A Rába szennyezése is szóba került az osztrák-magyar kormányülésen

- Magyarország és Ausztria kapcsolata egyszerre szerelmi és érdekházasság - mondta tegnap Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a második magyar-osztrák kormányülést követően. Mint hozzátette: mint minden házasságban, ebben is vannak kisebb viták, de a jóakarat, a szándék és a képesség is megvan ezek rendezésére.

Gyurcsány Ferenc szerint a Nabucco-programnak Magyarország és Ausztria vált a motorjává. A környezetvédelem terén rendeződik a Rába-szennyezés ügye, de még mindig nyitott kérdés a rábakeresztúri (Heiligenkreuz) hulladékégető problémája.

Alfred Gusenbauer osztrák kancellár a hivatalos magyar állásponttal szemben hangsúlyozta: nem politikai kérdés, hogy hogyan és hol építik fel az égetőt. A döntést ugyanakkor a magyar és az osztrák lakosság bevonásával hozzák meg.

A közös kormányülést a külvilág előtt ugyan a mosolydiplomácia jellemezte, valójában azonban régen volt olyan sok ütközés a két ország között, mint mostanában. A legkeményebb összecsapás a Mol és az OMV csatája. Ez ugyan hivatalos közlés szerint nem volt téma a közös kormányülésen, de ezt megelőzően az osztrák kancellár fogadta a Mol vezérét, míg a magyar kormányfő az OMV irányítóját. - Rövid távon nincs megoldás erre a kérdésre, ez nem a két kormány ügye - fogalmazott Gyurcsány Ferenc az ülést követően. A magyar kormányfő patthelyzetnek nevezte a két olajvállalat között kialakult helyzetet. Szerinte ez nem a két kormány viszonyában állt elő, hanem a két vállalat között, amit nekik kell rendezniük. A valóságban azonban mindkét kormány teljes mellszélességgel kiállt "hazai" vállalata mellett. Az osztrák kormány támogató politikai nyilatkozatokkal és Brüsszel feltüzelésével, míg a magyar kabinet a Mol felvásárlását szinte lehetetlenné tevő törvény elfogadtatásával is.

Ehhez képest csak szépségtapasz, hogy az idei év legnagyobb magyar privatizációs ügyletét az osztrákok söpörték be. Az osztrák állami vasúttársaság tulajdonában lévő Rail Cargo Austria vezette konzorcium veheti meg a MÁV árufuvarozási üzletágát 102,5 milliárd forintért. Ez igazi magyar- osztrák közös üzlet, hiszen a nyertes konzorcium tagja a Győr- Sopron-Ebenfurti Vasút, amelyben mindkét állam tulajdonos.

A két ország a Nabucco-program motorja
A két ország a Nabucco-program motorja
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.