Elrohanunk hangot lopni
- Az idei amolyan átmeneti év volt a rádió életében, nem meghatározott költségvetéssel dolgoztunk, hanem költségtakarékossági alapon, azaz nem céljainkhoz, hanem a "tavalyi évhez képest" kaptuk a pénzt - mondja Solténszky Tibor, az MR 1 Kossuth rádió művészeti produkciós szerkesztőségének vezetője, mikor az idei rádiójáték-termésről faggatom. Idén körülbelül tucatnyi cím készült saját büdzséből. Az idei darabok nagyobb részét az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) műsor-szolgáltatási alapjától pályázaton nyert 14 millió forintból fedezték. Ez az összeg 29 új, egyedi vagy folytatásos hangjáték megvalósítására volt elég. Ezek legnagyobb része ma is alkotó művészek, például Háy János, Borbély Szilárd vagy Závada Pál írásai alapján készült, de már elhunyt, vitathatatlan klasszikusok, mondjuk Ottlik Géza és Páskándi Géza munkái is helyet kaptak a rádiójáték-kínálatban.
A Szabó család megszüntetése kapcsán nyilatkozó Such György rádióelnök azt ígérte: a felszabaduló források egy részéből új irodalmi adaptációk készülnek majd, és Cseh Gabriella, a rádió ügyvezető igazgatója is azt mondta tavasszal, hogy bár a színházi közvetítések számát csökkentik a jövőben, a saját gyártású hangjátékok mennyisége emelkedni fog.
Solténszky szerint jövőre már nyoma is lesz az ígéretnek: most először kérték tőlük, mondják meg, mennyi rádiójátékot szeretnének készíteni és mennyiből - aztán ez legyen a "vitaalap". A folyamatos ismétlések mellett 2008-ra 50 új bemutatót kalkulálnak. Túlnyomórészt kortárs szerzők műveit viszik mikrofon elé, de akad majd Rejtő Jenő, illetve más, 1945 előtti szerzők írásai, sőt középkori szövegek alapján készített hangmontázs is. A bemutatott és bemutatandó művek írói között találhatók "bejáratott" szerzők is, például Garaczi László, Parti Nagy Lajos, akiktől időről időre szeretne a szerkesztőség darabokat kapni. De az utcáról bepottyanó művekre is számítanak.
- Nyitottnak kell lennünk, hiszen - ha nem is úgy, mint a BBC-nél, ahová naponta több tucat kéziratot postáznak -, azért hozzánk is érkeznek új, meg nem rendelt darabok - mondja a szerkesztőségvezető, aki szerint a szerzőgárda frissítésének egyik legjobb módja a régebben jól működő pályázati rendszer felújítása lehetne. Apropó, pályázat: jövőre tervezik egy minden hétköznap délelőtt jelentkező, a legfiatalabb korosztálynak szóló folytatásos mese sugárzását, az ötletek, szinopszisok leadási határideje december 1.
A nyolc-tíz évvel ezelőtti gyakorlattal szemben ma már sokkal gyorsabb az átfutás: ha minden jól megy, 6-8 hét alatt adásba tud kerülni az elkészült mű. Egy egyórás darabhoz átlagosan három-négy napot kell stúdióban, színészekkel tölteni, amit egyhetes utómunka követ.
- A szöveges részek rögzítése után döntjük el például, hogy élő zenét rögzítünk vagy a zenei szerkesztő gyűjteményére bízzuk magukat - meséli az alkotás folyamatát Solténszky Tibor. - Megnézzük azt is, van-e a zajtárban megfelelő effekt, vagy esetleg helyszíni zajokra van szükség. Utóbbi esetben egyszerűen elrohanunk egy erdőbe vagy mondjuk egy kőbányába - hangot lopni.
Ahogy mindig, 2007-ben is voltak magyar résztvevői a 21. alkalommal megrendezett Prix Europának. Az európai televíziók, rádiók és internetes médiumok tartalmainak versenyében a magyar rádiózást Lehoczky Orsolya, Turai Tamás és Zoltán Gábor képviselte. Az október 13-20. között zajló versenyen 35 ország vett részt, összesen mintegy 200 alkotással. Rádiójáték kategóriában az első díjat idén a német MDR/ARD égisze alatt készült Santo Subito című darab nyerte, amelyet Eberhard Petschinka írt-rendezett.