Az econet.hu megveszi a Szigetet

Az econet.hu 2011-ig megvásárolja a hajógyári-szigeti könnyűzenei fesztivált rendező Sziget Kft.-t a jelenlegi tulajdonosoktól, Gerendai Károlytól, Takács Gábortól és Kedves Ferenctől. A vételár összesen ötmilliárd forint, ha hozzák az igen derűlátó nyereségtervet.

Az econet.hu Nyrt. megveszi a Sziget Kft. egészét - jelentette be tegnap a tőzsdén jegyzett társaság. A leginkább a Hajógyári-szigeten megrendezett fesztiváljáról ismert cég tulajdonosa a nyári átrendeződések után - áttételesen - Gerendai Károly, aki az 1993-as kezdetektől irányítja a csapatot, Takács Gábor - ő szintén régóta részt vesz a szervezésben - és Kedves Ferenc, aki nyáron pénzügyi befektetőként vásárolta meg a társaság 15 százalékát a másik társalapítótól, Müller Péter Sziámitól.

Az econet.hu 2011-ig több részletben, összesen 4,95 milliárd forintot fizet a cég egészéért. A helyzet azonban - mint ahogy az econet.hu háza táján már megszokhattuk - ennél bonyolultabb. A konkrét vevő az Est Media Group Kft. - jelenleg hatályos nevén EMG Médiacsoport -, amely az econet.hu tulajdona, de már azóta Gerendai az egyik ügyvezetője, hogy tavasszal az econet.hu-val közösen ezen a cégen keresztül felvásárolták az ingyenes programmagazinjairól ismert Est Lapokat, később pedig a fővárosi radiocafét. Akkor Gerendait és üzlettársát, Takács Gábort az econet.hu saját újonnan kibocsátott részvényeivel fizette ki.

Balázs Csabától, az
econet.hu vezérigazgatójától megtudtuk: egyelőre csupán egy jövőbeni lehetőség, hogy a Sziget Kft.-t is újonnan kibocsátott saját papírjaikkal vásárolják meg. Gerendai Károly erről azt mondta: az első, 2008-ban lehívandó 1,1 milliárdos vételárrészlet kapcsán ők ezt a lehetőséget fogják javasolni. (Így maguk is egyre jelentősebb econet.hu-részvényesekké válnak, de arányuk nem éri el a tíz százalékot. Gerendai állítása szerint elsősorban az econet.hu médiaoldalára van rálátásuk, de általában véve elégedettek a cég tevékenységével.) Ezért cserébe az econet.hu lesz a Sziget Kft. 26 százalékos tulajdonosa, és így tovább, egyre növekvő mértékben, 2011-ig. (Kedves Ferencet - illetve az őt képviselő offshore céget - a "pénz kezelésére" Gerendai és Takács által létrehozott Szigerta Invest Kft. várhatóan kivásárolja, így az üzletember néhány hónap alatt százmilliós nyereséggel ki is száll.)

Mint az a többlépcsős ügyletből is látszik, a felek óvatosan közelítenek, és a társaság irányítását továbbra is Gerendai, illetve Takács látja majd el. A teljes vételár kifizetése attól függ, hogy a Sziget régi-új vezetése képes lesz-e teljesíteni a 2011-ig kitűzött nyereségtervet. E szerint a nyereség négy év alatt 200 millió forintról 600 millióra nőne. A Sziget Kft. az elmúlt 15 év során egyszer tudta túllépni a 200 milliós nyereségszintet, de az idei gyengébb évben is elérik a 100 milliós határt. Gerendai Károlytól megtudtuk, annyival csökken a vételár, amennyivel elmaradnak a nyereségtervtől. Igaz, vis maior esetében egy év hoszszabbítást kérhetnek.

Bár az első Diáksziget-fesztivált 1993-ban a semmiből megszervező Gerendai Károly már közel érezheti magához a milliárdokat, 2011-ig igazából nem markolhatja fel a summát. Az egyezség ugyanis - bizonyára nem függetlenül a Sziget betiltására irányuló önkormányzati törekvésektől - kitér arra: ha egy határozat 2011-ig betiltaná a rendezvényt, az econet.hu visszaléphet az ügylettől. Balázs Csaba ennek kapcsán azonban azt hangsúlyozta, ezzel a jogával az econet.hu nem biztos, hogy élne, hiszen a társaság eredményességének egészét figyelik majd.

Az eladással kapcsolatos felvetéseket az elmúlt 15 évben mindvégig hárító Gerendai Károly leszögezte: az econet.hu-val egyéb ügyek kapcsán már több hónapja együtt dolgoznak (a mostani megállapodáson október vége óta.) Meggyőződhetett arról, hogy a társaság pénzügyi befektető, amely a szakmai munkába nem kíván beleszólni. Az igen bátornak tűnő nyereségtervet elsősorban külföldi fesztiválok indításával és felvásárlásával, illetve a belföldiek eredményességének javításával szeretnék elérni. Tény - jegyezte meg -, hogy az utóbbi két évben egy új belföldi fesztivált indítottak, de kettőt - elsősorban jövedelmezőségi okokból - meg is szüntettek. Így a magyar piacra nagyjából elmondható, hogy telített - tette hozzá. Ám a hazai piacon az egymástól eddig sem túl távol álló Sziget-rendezvények, az Est Lapok, illetve a radiocafé mostantól egységes felületként tud majd megjelenni - vázolta.

Külföldi elképzeléseikről nem kívánt részleteket említeni, de leszögezte: az econet.hu az ehhez szükséges további pénzügyi forrásokat is megteremtheti. Az eladást semmiben nem befolyásolta a Sziget kapcsán megjelent idei két negatív hír, a rossz idő miatti alacsonyabb nyereség, illetve a IV. kerületi önkormányzat által indított új, lényegében a rendezvény megszüntetésére irányuló per - szögezte le az ügyvezető. - Az, hogy jövőre a Sziget Fesztivál egy nappal rövidebb lesz, még javíthat is az eredményességen. Azonban ebben az érdekeltségi rendszerben sem számít arra, hogy a hagyományos Sziget Fesztivál lassan eltűnne - tette hozzá.

Balázs Csaba a vásárlást azzal indokolta, hogy a Sziget egy nemzetközileg ismert magyar márkanév, amelynek további terjeszkedési lehetőségeiben fantáziát látnak.

Sokat ér a Sziget-idill
Sokat ér a Sziget-idill
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.