A Rubljovka és lakói, avagy az orosz felső tízezer
Az egykori szerény, jellegzetes orosz faházakat egyre több helyen váltják fel pazar villák; a telkeket masszív kerítés, helyenként három méter magas kőfal veszi körül, eltakarva a kandi szemek elől a dúsgazdag lakók édes életét. Putyin mellett olyanok vettek itt ingatlant az utóbbi tíz évben, mint Roman Abramovics milliárdos, a Chelsea futballklub tulajdonosa, Tatjana Djacsenko, a néhai Jelcin elnök leánya, Jurij Luzskov moszkvai főpolgármester, Vlagyimir Jevtusenko milliárdos, Vlagyimir Zsirinovszkij pártvezér, Pjotr Aven bankár, Nyikita Mihalkov filmrendező, Aliser Uszmanov milliárdos. Sokan közülük igen gyorsan lettek igen gazdagok - magától értetődően csakis legális módon…
A Rubljovka mentén fekvő dácsatelepeken - Novo-Ogarjovo, Barviha, Zsukovka, Nyikolina Gora - a telkek ára az egekbe szökött. Nem ritka, hogy egy-egy ház 10 vagy 20 millió dollárért cserél gazdát. Ennek dacára ma is akadnak, akik nem hajlandók eladni itteni ingatlanukat. Ilyen esetben többnyire rejtélyes módon keletkezett tűz martalékává válik a valamelyik újgazdag által kiszemelt faház, megkönnyítve a helyén építkezni szándékozó milliomos dolgát - írta a Der Spiegel.
Az egyszerű oroszok szemében a Rubljovka a gyalázat szinonimájává vált, egyben a jelképévé a hatalmasok és a plebs közötti elidegenedésnek. Alekszandr Prohanov, a Zavtra (Holnap) című radikális hangvételű hetilap főszerkesztője a tömegek haragját így foglalta össze: annak, aki meg akarja menteni Oroszországot, bombáznia kell a Rubljovkát.
Ez azonban csöppet sem könnyű vállalkozás. A Rubljovka ugyanis nemcsak a legfontosabb, de egyben a leggondosabban őrzött út is az országban. A környéken számtalan rendőr, titkosügynök és testőr járőrözik, hogy elvegye a kedvét az idegeneknek a kíváncsiskodástól. Akinél fényképezőgépet látnak, az könnyen a dutyiban találja magát: az orosz törvények értelmezése a Rubljovka esetében meglehetősen tágnak szokott bizonyulni…
Valakinek mégis sikerült alaposan körülnéznie, sőt filmet is forgatnia a Rubljovkáról és az orosz nomenklatúra életéről. A rendező Irene Langemann, egy Szibériában született és 1990 óta Németországban élő dokumentumfilmes. Az alkotás producere Irene férje, a Lichtfilm nevű kis kölni produkciós iroda vezetője. Wolfgang Bergmann 50 ezer eurót fektetett a forgatásba; a büdzsé nagyobbik részét két német tartományi tv-adó (RBB, WDR), valamint Észak-Rajna-Vesztfália tartomány filmalapítványa fedezte.
A dokumentumfilm előzetese (Lichtfilm, 2006):
A film ősbemutatója az idei müncheni filmünnepen volt. Ezután szeptemberben a rendező az Ural lábánál fekvő Permbe utazik, s az ottani filmfesztiválon DVD-példányok osztogatásával igyekszik reklámot csapni alkotásának. Feltehetően egy ilyen grátisz példány kelti föl az érdeklődését Alekszandr Jeszinnek. A moszkvai üzletemberként és az Art PR International cég igazgatójaként bemutatkozó férfi azt állítja: saját dokumentumfilm-csatornát akar létrehozni, a tv-sugárzás megkezdéséhez ideális volna a "Rubljovka - út a boldogsághoz" bemutatása.
Később Jeszin ajánlatot tesz a világméretű forgalmazás megvételére is, amitől a rendező és a producer kissé bizalmatlanná válik. Ám az orosz sok pénzt, 50 ezer eurót kínál, így októberben aláírják a szerződést. Jeszin jogot szerez arra, hogy filmforgalmazóknak és tv-adóknak az egész világon értékesítse a filmet. Kivételt csak Németország, Svájc, Ausztria és Franciaország képez, az erre a térségre szóló jogokat Bergmann már eladta másnak.
Pár nappal később Jeszin megbízásából érdeklődik valaki az RBB, majd a WDR televíziónál azzal a céllal, hogy megvegye tőlük a sugárzási jogot. Majd október végén az orosz üzletember Frankfurtban ismét találkozik a rendezővel és a producerrel, nyíltan megzsarolva őket. "Pozitív esetben" megkapná a Rubljovka bemutatását érintő összes jogot, cserébe beszállna Langemann három további filmjének produkciós költségeibe, s előmozdítaná a filmek oroszországi forgatását. "Negatív esetben" viszont alapos jogi vizsgálatnak vetetné alá a német házaspár összes szerződését, koprodukcióról és segítségről pedig ne is álmodjanak többé. "Maguk nem is tudják, milyen nehézzé vált Oroszországban a forgatási engedélyek beszerzése" - teszi hozzá.
Langemann számára világos, hogy Jeszin nem a saját szakállára cselekszik, hanem egy nagyhatalmú testület áll mögötte. Ennek a célja pedig nem más, mint meggátolni - vagy legalább a márciusi orosz elnökválasztás utánra halasztani - a film bemutatását. Orosz földön valakiknek erős érdekük fűződik ahhoz, hogy a Rubljovkát "kivásárolják" a piacról - nyilatkozta a rendező a Der Spiegelnek. - A közelgő parlamenti és elnökválasztás előtt ugyanis csak zavart keltene egy olyan film, amely az új orosz felső tízezer életmódját dokumentálja.
(MTI)