Bérinfláció és más mesék

Magyarországon előszeretettel riogatják közgazdák és gazdaságpolitikusok a bérinfláció meséjével a társadalmat. Pár nappal ezelőtt az MNB elnöke is "könyörgött", hogy ne legyen nagyobb az idén a nominálbér növekedése hét százaléknál, tekintettel az inflációra. Nagy Pongrác A rendszerváltás gazdaságpolitikája c. művében (Akadémiai Kiadó, 2004) leírja, hogy korunkban nem létezik bérinfláció, de még általában vett költséginfláció sem, mert nincsenek meg a feltételei. A reáljövedelmek bárminemű növekedésére a (globalizált) termelő és kereskedő azonnal képes válaszolni a volumen növelésével, és ezt is teszi.

Növekedés-vita

A magyar gazdaság növekedése a legfrissebb és a rossz előjeleknél is rosszabb adatok szerint szinte leállt. Mikor és hogyan juthatunk el odáig, hogy ismét érzékelhető sebességgel közeledjünk a fejlett világhoz? Erről írt Vértes András A lassulás határai címmel.
Eddig Matolcsy György, Soós Károly Attila , a  Csillag István-Mihályi Péter szerzőpáros, Király G. István, Magas István, Greskovits Béla, Morris Pedro, Reszegi László, Róna Péter, Heim Péter, Palócz Éva, Mellár Tamás, Gazdag László, Simon András, Hamecz István írta meg véleményét.
Várjuk a hozzászólásokat.

Ha valaki bemegy egy plázába, mit lát? Árubőséget, roskadozó polcokat. Ma nem termelni nehéz, hanem eladni. Ha egy ilyen pláza tíz km sugarú körzetében fölmegy a plebs reálbére 10 százalékkal, mi történik? Fölmennek a plazában az árak 10 százalékkal? Ugyan kérem! Megnő a forgalom, a forgási sebesség, és így nő a bruttó profit.

Bizonyos megfigyelések pedig arra utalnak, hogy a bérek emelkedése a forgalom gyorsulásán keresztül növelve a bruttó profitot, lehetővé teszi a termelő és/vagy a kereskedő számára az árak csökkentését! Vagyis a bérnövekedés egyenesen antiinflációs hatású! Az egész fejlett nyugati világ a bizonyíték erre!

Egy volt diákom, aki egy nagy, "komoly" elemzőcégnél dolgozik, fölkeresett, és a beszélgetés során elmondta, most készítettek a kormány számára tanulmányt (gondolom, nem ingyen!) arról, hogy egy százalék bérnövekedés mekkora inflációt gerjesztene ma. Ritkán kapom föl a vizet, de most ez történt: "mit tanultatok tőlem az egyetemen, ti szerencsétlenek...?!"

Van egy ellenérv persze, exdiákom is előjött vele, miszerint a (megalapozatlan) bérnövekedés nemcsak a kereslethúzta inflációt gerjesztheti, hanem a költségtolta inflációt is, mert a megnövekedett bérköltség is kényszerítheti a termelőt az árak növelésére. Nos, ma már ez sem igaz! A technikai fejlődés olyan ütemű, hogy a bérek növekedését azonnal ellensúlyozni képes. Legalábbis ez a tapasztalat.

Magyarországon a megalapozatlan béremelés dogmája sem igaz. Az egy főre jutó GDP terén ma az EU-27-ek átlagának 65 százalékát érjük el, míg a reálbérszint csak az EU átlag 45 százaléka. Vagyis a magyar munkavállaló alulfizetett, és nem túlfizetett! Éppen az egy főre jutó GDP-nek megfelelő szintre kellene fölemelni a reálbér színvonalát, hogy az "normális" legyen. De ettől még messze vagyunk.

Balassa-Samuelson-hatás? Nemrég éppen a Népszabadságban olvastam erről. (Róna Péter: Vesztésre játszottunk!, 2007. december 21. Az egyébként kitűnő cikk csupán e ponton késztet vitára.) A szerző lényegében azt állította, hogy konjunktúra idején a reálszféra bérnövekedése maga után vonja a nem reálszféra, tehát az állami alkalmazotti szféra hasonló ütemű bérnövekedését (politikai okokból), és ez gerjesztené az inflációt. Sőt, ez a hatás az újonnan fölzárkózó országokban erősebben érvényesülne, mint a már fejlett országokban. A Balassa-Samuelson-hatásról (akkor még mint csak lehetőségről) már Keynes is írt az 1930-as években, így Balassa Béla és Paul Samuelson csak újra fölfedezhette ezt a vélt hatást, az viszont kétségtelen, hogy legalább húsz éve a modern gazdaságban (a feltörekvő országokéban sem) sikerült ezt empirikusan kimutatni. Hogy ez mennyire így van, azt nálunk épp a 2002. szeptemberi 50 százalékos közalkalmazotti béremelés bizonyítja. Ugyanis ennek semmiféle inflatorikus hatását nem sikerült azóta sem kimutatni. A rendszerváltás utáni időszak legracionálisabb, legelőremutatóbb gazdaságpolitikai döntése volt ez. Mit mondjak, Medgyessyt illetően? Vak tyúk is talál szemet...

A "vak tyúk" hasonlat már csak azért is igaz, mert ugyanez a kormány lépte meg nem sokkal később, 2003. június 10-én a rendszerváltás utáni időszak legdilettánsabb húzását, a forint drasztikus leértékelését, ami újra fölpörgette az inflációt, a kamatlábakat, és ezáltal az eladósodást! Ez az igazi oka a jelenlegi válságunknak! Csak az időbeli közelség igen megtévesztő.

Ahol egy százalékpontnyi kamatláb 150 milliárd forintot jelent az államháztartás egyenlegében, ott a béremelésekre mutogatni enyhén szólva is dilettantizmus. (A forintleértékelés után a jegybank 6 százalékponttal emelte a kamatlábat!) Mellesleg a 2004 szeptemberében eltávolított Medgyessy sokkal jobb állapotban hagyta utódára az államháztartást (a hiány akkor a GDP 5,8 százaléka volt), mint ahová az utóda három év alatt vitte.

A kulcs a monetáris politika és nem a jövedelempolitika!

A Medgyessy-féle közalkalmazotti béremelés bebizonyította, hogy az egyensúly kulcsa Magyarországon nem a jövedelempolitika (egyszerűen azért, mert már régen nincsenek benne "tartalékok"), hanem a monetáris politika. Egészen pontosan: az infláció letörése.

A rendszerváltás után: 1.; le kellett volna törni egy éven belül (!) az inflációt.

2; szép lassan, megfontoltan, mintegy tíz évre elnyújtva végre kellett volna hajtani a privatizációt. Tőzsdén, kisrészvények formájában, a nagyon szegény rétegeknek engedve csak meg hiteleket e célra. (Emlékeztetnék itt az E hitelnek nevezett szélhámosságra!) Vagyis sok millió kisrészvényest kellett volna teremteni és nem túlkoncentrált tulajdont.

Ehelyett mi történt? Pont a fordítottja! Az infláció ma is katasztrofális, a tulajdont meg lóhalálában szétlopta egy szűk kör, és ezáltal létrejött egy modernizációt fékező, túlkoncentrált, latin-amerikai típusú tulajdonszerkezet.

Meggyőződésem, hogy az ország kudarcaiért ez a felelőtlen, dilettáns és erkölcstelen gazdaságpolitika a felelős, a rendszerváltástól napjainkig. És nem a "túlfogyasztó" plebs.

Csak hely hiányában nem tudok bővebben kitérni Mellár Tamás kiváló cikkére (Szakmai konszenzus és társadalmi párbeszéd, január 4.), csak fő gondolatmenetére hívnám föl a figyelmet: erősen újraelosztó rendszerek is ragyogóan működhetnek, lásd pl. Skandinávia, nem kell nekünk a piacfétis csapdájában vergődnünk! Csath Magdolna kutatásai is ezt igazolják! Azok az országok sikeresek gazdasági téren is, ahol erős a társadalmi szolidaritás, vagyis a szociális érzékenység, erős a környezeti érzékenység, és mindez megnyilvánul az állam piacot tompító működésében. Ő is Skandináviára utal.

Ahol viszont a humán tényezőt leértékelik, elhanyagolják (lásd: beruházásfétis, exportfétis!), ott nem is lehet más az eredmény, mint amit magunk körül látunk.

Gazdag László,

közgazdász, docens, Pécsi Tudományegyetem

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.