Van, amit nem lehet megvásárolni
A Pannon GSM Távközlési Zrt., az U. A. Spektrum Bt., dr. Balogh Péter, Nánási Gabriella, a Pécsi Vízmű Zrt., valamint az ING magyarországi vállalatai kapták meg idén a Summa Artium díjat, amelyet azzal a céllal alapított meg három éve a kulturális projektek és a magántámogatók egymásra találását segítő Summa Artium Kht., hogy elismerje és ezáltal tovább ösztönözze a kultúra támogatását.
- Itthon is egyre inkább azt érezzük, hogy mind többen vágynak olyan dolgokra, amelyeket pusztán pénzzel nem lehet megvenni. A kultúra segítése nagyságrendekkel emeli egy-egy magánember vagy cég presztízsét, ezért mind többen keresnek támogatásra érdemesnek ítélt kulturális eseményt - mondja Török András igazgató. A szervezeten keresztül tavaly 65 millió forintot költöttek kultúratámogatásra, és ez az öszszeg idén várhatóan magasabb lesz.
A legtöbb esetben kifejezetten egy-egy zenei, színházi, képzőművészeti esemény vagy alkotás létrejöttét segítik pénzzel, de különösen külföldön mind több példa van arra, hogy nemcsak az adományozó, hanem az adományozott is jól jár az együttműködéssel. Egy nemrég a témában rendezett konferencián példaként említették, hogy egy cég az általa gyártott almaital dobozának címkéjét képzőművészekkel festette meg, a termékre pedig felkerült a neve annak a kiállítóhelynek, amelyik megkapta az eredeti alkotást - így több fogyott az üdítőből, és többen látogatták a múzeumot is. A hasonló együttműködéseket azonban ki kell találni, ehhez pedig olyan szakemberek kellenek, akik ismerik mind az üzleti élet, mind a kultúra sajátosságait, igényeit és lehetőségeit. Egy ilyen jó szakember aztán sokat tehet egy-egy kulturális intézményért, mint azt Budapesten például a Szépművészeti Múzeum példája mutatja. Ezért Török András szerint hatalmas előrelépés, hogy itthon az IBS nemrég indult kulturálismenedzser-képzése mellett elindul egy újabb szak a Budapesti Kommunikációs Főiskolán.
Arts and Business partneri viszony
A kultúra és az üzleti élet összehozásának Nyugaton komoly hagyományai vannak, míg itthon gyakorlatilag csak a Summa Artium kis létszámú csapata gyakorolja ezt a hivatást. Igaz, hogy sokan saját tapasztalataik alapján is rájönnek a lobbizás és a partneri kapcsolatok hatékony módszereire, de nagy igény mutatkozik mind a kultúra, mind a vállalkozások oldaláról olyan szakemberekre, akik kifejezetten ezzel a területtel foglalkoznak.
Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója egyike azoknak, akik az új szemlélet szerint kölcsönös partneri viszonyt építenek ki a támogatóikkal, aminek eredményeképpen hét év alatt a szinte kizárólag állami támogatással működő múzeum tavaly már a legjobban szponzorált magyar kulturális intézmény volt. Az újfajta együttműködésre jó példa, hogy a múzeum felső szintjén található új tárgyalót kifejezetten a partnerek rendelkezésére bocsátották, akik bizonyára értékelik a Hősök terére néző, egyedülálló kilátást.
Ezért is volt találó ebben a helyiségben tartani a Budapesti Kommunikációs Főiskola sajtótájékoztatóját, amelyen bejelentették, hogy februártól Arts and Business menedzseri képzés indul a főiskolán. Kiss Pál István, az iskola igazgatója elmondta, hogy alapvetően gyakorlati jellegű oktatást fognak nyújtani, az elméleti órákon kívül a képzés nagy része a partnerintézményekben, mint például a Szépművészeti Múzeumban zajlik majd, a szakmai háttér kialakításában a Summa Artium is segédkezik. Legfeljebb kettő, maximum 25 fős évfolyamot indítanak majd, a tandíj 195 000 Ft egy félévre, a három szemeszter végén a résztvevők főiskolai továbbképzésről szóló diplomát kapnak. (L. Z. P.)