Jászladány, Fadd

Jászladány neve sokak szóhasználatában a szegregáció jelképévé vált. Emlékezetes, hogy a Szolnok megyei város létrehozott egy alapítványi iskolát, amelynek tandíjas oktatását a helybéli roma szülők többsége nem tudta megfizetni, így gyermekeik kívül rekedtek az igényes(ebb)nek gondolt oktatásból.

Az utóbbi hetekben több faddi szülő érezte úgy, hogy községükben is létre kellene hozni egy alapítványi iskolát, akárcsak Jászladányban. Az új iskolát tervező faddiak ez irányú szándéka többek szerint szegregáló - az érintettek az őket ért támadások hatására meghátráltak.

Tudni kell, hogy Faddon 455 iskoláskorú gyerek él, s közülük 344-en tanulnak helyben, a többiek a közeli városok intézményeibe járnak. Ez utóbbiak azért teszik ezt, mert - szüleik szerint - a faddi iskola rendjét szétzilálják a fegyelmezetlen gyerekek, s így a pedagógusok energiáját a tanítás helyett a fegyelmezés köti le. Az emiatt elégedetlen szülők állítják, hogy a fékezhetetlen diákok döntő többsége halmozottan hátrányos helyzetű roma családok csemetéje, akiket otthon senki sem ösztönöz a tanulásra és az illedelmes viselkedésre. Ha az alapítványi iskola működne - érveltek többen a faddi szülők közül -, akkor oda a tanulni akaró gyerekek járnának, s akik számára az iskola nem fontos, azok maradnának az önkormányzati iskolában. No meg azok, akik nem tudják megfizetni a tandíjat - állítják az alapítványi iskola ellenzői. Vagyis elsősorban a romák - ezért tehát az alapítványi iskola szegregál.

Az új iskola megálmodói tiltakoznak a vád ellen, s azt mondják: ők nem a cigány diákokat akarják szegregálni, csak azt szeretnék elérni, hogy a saját gyermekük színvonalas oktatásban részesüljön. Ha erre helyben nincs lehetőség, akkor ők is elviszik gyermeküket a városi iskolákba. Az alapítványi iskola pártolói felvetik: vajon a jelenlegi faddi iskolában nem valósul-e meg a spontán szegregáció? Hisz azáltal, hogy a perspektivikusan gondolkodó, tehetősebb családok szekszárdi, paksi és tolnai iskolákba íratják motivált csemetéiket, a faddi iskolában évről évre nő a roma gyerekek aránya, így az intézmény megállíthatatlanul gettósodik, s végül - az alapítványi iskola nélkül is - gettóvá válik.

A fentiek alapján hadd hívjam fel a figyelmet három kifejezésre: perspektivikus, tehetős, motivált. Ahhoz, hogy egy gyerek a tanulásban célt és örömöt találjon (vagyis: motivált legyen), feltétlenül kell az ösztönző, segítő, számon kérő, példaadó, a jövőt lehetőségként megélő családi háttér. Egy gyerek esélyein sokat javítanak a tananyagot kiegészítő képzések, szakkörök és sportfoglalkozások, s ezek pénzbe kerülnek. Ha egy gyerek szülei évek óta munka nélkül, segélyekből, célt maguk előtt nem látva tengődnek egyik napról a másikra, akkor az utód ezt a mintát tanulja meg, s - akarva-akaratlanul - ezt másolja. Ezt a mintakövetést csak komplex társadalmi programokkal lehet megtörni. Olyanokkal, amelyek egyszerre szólítják meg a szülőket és a gyerekeket. Önmagában kevés az a sikerhez, ha egy halmozottan hátrányos helyzetű család sarja felzárkóztató képzést kap az iskolában, s az sem remélhető, hogy valakiből, aki tíz esztendeje állástalan, pár havi közmunka után perspektivikus ember válik.

Ha ezt nem látjuk be, akkor az ország fog "jászladányosodni".

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.