Olvasói levelek
Csillaghullás
A Fiatal Liberálisok Egyesülete által szervezett, a magyar gazdaság versenyképességéről tartott december 8-i konferencián a Medgyessy-kormány gazdasági minisztere is felszólalt, és előadásában a "legutoljára a mongolidióták alatt Lengyelországban" szófordulatot használta.
Alapvetően jóindulatú emberek lévén feltételezzük, hogy Csillag István talán nem tudja, hogy a "mongolidióta" kifejezés pontosan mit takar. A jelenség hivatalos orvosi neve: 21-es triszómia, azaz Down-szindróma, amely egy veleszületett kromoszóma-rendellenesség; a 21. kromoszómapár hibás sejtosztódásának következtében jön létre, és középsúlyos értelmi fogyatékossággal, valamint testi rendellenességekkel társul. A mongolidióta elnevezés vélhetően a XIX. században született, abból eredően, hogy az egyik jellemző testi elváltozás az egymástól a szokásosnál távolabb ülő kissé ferde, mongoloid szemek kialakulása. A XX. század második felében több neves genetikus, valamint a mongol delegáció kérelme eredményeként a WHO hivatalosan is elismerte a kifejezés sértő és félrevezető voltát, és helyette a Down-szindróma elnevezést tette használatossá. Az idióta, mint orvosi kategória IQ-ja nem éri el a huszonötöt, a Down-kórban szenvedőké ötven vagy hatvan is lehet, tehát az ezzel a szindrómával élők egyáltalán nem idióták - mondta Czeizel Endre professzor egy vele készült interjúban.
A téves és többszörösen sértő kifejezés használatán túl megdöbbentőnek és felháborítónak tartjuk, hogy Csillag István előadásában pejoratív jelzőként használta az ezzel a fogyatékkal élő csoport elnevezését. Nem kérdés számunkra, hogy ezzel mind Down-szindrómás embertársainkat, mind pedig családjaikat, szeretteiket és környezetüket emberi méltóságukban mélységesen megsértette, ezért felszólítjuk, hogy a sértés elhangzásához hasonló módon, a nagy nyilvánosság előtt kérjen mindannyiunktól bocsánatot.
Egy Down-szindrómás kisfiú szülei (név és cím a szerkesztőségben)
Az életmentés ÁBC-je
Tisztességtelen, mondhatnám, minősíthetetlen, ha az ellenzéki párt politikai tőkét próbál kovácsolni egy végveszélybe került csöppség életének mentési körülményeiből (Életmentés, politikai kommentárral, december 10.) Annál inkább is gusztustalan, mert egy orvos - Pesti Imre - vezeti félre igaztalan kiszólásaival az e területen többnyire laikus polgárokat.
Tanult kollégám és pártja, a Fidesz azt a hamis látszatot kelti, hogy amennyiben elégséges számú (vitás, hogy ez mennyi) mentő állna rendelkezésre, akkor a hasonló esetekhez mindig és mindenhol rohammentő, oxiológus, gyermekorvos érkezne a helyszínre, a klinikai halál állapotába került személyhez. És ez nem más, mint - bocsánat - aljas hazugság. Nincs annyi mentőkocsi és szakember, nemcsak Magyarországon, de sehol a világon (tapasztaltam vagy három földrészen), amennyi elégséges lenne a fenti célra. A klinikai halál beállta után négy-öt perc az optimális idő, amin belül el kell kezdeni az újraélesztést. Ha ezt csak hivatásosoktól várnánk el, minden ház szomszédságában egy mentőállomásnak kellene lenni. Állítom: az esetek döntő részében az újraélesztést az ennek technikáját elsajátított laikusok végzik szerte a nagyvilágban. Ezért helyeznek a nálunk szerencsésebb országokban akkora hangsúlyt a reanimáció/resuscitatio széles körű oktatására. Bevásárlóközpontokban, tengerpartokon, városok terein, utcáin, vonaton, autóbuszon, lakásokban, repülőgépeken, és mindenhol, ahol többnyire egészséges embereknél valamilyen oknál fogva beáll a klinikai halál, ők azok, akik tudják az életmentés ÁBC-jét (Átjárható légutak, Befúvás szájon/orron át, Compressio, azaz szívmasszázs), ami nem nagyon egyszerű, de nem is nagyon bonyolult. Emberre szabott és természetesen minden "felszerelés" nélküli beavatkozás. A két, csodálatos mentő "felszerelés" nélküliségét szajkózta kihangsúlyozottan a média, mintha ez valami rendkívüli dolog lett volna, miközben éppen, hogy ez a mindennapi, a jellemző. Ez benne a csodálatos.
Bizony, bizony, Pesti doktor, nem az Országos Mentőszolgálat van itten a klinikai halál állapotában, hanem ön fordított Bourbon módra semmit nem tanult, de mindent elfelejtett tizenhét éves mentőorvosi gyakorlatából.
Dr. Király Gábor
Detk
Evezés helyett kormányzást!
Ha jól értem a dolgot, a szárnyvonalakra a MÁV dolgozóinak van szükségük, nem az utasoknak. Azért nekik, hogy az államvasutak zörgő eresztékei ne maradjanak vatta nélkül, a vattát pedig a rejtetten munka nélküli vattaemberek képezik. Sztrájkolnak, mert megtehetik. Az állam talán rossz tulajdonos, de jó munkaadó.
És miért nem demonstrálnak az utasok? Holott köztük is bizonyára éppen annyi a "hazafias érzelmű", mint a vasutasok közt. Az utasok talán tudják: ők választhatnak, például járhatnak busszal is, amely több helyre eljut, és több helyen megáll, mint a vonat.
Aki utazott már távolsági buszon külföldön, és vonaton Magyarországon - mondjuk Budapest és Balatonkenese között -, annak nem kérdés, hogy melyik szolgáltatás a jobb minőségű. A világ számos országában egyáltalán nincs vasút, vagy csak néhány, turisztikailag kiemelt, panorámás vonalon közlekedik. A távolsági közlekedést világszerte a távolsági buszok uralják, amelyekből rendes országban több, egymással versengő magánvállalkozás üzemeltet különböző kategóriájú járatokat. A távolsági busz lehet fapados, de lehet dönthető ülésű, ülésenként saját rádióval felszerelt, légkondis luxusbusz is - mindez megfizethető áron. A modern buszok mellékhelyiséggel rendelkeznek, és nem szokatlan, hogy mosolygó utaskísérők frissítőket, esetleg vacsorát szolgálnak fel, pokrócot és párnát biztosítanak az éjszakai utasoknak.
Apropó: a versengés városi közlekedésben sem lenne példa nélküli. Nyugat-Európa legtöbb országában a busztársaságok magántulajdonban vannak, a buszok tiszták, kényelmesek, a viteldíjat beszedik. Az állomásokat és a jegyirodákat az önkormányzat tartja fenn, megtervezi az útvonalat és a járatszámot - a többi a magánvállalkozások dolga, akik tenderen nyernek jogot az üzemeltetésre. Az este nyolc óra utáni, nem nyereséges járatokat az önkormányzat támogatja - minél később megy, annál nagyobb százalékban.
Hogy a rút kapitalizmus csak kizsákmányolja a dolgozókat? Ennek ellentmond, hogy a legnagyobb birminghami busztársaság - a West Midlands - 100 százalékban dolgozói tulajdonban van. Az állam feladata a veszteséges vállalatoknak akár a teljesítőképességét is meghaladó üzemeltetése helyett az lenne, hogy megszervezze a feladatok ellátásának módját. De amíg a kormányos evez, nem pedig kormányoz, nem csoda, ha a többiek csak lazsálnak. Sőt: kész szerencse, hogy lassan megyünk, amíg rossz irányba haladunk.
Bayer Judit a Zsigmond Király Főiskola docense
Drótos György a Budapesti Corvinus Egyetem docense