Jó barátság sógorok között - kisebb vitákkal
Hangsúlyozta: mint minden házasságban, ebben is vannak kisebb viták, de a jóakarat, a szándék és a képesség is megvan ezek rendezésére.
Gyurcsány Ferenc szerint jó az együttműködés a két ország között a közös vízumkiadás terén, együtt lobbiznak a génmódosított termékek ellen, a Nabucco-programnak pedig Magyarország és Ausztria vált a motorjává.
A miniszterelnök kiemelte: a környezetvédelem terén rendeződik a Rába-szennyezés ügye, de még mindig nyitott kérdés a Rábakeresztúri (Heiligenkreuz) hulladékégető problémája. A magyar kormány azt kérte hogy az osztrákok találjanak alkalmasabb helyet az erőmű felépítésére - tette hozzá. Gyurcsány Ferenc hangsúlyozta: az erőmű bizonyosan minden európai szabványnak megfelel majd, ha azonban sokan veszélyben érzik otthonaikat, akkor nem biztos, hogy elegendő érv megnyugtatásukra, hogy az osztrákok rendelkeznek a megfelelő technológiával.
Alfred Gusenbauer osztrák kancellár ezzel kapcsolatban kiemelte: minden előírást be fog tartani Ausztria, a hőerőmű megépítéséről szóló döntést a magyar és az osztrák lakosság bevonásával hozzák meg. A hatósági eljárás hamarosan lezárul, az nem politikai kérdés, hogy hogyan és hol építik fel az égetőt - hangsúlyozta.
A kancellár Magyarország schengeni csatlakozásával kapcsolatban elmondta: a határok eltűnésével sokkal intenzívebbé válhat a kapcsolat a két ország vállalkozói között.
A sajtóértekezleten az osztrák és a magyar külügyminiszter egyetértett abban, hogy Magyarország felkészült a schengeni csatlakozásra. Ursula Plassnik szerint első osztályú volt a magyarok felkészülése. Göncz Kinga emlékeztetett arra, hogy a határnyitás után Magyarország és Ausztria közös mélységi ellenőrzéseket fog végezni a határ mentén, a biztonság érdekében.
A találkozó után számos kétoldalú megállapodást írtak alá a felek. Ezek között szerepel mezőgazdasági és erdőgazdálkodási együttműködés, valamint külpolitikai kérdések és energiapolitikai témák - mondta az osztrák kancellár.
Legutóbb 2005 decemberében volt magyar-osztrák kormányülés Bécsben. A tárgyalás után Wolfgang Schüssel osztrák kancellár és Gyurcsány Ferenc miniszterelnök aláírta a Magyar-osztrák együttműködés az újraegyesülő, versenyképes Európáért című közös kormánynyilatkozatot.
Rövid távon nincs megoldás a Mol-OMV ügyében
Nem volt téma a Mol és az OMV ügye a magyar-osztrák együttes kormányülésen. Rövid távon nincs megoldás erre a kérdésre, ez nem a két kormány ügye - mondta Gyurcsány az ülést követő sajtótájékoztatón. A magyar kormányfő patthelyzetnek nevezte a két olajvállalat között kialakult helyzetet. Hozzátette: ez a patthelyzet nem a két kormány viszonyában állt elő, hanem a két vállalat között, amit nekik kell rendezniük, mivel ők hozták létre.
Nem hagyjuk, hogy ez befolyásolja a két kormány viszonyát - jelentette ki Gyurcsány Ferenc.
Gusenbauer kiemelte: az energiaügyi együttműködés nagyon fontos, de az államok ebbe nem avatkoznak be, csak a kereteket szabják meg. Az idő hozhat megoldást - mondta az osztrák kancellár.
Köszönet 1956-ért
Gyurcsány Ferenc megköszönte Ausztriának 1956-os és a rendszerváltás időszakában nyújtott segítségét, és azt mondta: a két ország kapcsolata kifejezetten bensőségesnek mondható. A miniszterelnök erről a magyar-osztrák kormányülés kezdetén beszélt, az Országház Delegációs termében. Magyarország rendkívül hálás Ausztriának, amiért 1956-ban százezreknek nyitott utat a szabad világhoz, és a rendszerváltás forgatagában nem egyszerűen politikai, hanem emberi megértést és segítséget nyújtott - fogalmazott a kormányfő.
Gyurcsány emlékeztetett arra, hogy az Országháznak abban a termében tartják az ülést, ahol az Osztrák-Magyar Monarchia idején a két országgyűlés képviselőinek delegációi tárgyaltak a közös hadügyekről, pénzügyekről és külügyekről. Mint mondta, Ausztria és Magyarország történelme az évszázadok során összekapcsolódott, és a kapcsolatok legfontosabb részei, tartóelemei: az emberi, kulturális, lelki kapcsolatok azóta is fennmaradtak. Megjegyezte: ez a második találkozó a két kormány között.
A kormányfő szerint Ausztria és Magyarország kapcsolatát nem terhelik kisebbségi létből fakadó ellentétek. Ezek a kisebbségek ma összekötnek bennünket - folytatta - , kettős identitásukat szabadon gyakorolhatják, jó példát mutatva a régió egészének.
Mint mondta, a két országnak közös ügye "csaknem annyi van, mint égen a csillag", a közlekedésfejlesztéstől az energiapolitikai együttműködésig. Az energiapolitikával kapcsolatban a Európai Unió által kezdeményezett Nabucco-tervet említette.
Gyurcsány Ferenc emlékeztetett arra, hogy három hét múlva megnyílik a schengeni határ, így különös jelentősége van annak, hogy közösen fejleszti a két ország a határmenti utakat, bicikliutakat.
A miniszterelnök gratulált az Osztrák Szövetségi Vasutaknak, mert ők nyerték el a magyar vasúti teherszállítást, rendkívül impozáns üzleti ajánlattal, jövőre vonatkozó regionális tervekkel és vételárral. Kóka János gazdasági miniszter kedden jelentette be, hogy az osztrák Rail Cargo Ausztria és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot ajánlott a MÁV Cargo részvényeiért, és az értékesítésről vele kezdik meg a tárgyalást.
Gyurcsány elmondta: az, hogy sógoroknak hívjuk osztrák szomszédainkat, jól jelzi, hogy létezik egy mélyebb emberi kötődés.
Alfred Gusenbauer arról beszélt, hogy Magyarország hamarosan csatlakozik a schengeni övezethez, és ez azt jelenti, hogy a két ország közötti biztonsági együttműködés jó volt. Úgy vélte a két ország közötti együttműködést kitűnően kiegészíti az Európai Unión belüli együttműködés. Nagyon fontos, hogy ez az együttműködés jól működik, mert segít bennünket abban, hogy az unióban közös érdekeket tudjunk megfogalmazni - fűzte hozzá.
Az osztrák kancellár szerint nagyon sok közös ügyünk van az Európai Unión belül a gazdaságban, a szociális ügyekben, az unió modernizálása tekintetében, illetve a lisszaboni folyamatban. Alfred Gusenbauer azt mondta: hosszú, közös múlt van a két ország mögött, és nagyon büszkék Ausztria és Magyarország jó együttműködésére.
A kancellár a vasúti közlekedés fejlesztését hangsúlyozta, mivel szeretnének hozzájárulni a klímavédelemhez, ez pedig csak akkor lehetséges, ha a lehető legtöbb terhet sínen szállítják.
(forrás: MTI)