A "tőke" sebességet mérne
Egy olyan országban, ahol évente egy kisebb falu lakosságával azonos számú ember hal meg közlekedési balesetben az utakon, nem lehet rossz üzlet a sebességmérés. Egy tavaly elfogadott törvénymódosítás szerint a jövőben - a rendőrség mellett - az önkormányzatok és a közútkezelők is ellenőrizhetik az útjaikon áthaladók sebességét, és dokumentálhatják az olyan szabálysértéseket, mint a piroson áthajtás, a tilosban várakozás, a záróvonal átlépése, az előzés a leállósávban.
Az önkormányzatok és a közútkezelők erre szakosodott vállalkozásokat is megbízhatnak. Ez esetben a cégek közreműködői díját a szabálysértési bírságból vonják le.
Magyarországon jelenleg össznépi sport a gyorshajtás, az előzési és a kanyarodási szabályok be nem tartása, a tiloson áthajtás. A személyi sérüléssel végződő közlekedési balesetek döntő többsége ezekre az okokra vezethető vissza. Talán épp ezért rohanták meg a potenciális befektetők az ORFK-t a törvény kihirdetése után, annak ellenére, hogy ma még nem lehet tudni, hány forintot kapnak majd a közreműködők egy-egy közlekedési szabálysértés dokumentálásáért.
- Óriási az érdeklődés - ismerte el Komáromi Endre ezredes, majd hozzátette, a rendőrség nem tárgyal befektetőkkel, akiknek az önkormányzatokat és a közútkezelőket kell megkeresniük. Komáromi Endre egyértelművé tette: nem állhat ki akárki és akármilyen készülékkel sebességet mérni, szigorú követelmények vannak. A rendőrség - a műszaki és a jogi feltételek mellett - a cég és a megbízó közti szerződést is ellenőrzi. Bár a közreműködőkkel szemben támasztott követelmények többsége még nem ismert (azt viszont tudni, hogy rendelkezniük kell úgynevezett "nemzetbiztonsági megfelelőséggel" és ISO-minősítéssel), Komáromi határozottan állítja: a nagy üzlet reményében erre a tevékenységre már nem érdemes új céget alapítani.
Egy várhatóan még e hónapban megjelenő kormányrendelet határozza majd meg, hogy egy-egy szabálysértés dokumentációjáért mekkora közreműködői díj illeti meg a vállalkozásokat.
A cégeknek a tervek szerint olyan speciális eszközökkel kell rögzíteniük a szabálysértéseket, amely nemcsak az esetet képes dokumentálni, hanem azt is, hogy hol és mikor követték azt el. Ilyen berendezései még a rendőrségnek sincsenek, de 2011-ig meg kell felelniük ezeknek a követelményeknek.
A szabálysértések dokumentálására szakosodott vállalkozásokkal szemben támasztott technikai elvárásokat még Brüsszelnek is jóvá kell hagynia. Ez három-négy hónap is lehet - feltéve, hogy a már beterjesztett javaslatot elfogadják. Így várhatóan akár hónapokat is késhet a májustól beígért szigor az utakon, még akkor is, ha Brüsszel "postafordultával" adja áldását a feltételekre.
Szakértők európai példák alapján úgy számolnak, hogy a sebességmérés csak három-négy évig lesz jó üzlet. Ma a rendőrség alig több mint száz eszközt működtet. Ha a jövőben a vállalkozásoknak köszönhetően a sebességmérők száma a hússzorosára nő, várhatóan az autósok is fegyelmezettebbek lesznek. Már csak azért is, mert január elsejétől érvényesülhet az objektív felelősség elve, azaz vagy a szabálysértőnek, vagy az autótulajdonosnak, de valakinek mindenképp fizetnie kell. A szabálysértések számának csökkenése idővel csökkentheti a sebességmérés jövedelmezőségét is.
Komáromi Endre azt mondta: Brüsszel döntéséig már nem ír ki új közbeszerzési pályázatot a rendőrség saját sebességmérőinek cseréjére. Az autópályákon azonban folytatják a fix sebességmérők telepítését. Heteken belül hat új dobozt állítanak fel az M5-ösön, ötöt az M0-áson, emellett újabb mérőpontokat létesítenek az M1-esen. Azonban csak a "dobozok" felében lesz sebességmérő-rögzítő berendezés. Hogy melyikben, azt mindig csak a rendőrség helyi illetékesei tudják majd.