Grace ezüst és ezer newtonméter
A Detroiti Nemzetközi Autókiállításon még megcsodálható az Audi R8 V12 TDI tanulmányautó, mely igazi műszaki forradalmat indít a királykategóriában, hiszen ez az első 12 hengeres, nagy teljesítményű dízelmotoros sportkocsi, amely fogyasztásban és teljesítményben is veri a benzineseket. Némileg furcsának tűnhet, hogy éppen Detroitban mutattak be gázolajos modellt, és a magyarázat jövőbe mutató: az előrejelzések szerint 2015-re az észak-amerikai piacon a jelenlegi 2,9 százalékról 15 százalékra nő a dízelmotoros személyautók aránya.
A hatliteres, V12 TDI, az ugyancsak győri karosszériaelemekből építkező R8-as alapjaira épült koncepciómodellt hajtja, mégpedig 500 lóerővel és 1000 newtonméterrel, ami új fejezet a dízeltechnika történetében. A matt "Grace", ezüst árnyalatú tanulmányautó teljesítményéhez illő menetdinamikai adottságokat, úttörő technikát és izgalmas formavilágot képvisel. A V12 TDI közeli rokonságban áll a kétszeres Le Mans-i győztes Audi R10 motorjával, ezért az Audi R8-at már menetteljesítménye alapján is a szupersportkocsik szűk körébe katapultálja. Az álló helyzetből 100 kilométer/óráig tartó sprinthez mindössze 4,2 másodperc szükséges, csúcssebessége jóval 300 km/óra felett van, amit persze más sportkocsik is tudnak, ám ezer newtonméternyi forgatónyomatékot csak kevesen, ráadásul a maximumértéket már viszonylag alacsony, pontosan 1750-es percenkénti fordulatszámnál teljesíti a motor, mely természetesen Győrben készül. Vonóereje akár egy mozdonyé, stabilitása és tempója már inkább a ringek világát idézi. Az új V12 TDI-motortípus az ideális 60 fokos hengerszögben épült: hanghatása izgalmas, és az ilyen kaliberű sportkocsikhoz méltó. A konstrukció a legdinamikusabb hajtóművek közé tartozik, az Audi a sorozatgyártásban is már elégszer igazolta sportos karakterét, nem utolsósorban a hat-, illetve nyolchengeres 3.0 TDI- és 4.2 TDI-erőforrásokkal. Az Audi 2006 óta azonban a versenypályákon is új fejezetet nyitott. A dízelmotor az R10 sportprototípusban Sebringben (Florida) a teljes benzines konkurencia felett aratott diadallal mindjárt az első hosszú távú versenyét megnyerte. Legfontosabb győzelmeit kétségkívül a 2006-os és 2007-es Le Mans-i 24 órás viadalokon aratta, ahol a teljes nemzetközi elitet maga mögött hagyta. A funkcionális formai elem, a tető középső részén kialakított nyílás felgyorsítja a beszívott levegőt, ami azután a V12 TDI két hengersorára áramlik tovább.
Akár egy műtárgy a vitrinben, úgy jelenik meg a sportkocsi szíveként a V12 TDI aggregát. Az átdolgozott hátsó üveg motorházfedél alatt vezetett légcsatornák révén a tanulmány itt jelentősen eltér a szériaváltozattól. A hajtómű - a széria R8-hoz hasonlóan - világító diódák fehér fényében még sötétben is jól látható. E különleges "bemutatóterem" a motortér teljes szénszálas műanyag borításával egészen egyedi jelenség.
Az R10 V12 TDI verseny-aggregátja 5,5 literes hengerűrtartalmából több mint 650 lóerőt produkált, mely áttételezéstől függően akár 330 kilométer/óra végsebességhez is elegendőnek bizonyult. Az R10 elődje, az R8 FSI-motorja közvetlen benzinbefecskendezésével öt Le Mans-i győzelmet is elhódított. Az Audi sorozatgyártású modelljeiben is alkalmazza a versenysportban edződött FSI-technikát, amelynek legfrissebb példája a széria Audi R8 magas fordulatú V8-asa.
Az új V12 TDI utcai változata Győrben készül. Az R8 V12 TDI concept tanulmánymodellnek brutális 500 lóerőt kölcsönöz.
A V12 TDI forgattyúháza átmeneti grafitos szürkeöntvény. A GJV-450 jelű high-tech anyagfajtát már a V6-os és V8-as TDI-konstrukciókban is alkalmazták. A szabadalmaztatott öntési eljárással előállított GJV-450 szilárdsága 40 százalékkal haladja meg a hagyományos szürkeöntvényét, miközben a fárasztó igénybevételekkel szemben 100 százalékkal ellenállóbb. A falvastagságok csökkentésével 15 százalékos tömegmegtakarítást sikerült elérni.
Egy sportkocsi karosszériájának különösen könnyűnek és szilárdnak kell lennie. A csekély saját tömeg a kiemelkedő menetteljesítmények, a szilárdság pedig a mozgékonyság és a pontos irányíthatóság egyik alapfeltétele. Az Audi Space Frame alumíniumkarosszériája 210 kilogrammot nyom.