Elszabadult indulatok a metróvitában
Jövőre 1500-2500 forinttal drágulhat az átlagos pesti lakás rezsije a budapesti közszolgáltatások árának emelkedése miatt. Legnagyobb mértékben, csaknem 14 százalékkal drágul a szemétszállítás díja; egy átlagosnak mondható, 120 literes kuka kiürítése idén még 463, jövőre viszont 526 forintba kerül. A hivatali iratokban, mert ez áfa nélküli ár, a budapestieknek kiküldött számlán 631 forint szerepel majd. A szennyvízszippantás tarifája köbméterenként (áfa nélkül) 1358 forintról 1475 forintra nő, ami 8,6 százalékos emelést jelent. A csatornahasználati díj jövőre csaknem tíz százalékkal drágul, köbméterenként 215 forintról 237 forintra (azaz a számlán a mostani 258 helyett 284 forint szerepel majd). E díjemelésekről tegnap döntött a Fővárosi Közgyűlés, a java azonban még hátravan; a városatyák december közepén tárgyalnak a jövő évi (várhatóan 10-12 százalékkal emelkedő) BKV-tarifákról, a kéményseprés és a vízdíj emeléséről (előbbi 4,4, utóbbi 8,8 százalékkal drágul). Módosította a főváros a luxusadóról szóló rendeletét, így ezentúl nemcsak a magánszemélyeknek, hanem a cégeknek is fizetniük kell 100 millió forintnál értékesebb ingatlanjaik után.
Decemberre átfogó jelentés készül a 4-es metró pénzügyeiről - döntött egyhangúlag a közgyűlés, elfogadva az MDF saját maga által felpuhított javaslatát. Hock Zoltán frakcióvezető eredetileg a metróépítés leállítását javasolta (arra hivatkozva, hogy számításai szerint a metróépítés költségeinek 200 milliárdjára nincs fedezet), előterjesztésének e pontját azonban az ülés elején maga vonta vissza. Az MDF szerint a 4-es metró elviszi a pénzt a többi budapesti fejlesztéstől, és padlóra küldi a város költségvetését. Tarlós István, a Fidesz frakcióvezetője - bár tartalmában egyetértett a javaslattal - plágiummal vádolta az MDF-et, mondván, a Fidesz már áprilisban kezdeményezett hasonlót, a demokrata fórum azonban akkor azt leszavazta.
Steiner Pál, az MSZP-frakció vezetője a vitában fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a metró "fantasztikus beruházás, az országban egyedülálló fejlesztés, amely nehezen és gyötrelmesen megépül, a budapestiek örömére, akik egyszer majd száguldozni fognak rajta". Steiner a családiház-építést hozta fel példaként, ahol szintén előfordul, hogy el kell térni a tervektől és a költségvetéstől, hát még egy ekkora gigaberuházásnál. Hock javaslatát "felelőtlen és nevetséges hangulatkeltésnek" nevezte, amelynek semmi értelme, csak arra jó, hogy "Győzike nézettségét elérjék vele". Ugyanezzel vádolta az MDF-et Tarlós István is, Katona Kálmán pedig közvetve elismerte, azért javasolták a beruházás leállítását, mert "populizmustól mérgezett közéletünkben" muszáj volt valami erőset mondani. Steiner Pál a vita hevében az MDF-et "tojásevő kígyóhoz" hasonlította, amelynek ugyan nincsen foga, mégis hatalmasra tudja kitátani a száját, és így kelt félelmet.
Demszky Gábor védelmébe vette az MDF-et, mondván, akaratlanul is rávilágítottak a főváros nehéz pénzügyi helyzetére. A főpolgármester elismerte, hogy a főváros kimerítette hitelfelvételi lehetőségeit, a már futó beruházásokra rövid távon ingatlan- és részvényeladásból még tudnak pénzt előteremteni (most is megszavazták, hogy minimum 25 ezer forintért, öszszesen 16 milliárdos bevétel reményében eladják a főváros Elmű-részvényeit), de hosszabb távon elkerülhetetlen az állami segítség.
Egyhangúlag döntött a közgyűlés a Szabadság híd felújításának új határidejéről és pénzügyi feltételeiről; e szerint az átkelő két hónapos csúszással, 2008 decemberére készül el, a tervezettnél 600 millió forinttal drágábban (4,9 milliárdért), az indoklás szerint főként a díszkivilágítás kiépítése miatt.
Személycserék a hivatalban
Távozik Budapest főépítész-helyettese és a városháza közlekedési ügyosztályának vezetője is. Előbbi, Mozsár Ágnes "alosztályvezetői megbízását január elsejei hatállyal visszavonom", mondta lapunknak Tiba Zsolt főjegyző. Hozzátette: a döntést nem kellett hivatalosan indokolnia, és lapunk érdeklődésére sem kívánta indokolni. Információink szerint a felmentésben komoly szerepe volt annak, hogy Mozsár Ágnes képviselte a főépítészi irodát azon a szakbizottsági ülésen, ahol a képviselők leszavazták a kormányzati negyed miatti szabályozásiterv-módosítást, amelynek indoka éppen az volt, hogy a bizottság nem kapott kellő tájékoztatást a környék közlekedésének rendezéséről. (A tervmódosítást egyébként tegnap a Fővárosi Közgyűlés sem vette napirendjére.)
Csordás Mihály, a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának vezetője a BKV-hoz igazol tanácsadónak. Hagyó Miklós (MSZP), városüzemeltetési főpolgármester-helyettes lapunknak azt mondta, Csordás utódját pályázaton fogják kiválasztani. Kérdésünkre, az ügyosztályvezető távozása vajon összefügg-e azzal, hogy a 2006-os útfelújításokhoz szabálytalanul felhasznált állami támogatások miatt a városházának 500 millió forintot kell viszszafizetnie az államkasszába,
Hagyó azt válaszolta: ez ügyben még zajlik a műegyetem szakértői bevonásával, a főjegyző vezetésével egy vizsgálat, annak lezárultáig nem nyilatkozik a témában.
Közüzemi díjak változása Budapesten
2003. 01. 01. | 2007. 01. 01. | 2008. 01. 01. | |
BKV-jegy | 120 | 230 | ? |
BKV-bérlet | 4450 | 7350 | ? |
Vízdíj (m3) | 130,90 | 184 | ? |
Csatornadíj (m3) | 137,2 | 258 | 284 |
Szemétszállítás* | 330 | 555 | 631 |
* 120 literes tartály egyszeri ürítése. Forrás: Népszabadság-gyűjtés