Vekerdy szerint kiölik az érdeklődést a gyerekekből
Kutatások bizonyítják, hogy Magyarországon a magas óraszám ellenére katasztrofális a fiatalok természettudományos tudása. Pedig a gyerekekben nagyfokú kíváncsiság él a világ, az őket körülvevő környezet iránt, azonban az iskola ezt nem elégíti ki, épp ellenkezőleg: kiöli az érdeklődést.
Vekerdy Tamás azt mondja, a hagyományosan demokratikus országokban a természettudományos tárgyakat kisebb óraszámban oktatják. A diktatórikus rendszerek sajátsága, hogy a tanagyagban felduzzasztják ezeket a humán tárgyak rovására. Ezt a magyar oktatási rendszer a szocializmusból örökölte, ezért Vekerdy a kilencvenes évek elejétől tartó folyamatos óraszámcsökkentést érthetőnek tartja. - De ez önmagában semmit sem ér, ha nem követi szemléletváltás, ehhez pedig először a tanárképzést kellene átalakítani, ami egzisztenciális és presztízsérdekeket sért - teszi hozzá. A szakember hangsúlyozza, minduntalan ugyanabba a kérdésbe botlunk: a gyereket szabjuk az iskolához, vagy az iskolát a gyerekhez?