Vekerdy szerint kiölik az érdeklődést a gyerekekből

Magyarországon - a nyugat-európai és észak-amerikai országokkal ellentétben - a gyerekek nem science-t (természettudományokat) tanulnak, hanem elkülönítetten fizikát, kémiát, biológiát. Vekerdy Tamás pszichológus szerint szükségtelen a gyerekeknek ekkora tananyagmennyiséget beszippantaniuk. Amerikában például a 10-18 éves korú gyerekek választhatnak: integráltan tanulnak a természettudományokról vagy specializálódnak. Jellemző, hogy 92 százalékuk a science-t választja, és csak nyolc százalékuk szakosodik. Vekerdy hangsúlyozza, hogy a választás szabadságát a hazai oktatásban is biztosítani kellene: akit komolyabban érdekel, elmélyülhet fizika-, kémia- vagy biológiafakultáción.

Kutatások bizonyítják, hogy Magyarországon a magas óraszám ellenére katasztrofális a fiatalok természettudományos tudása. Pedig a gyerekekben nagyfokú kíváncsiság él a világ, az őket körülvevő környezet iránt, azonban az iskola ezt nem elégíti ki, épp ellenkezőleg: kiöli az érdeklődést.

Vekerdy Tamás azt mondja, a hagyományosan demokratikus országokban a természettudományos tárgyakat kisebb óraszámban oktatják. A diktatórikus rendszerek sajátsága, hogy a tanagyagban felduzzasztják ezeket a humán tárgyak rovására. Ezt a magyar oktatási rendszer a szocializmusból örökölte, ezért Vekerdy a kilencvenes évek elejétől tartó folyamatos óraszámcsökkentést érthetőnek tartja. - De ez önmagában semmit sem ér, ha nem követi szemléletváltás, ehhez pedig először a tanárképzést kellene átalakítani, ami egzisztenciális és presztízsérdekeket sért - teszi hozzá. A szakember hangsúlyozza, minduntalan ugyanabba a kérdésbe botlunk: a gyereket szabjuk az iskolához, vagy az iskolát a gyerekhez?

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.