Alkoholos (tor)túra: etanollal

Nagy fába vágja a fejszéjét, aki úgy dönt, hogy egy etanollal (is) működő autóval közlekedik Európában. Bár a szabványos biobenzint (E85) egyre több helyen árulják, az etanolos kutakat nehéz megtalálni, a többi kedvezmény pedig egyelőre inkább jelképes.

Svédországban nagyjából minden negyedik kút árul E85-öst, és a praktikus helyi szabályozásnak köszönhetően minél nagyobb forgalmú egy töltőállomás, annál nagyobb eséllyel találunk ott "zöldbenzint".

Németországban ennél rosszabb a helyzet: bár legalább kéttucatnyi etanolos kút üzemel, eloszlásuk egyenlőtlen (elsősorban a Ruhr-vidékre és a Berlin-Hamburg-Hannover háromszögre korlátozódnak), és nincs benne semmi logika, ami megkönnyítené a tájékozatlan utazó dolgát. Pedig a megoldás viszonylag egyszerű lenne: szükség lenne egy egységes logóra, ami a bioetanol-forgalmazásra utal, és ezzel kellene megjelölni az etanolos kutakat.

Az említett országokon kívül még Franciaországban van viszonylag számottevő (de a németnél ritkább) etanoloskút-hálózat. Ausztriában alig nagyobb a kínálat a magyarországinál. Idehaza - a tavalyi, viszonylag biztató ígéretek ellenére - egyelőre csupán négy E85-ös kút üzemel, Bábolnán, Győrben, Kecskeméten és Budapesten. Mindegyik lényegesen nagyobb forgalmat bonyolít annál, ami az itthoni etanolosautó-park alapján indokolt lenne (az itthon eladott etanolüzemű autók száma jelenleg 50 alatt lehet), amit elsősorban az magyaráz, hogy sokan a benzines kocsijuk tankját is részben vagy egészben E85-össel tankolják. Persze nem feltétlenül környezetvédelmi okokból, hanem inkább takarékosságból, az etanol ugyanis olcsóbb, mint a benzin, még akkor is, ha az autó valamivel többet fogyaszt belőle. (Személyes tapasztalataink szerint a többletfogyasztás a vezetési stílustól és az út jellegétől függően 15-20 százalék, az árelőny viszont 30 százalék, vagyis valamennyi megtakarítás mindenképpen elérhető - ráadásul az etanollal a motor erősebb, sportosabb lesz).

Az üzemanyagár-különbség és a környezet iránt érzett aggodalom mellett az etanolos autók vásárlóit elsősorban az állami kedvezmények motiválják. Az etanolügyekben etalonnak számító Svédországban a zöldbenzines autók tulajdonosai 40 százalékos gépjárműadó-kedvezményt kapnak, emellett ingyen parkolhatnak az önkormányzati tulajdonú parkolókban, és mentesülnek a városi úthasználati díj (dugódíj) alól.

Az adókedvezmény Németországban, Spanyolországban és Angliában is jár, sőt a szigetországban a dugódíjmentességet is megkapják az etanolos kocsik. Nálunk csak Győr és Hódmezővásárhely önkormányzata kínál ingyenes parkolást az alternatív hajtású autóknak (Hódmezővásárhelyen tudomásunk szerint két érintett gépkocsiról, egy hibridről és egy etanolosról van szó), másutt egyelőre nincs szó hasonló kezdeményezésről, állami kedvezményrendszerről pedig álmodni sem érdemes.

Svédországban a legkönnyebb az etanolos autók tulajdonosainak élete
Svédországban a legkönnyebb az etanolos autók tulajdonosainak élete
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.