Postabringa: a szerviz kérdés, nem az ár

Nem 230 ezer, hanem 140-150 ezer forintba kerül a postások új biciklije - ráadásul ötéves teljes szervizzel együtt. Szlovéniában használják, körülbelül enynyiért vették ott is, és elégedettek vele. Persze kérdés: az itteni forgalmazó, az eddig ingatlanüzletben érdekelt, ám a posta levélbélyegző-tenderén is győztes cég miként biztosítja majd az országos szervizhálózatot.

Az elmúlt napokban parázs vita alakult ki a Magyar Posta (MP) kerékpár-beszerzési tenderéről, pontosabban a megvásárolt kerékpárok áráról. Olyannyira, hogy ellenzéki politikusok levélben fordultak a gazdasági tárca vezetőjéhez, kérve: vizsgálja ki a lefolytatott eljárást. Balsai István, a Fidesz képviselője ugyanis túlzónak és pazarlónak tartja az árat. A biztosítékot alighanem két körülmény, a győztes személye és a már említett ár verte ki. Utóbbiról több helyen is megjelent, hogy a járművekért darabonként közel 230 ezer forintot kell fizetni. Ez azonban így nem igaz.

A pályázati kiírást szerint az MP első körben 4788 kerékpárt, s emellett 30 utánfutót szerez be. Ezt alapul véve - egyszerűen osztva az eszközök számát a győztes által kínált 1,097 milliárd forinttal - a biciklikért valóban 230 ezer forintot kellene fizetni. A tender azonban említ egy eseti rendelkezésre állási díjat, ami 150 millió forint. Ezt nem rendeltetésszerű használatra, vagyis arra az esetekre tartják fenn, ha például egy postást elütnek, és újjá kellene építeni a járművet. Amennyiben erre nem lesz szükség, akkor ez a pénz a postánál marad. Így a beszerzési összérték már bőven egymilliárd forint alatt van - mondta lapunknak Tomecskó Tamás, az MP szóvivője. Ráadásul nem 4788 kerékpárról, hanem utánfutókkal együtt 6739 jármű megvételéről szól az MP szerződése - tette hozzá. A győztes Cronopont Kft. által kínált keretösszeg az említett 4788 kerékpár fölött az opcionálisan felkínált 1921 jármű beszerzését és azok javítását is tartalmazza. Így egy kerékpár - a tender által elvárt öt éven keresztül, évi két alkalomra szóló kötelező szervizeléssel együtt - bruttó 140,6 ezer forintba kerül az MP-nek. Ha az említett 150 milliós eseti rendelkezésre állási díjat maradéktalanul kifizeti a posta, akkor egy kerékpár valamivel több mint 162 ezer forintra jönne ki. Ez azért még mindig nem olcsó mulatság, ám kétségtelenül köszönő viszonyban sincs a több helyen is megjelent közel negyedmilliós költséggel. Az árban szerepel az öt évre vállalt 16 ezer forintos szervizdíj is, vagyis ezt levonva az előző számokból, egy kerékpár 124,6 ezer forintba, a 150 milliós pluszkifizetés esetén 146 ezer forintba kerül. Persze kérdés az, hogy a kerékpár által kínált ár/érték arány nem túlságosan rossz-e, mert ha igen, akkor valóban borzasztó üzletet kötött a posta.

A győztesként kiválasztott szlovén kerékpár, a Krpan internetes oldalán több ország postája is szerepel mint a biciklit már használó szervezet. Ezek közül mindegyiket megkerestük, a szlovén posta (SzP) válaszolt. A cég kommunikációs vezetője, Jasmina Roskar lapunkat úgy tájékoztatta, hogy az SzP 2006-ban szerezte be a bicikliket, felszereléstől függően nettó 400-500 euró közötti áron. Azaz az összes extrával ellátott kerékpárért hasonló összegért jutottak hozzá, mint az MP. Persze kérdés, hogy ennyi pénzért nem ócskavasat vettek-e? A kommunikációs vezető azonban levelében kifejti: mindennapos használat alapján rendkívül kedvező tapasztalataik vannak - igaz, a szlovén négy, míg a magyar posta öt évre tervez a biciklikkel. (Ez az amortizáció megítélésében jelenthet különbséget.) A leveléből ugyan egyértelműen nem derül ki, ám vélhetően további beszerzést is terveznek a vállalatnál, mert mint megjegyzi: igényeik szerint a gyártó átalakításokat is végez a kerékpárokon. A válaszokból így az szűrődik ki, hogy az SzP a Krpan árával és az ezért nyújtott szolgáltatással igencsak elégedett.

Ugyancsak az árral kapcsolatban a gyártót is megkerestük. Sok részletet azonban itt már nem árultak el. Lapunkat úgy tájékoztatták, hogy egy teljesen felszerelt változat - listaáron - 500 euró közelében mozog. Konkrétumokat azonban nem akartak közölni, mert mint hozzátették: a fizetendőket az egyéni igények és megbeszélések alapján alakítják ki.

Hasonlóan szűkszavúan nyilatkozott a Népszabadságnak a végül győztesként befutó, a bicikliket szállító Cronopont Kft. is. Csupán egy közleményt küldtek, amelyben egy kerékpárra lebontva az ár és a szerviz díja szerepel, ami megegyezik az általunk számolttal. A győri Cronopont alapvetően ingatlanforgalmazással foglalkozik, ám tavaly kis és közepes teljesítményű levélbélyegzők szállítására és javítására szóló tendert is nyert a MP-nél. A körülmények azonban itt is viharosak voltak. A kiírás eredményét a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) megsemmisítette, mert a Cronopont olyan cégtől kért a felkínált termékekre tanúsítványt, amely erre nem volt jogosult. Éppen ezért a KD úgy vélte, a Cronopont ajánlatát érvényteleníteni kellett volna, és ezért 3 millió forintra meg is büntette a postát.

A kerékpártender mindenesetre már arról tanúskodik, hogy a Cronopont nemcsak a levélbélyegzők, hanem a biciklik piacán, különösen azok szervizelésében is otthonosan mozog. A tenderdokumentációt megvásárló Schwinn-Csepel kereskedelmi igazgatója, Paróczai Iván és a második helyen befutott Piremon Kht. illetékese is úgy vélekedett: a kiírásban szereplő kerékpárt 124 ezer forintnál olcsóbban is le tudták volna gyártani - igaz, azért nem 50 ezer forintért. A Piremon nem árulta el, hogy - másodikként befutott - ajánlatában mekkora ár szerepelt egy biciklire. Annyit elárultak: az elvárások szerinti javítási költségeket a győzteshez képest magasabban határozták meg - ezért is vesztettek. A Piremon a Cronoponténál végül közel 70 millió forinttal magasabb - a biciklit és a javítási díjat is tartalmazó -, 1,167 milliárd forintos árral szerepelt a tenderen. A Schwinn-Csepel viszont ajánlatot sem tett, ettől többi között éppen a javítási elvárások riasztották el. Ahhoz, hogy a kiírás szerint az országba bárhová ki tudjanak szállni az évi kétszeri kötelező átvizsgálásokra és a rendkívüli szerelésekre, több szervizkocsiból álló flottát kellett volna kialakítaniuk. Ez pedig nagyon sokba került volna, és eddig ilyenre nem is volt szükség - mondta Paróczai Iván. Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy az ország legnagyobb szerződéses szervizhálózatával rendelkező vállalata a kiírás feltételeit nem tudta versenyképes áron vállalni, ám egy másik, nem az ágazatban dolgozó cég ezt produkálni tudja - jegyezte meg. Ráadásul az öt évre szóló 16 ezer forintos díj igen alacsonynak tűnik - fűzték hozzá az előzőekhez nevük és cégük elhallgatását kérő kerékpárszerelők.

Tomecskó Tamás a fentiekhez hozzátette: bárki számára nyitott volt a közbeszerzési tender. Összesen öten vásárolták meg a kiírást, viszont csak két ajánlat érkezett, azaz hárman úgy vélték, nem tudnak megfelelő pályázatot benyújtani. A posta ezek közül választotta ki a legolcsóbbat. Azt az MP nem teheti meg, hogy közbeszerzési tender során indulásra szólít fel vállalatokat. Szerinte ha valaki nem tett ajánlatot, vélhetően nem tudott versenyezni. Tomecskó kiemelte: bár több helyen is bírálják az eljárást, a legilletékesebbek, a tendert megvásárlók és az azon alulmaradt cég sem tett panaszt. Lapunknak a második helyezett Piremon Kht. valóban úgy nyilatkozott: nem találtak kifogásolni való körülményt, éppen ezért nem is vitatják a végeredményt.

A magyar közbeszerzésekben trendszerű korrupció 20-25 százalékkal drágítja meg a beszerzéseket, és gyakran rossz minőségű, szükségtelen termékek és szolgáltatások beszerzését eredményezi - áll a Transparency International állásfoglalásában. A szervezet szerint a magyarországi közbeszerzéseknek csak 10 százaléka zajlik teljesen szabályszerűen. (MTI)

Az ügyben egy független felet is szerettünk volna megkérdezni. A Budapesten és vidéken is küldeményeket kézbesítő Aranykerék Futárszolgálat szakemberei szerint nem jelent rossz üzletet egy olyan, napi használatra szánt kerékpár, amely 140 ezer forintba kerül, s ebben az árban ötéves félévenkénti garanciális átvizsgálás és az alkatrész költsége is szerepel. Ennek azért feltétele az, hogy a bicikli ára legalább 100 ezer forint legyen - vélekedtek az Aranykeréknél. Mindennapos használatban lévő kerékpárokhoz félévente így is, úgy is hozzá kellene nyúlni, s akkor már jobb, ha ezt a garanciát nyújtó teszi meg.

Az újonnan beszerzett postai kerékpár. Nyeregben
Az újonnan beszerzett postai kerékpár. Nyeregben
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.