. Ioan Gavrea, a Tetarom III igazgatója sem árulta el az érintett cégek nevét, csak annyit, hogy két nagy gépkocsigyártó kért tőlük 500 hektárnyi területet.

Leghamarabb a 60 millió eurós beruházással épülő Nokia-gyár indul majd be, várhatóan már most februárban. Mivel a helyi képzett munkaerő elégtelennek bizonyult, a finnek máris magyarországi és lengyelországi vendégmunkásokat hoztak a gyárépítéshez.

Zsukon mindenki lázban ég. A 32 éves Marius három éve munkanélküli, alig várja, hogy valamelyik új gyárban dolgozhasson, nyugdíjas apja azonban jóval borúlátóbb. - Világvége! Mondja, el tudja azt képzelni, hogy a Mercedesen az álljon: Made in Romania?

A kilátások valóban szédítőek: autópálya épül majd Zsukig, a kolozsvári repülőtér külön kifutópályát épít a nagy teherszállító gépek fogadására, a valamivel távolabbi Désre készül a német Kolbenschmidt Pierburg cég, amely 100 millió eurós befektetéssel itt gyártaná a Porsche-, a Jaguar- és Mercedes-motorházakat.

Kerekes szerint a Kolozsvár környéki ipari parkokban működő vállalatok a megyei tanácsnak és a román költségvetésnek évente mintegy 250 millió euró jövedelmet hozhatnak. - Óriási az érdeklődés, Zsuk lett a világ közepe - állítja.

Életkép a Nokia épülő zsuki gyára előtt
Életkép a Nokia épülő zsuki gyára előtt
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.