Dübörög a kütyüipar
Összekeveredtek egy kicsit a dolgok január 10-én a Las Vegas-i vásárközpontban. Már befejezéséhez közeledett a Fogyasztói Elektronikai Show (Consumer Electronics Show, CES), de közben elkezdődött a szokásos évi szexkiállítás (Adult Entertainment Expo, AEE), és így a húsnak, a szilikonnak és az elektronikának egyfajta sajátos vegyüléke állt elő a kiállítócsarnokokban.
E gyorsan múló látomás fedeztette fel velünk a párhuzamot az elektronika és az erotika között, miszerint az emberiség boldogabbik felének érdeklődése a kütyük iránt már-már vetekszik a szex hihetetlen mélységeivel és magasságaival.
A CES idejére bedugultak a Las Vegasba tartó légifolyosók, a pavilonokban egymást tiporta a tömeg, hogy egy-egy pillantást vethessen a 2700 kiállító 20 ezer kütyüjének valamelyikére. Minél több napot töltöttünk el a kiállításon, minél több információt igyekeztünk összegyűjteni a termékekről, annál inkább gyűlt bennünk a zavar: mi folyik itt?
Annyit a nagyobb tévedés veszélye nélkül megállapíthatunk, hogy a 30-féle kiállított termékcsoport mindegyike lépett előre valamennyit az eltelt esztendőben. Minden egy kicsit nagyobb, illetve kisebb, vastagabb, illetve vékonyabb, súlyosabb, illetve könnyebb, hangosabb, illetve halkabb, lassabb, illetve gyorsabb lett, követve a vásárlók igényeit és a gyártók profitéhségét.
Vegyük példának a televíziókészülékeket! A Panasonic valószínűleg feltűnési viszketegségből elhozta a 150 hüvelykes (381 centiméteres) plazmatévéjét. Ha azt akarnánk, hogy ez a monstrum beférjen a lakásunkba, akkor köréje kellene építeni a házat. Az LCD képernyők is ott lihegnek a plazmák nyomában, jelenleg 108 hüvelykes képátlónál tartanak, és nem kell különösebb jóstehetség annak megjövendöléséhez, hogy jövőre újabb fantasztikus rekordoknak lehetünk tanúi a CES-en. Miközben két dimenziójukban gyorsan nőnek, a harmadikban jelentősen csökkennek a tévék méretei: a csúcsot a Sony tartja 3 milliméter vastag OLED szerves kijelzőjű HDTV készülékével. Amúgy a "hagyományos" LCD tévék is szépen karcsúsodnak, több gyártó is mutatott be 2,5-3 centiméter vastagságú készülékeket.
Hogy bonyolultabb legyen a helyzet, a tévék méretei nemcsak nőnek, hanem csökkennek is. A kütyürajongók legnagyobb örömére a gyártók széles választékát mutatták be a szemüvegbe épített televízióknak, most már arra is ügyelve, hogy dizájnban lemásolják a legújabb napszemüvegdivatot. Így eztán néhány méter távolságból már nemigen lehet megmondani bárkiről, hogy csak napozik-e vagy tévét néz.
Miközben a tévék három dimenzióját vizslattuk, belebotlottunk Alan Songba, az LG Electronics Magyar Kft. ügyvezető igazgatójába, aki felhívja a figyelmet a fejlődés egyéb, az egyszerű fogyasztó számára talán kevésbé szembetűnő dimenzióira: a gyártók sokat léptek előre a képélesség, a részletgazdagság és a színhűség tekintetében is. És ha már az LG-nél tartunk: ők abban mesterkednek, hogy a televíziót még inkább mindennapi életünk részévé tegyék: mobil digitális tévéjüket (Mobile Pedestrian Handheld DTV) GPS-navigátorokba, mobiltelefonokba, és egyáltalán, minden elképzelhető helyre beépítik, hogy a nap egyetlen percében se szabadulhassunk a tévénézés áldásaitól.
Tovább tart a televízió kiházasítása is. Számos kiállító standján lehettünk tanúi a televízió és az internet komolyba forduló flörtjének, ami lehetővé teszi számunkra, hogy tévénézés közben internetezzünk, illetve internetezés közben tévét nézzünk, kinek hogy felel meg jobban.
Mindebből talán kitetszik, hogy továbbra is erős forrásban van a kütyüipar. A legígéretesebb fejlődés talán a GPS- navigációban tapasztalható. Sokak szerint ez a termékcsoport ott tart, mint ahol tíz évvel ezelőtt a mobiltelefon tartott: az ígéretes jövő szinte biztos, csak még nem tudni, hogy milyen további irányokba indulnak el a fejlesztők. Ma az ágazat helyzete a földre loccsant vízhez hasonló: a szélrózsa minden irányába törekszik, de még látható igazán a fő folyásirány. Jó hír, hogy a kütyüvilág legígéretesebb szegmensének élvonalában magyar cég is található, a Nav N Go, amely az idén először vesz részt a CES-en, de mindjárt majd akkora pavilont épített föl, mint amekkora az összes versenytársa együttvéve.
- Nagyon fontos számunka, hogy belépőnk az amerikai piacra jól sikerüljön - mondta Fazakas András, a cég operatív igazgatója. - És hát az is kötelez bennünket, hogy szoftvereinket a legnagyobbak használják manapság, a Sony, a HP, a Mio, az LG és mások.
A Nav N Go 2004-ben jött létre, tulajdonosai azt a hiányt szerették volna pótolni, hogy nem léteztek használható digitális térképek Magyarországról és Kelet-Európáról. Összevásárolták, kiegészítették, és egységes adatbázisba foglalták a meglévő térképeket, saját megoldású tömörítési eljárást dolgoztak ki, és első termékükkel, az egy gigabájtos SD-kártyán elférő, egész Európát lefedő térképpel a 2006-os CeBIT-en mindjárt az élmezőnybe robbantak. Mostani újdonságuk a háromdimenziós navigációs szoftver, amely megjeleníti a hegyeket-völgyeket, épületeket is, igen élénk érdeklődést váltott ki a CES közönségéből.
- Eddig úgy tetszik, egyetlen versenytársunk, egy koreai cég próbálkozik még háromdimenziós szoftverrel, de egyelőre mintegy másfél-két éves előnyben vagyunk vele szemben - mondta az operatív igazgató.
- Büszkék vagyunk, hogy kizárólag magyar fejlesztőkkel dolgozva, magyar agyakat használva lehetünk itt, a világ fogyasztói elektronikájának élvonalában - mondta Fazakas András.
A CES azóta persze bezárt, de biztosak lehetünk abban, hogy a kütyüipar zavartalanul dübörög tovább.