Nyakunkon a 300 forintos dízel
Szerdától ismét jócskán, hat forinttal nő a gázolaj literenkénti ára. Ezzel a dízel számításaink szerint átlagosan 297 forintba kerül majd a kutaknál. A hazai töltőállomásoknál elég nagy az árszórás, ezért szerdától a kutak közel felében 300 forintnál többet kérnek majd a dízelért. A benzin ára is emelkedik három forinttal, amely így adataink szerint 293 forint körül alakulhat. Vagyis ritkábban ugyan, de a benzint is adhatják már 300 felett. Az autósokat ugyanakkor feltehetőleg az ennél alacsonyabb árakat keresik: ha a holtankoljak.hu aktuális árkörképéhez hozzászámoljuk a mostani emelést, szerdától 282 forint alatti gázolaj- és 277 forintot meg nem haladó benzinárra ne is számítsunk sehol.
Arra már volt példa, hogy a gázolaj tartósan drágább legyen a benzinnél, de az még sosem fordult elő, hogy a 300 forintos lélektani határt először a gázolaj lépje át. Adataink szerint legalábbis 2005 óta a gázolaj sosem járt 300 felett, és a benzin is csak egyszer, tavaly július-augusztusban. Szakértők úgy vélik, a nagykereskedelmet végző Mol ezúttal is követte a nemzetközi árváltozásokat.
A gázolaj hosszabb távon is drágább lehet a benzinnél - vélekedik Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője. Ennek fő oka a globalizáció, azon belül is Kína, India egyre növekvő szerepe. A jóval olcsóbb munkaerő miatt ugyanis még mindig megéri ott gyártatni és onnan hatalmas távolságokra elszállítani a késztermékeket. A szállítás pedig alapvetően gázolajat igényel. A gázolaj, illetve a tüzelőolaj elvileg a gáz helyettesítő terméke, így egymás árát is húzzák felfelé. Ehhez képest a dízelautók növekvő népszerűsége kevésbé számottevő - tette hozzá. Ráadásul az utóbbi években a finomítókban főként a benzin-előállítást fejlesztették, így mára már alig tudnak lépést tartani a növekvő gázolajigényekkel. Hegedűs Miklós emlékeztetett rá: mivel a gázolaj jövedékiadó-tartalma mintegy tíz forinttal alacsonyabb, mint a benziné, a termék voltaképpen már régóta drágább. A nemzetközi benzin- és gázolajárak mellett az olaj ára is történelmi csúcson, 100 dollár közelében liftezik. Hegedűs felhívta a figyelmet arra is, hogy az alacsony dollárárfolyam miatt még viszonylag alacsony is az üzemanyagok ára.
Míg a benzin az elmúlt években egy számjegyű bővülést mutatott, gázolajból tavaly például 14 százalékkal több fogyott, és a növekedés idén is 10 százalékos. Igaz ez akkor is, ha Magyarországon még mindig jóval alacsonyabb akár a gépkocsi-ellátottság, akár a dízelüzemű autók aránya, mint Nyugat-Európában - tette hozzá.
Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára szerint ma van elég olaj a világon, de a végtermékek piacán hiány mutatkozik, és ez húzza fel az alapanyag árát is. Kína és India felértékelődő szerepe mellett az is termékhiányt okoz, hogy Amerikában, ahol csak a nagy teherautók mennek gázolajjal, kevés a benzin; Európában pedig, ahol egyre több jármű használ dízelt, ebből van hiány. Ha az európai finomítók elég gázolajat akarnak termelni, túl sok benzin keletkezik. A helyzetet úgy hidalják át, hogy tízmillió tonnás nagyságrendben hoznak Európába gázolajat, és ilyen nagyságrendben visznek ki benzint az Egyesült Államokba. Ez a helyzet azonban nem tartható sokáig, hisz világszinten is egyre nagyobb az igény a dízelre. A főtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy az üzemanyagok Magyarországon még ilyen árak mellett is "árrugalmatlanok", vagyis forgalmuk szinte nem függ az ártól. A MÁSZ benzinből kettő, gázolajból négy százalékos igénynövekedést mért. A magas üzemanyagárak beépülnek majd minden termék árába, így növelik az inflációt.