Milliós miliő karácsonyra
Egy tízmillió forintos költségvetésű dolgozói vagy ügyfélparti a megrendelőnek 20-25 millió forintjába kerül - részben a vissza nem igényelhető áfa, valamint a magas adó- és járulékterhek miatt. Hasonlóan adóztatja az állam a reklámajándékokat is: személyi jövedelemadót, tb-járulékot és munkaadói járulékot kell utána fizetni, mivel természetbeni juttatásnak minősül. Így a cégek alaposan megfontolják, hogy kiknek mit és mennyiért adjanak.
Emellett a kormányzati megszorítások hatását is érezni, szerényebbek a megrendelé-sek - állítja Pável Krisztina, a reklámajándékokat értékesítő Golding Kft. értékesítési igazgatója. Sokkal kevesebbet költ ajándékra az idén a gyógyszeripar, noha minden negyedik-ötödik forint tőlük származik e piacon. A 100 ezer forint alatti értékben rendelő cégek aránya 22-ről 30 százalékra nőtt egy év alatt, nagyobb értékben pedig kevesebben adnak ajándékot.
Az idei szezonban az USB-csatlakozással használatos tárgyak - például kislámpa, egérpad, hosszabbító és az igényes kiszerelésű pendrive-ok - viszik a prímet. Az ajándékozási toplista élén így is az irodaszerek, az írószerek, a nyomtatványok, a naptárak és a CD lemezek állnak évek óta, ezek adják a piaci forgalom harmadát. Igencsak népszerűek még az italok, főként a borok, s jóval kevésbé keresettek a ruházati termékek és sporteszközök, valamint az egyedi ajándékok. Igaz, ha somelier viszi házhoz a bort, az mégiscsak különleges élményt nyújthat a megajándékozott cégvezetőknek. Spórolás ide vagy oda, sokan már így "szállíttatják ki" az ajándék bort.
Ezzel együtt az olcsó csecsebecsétől a megvesztegetés határát súroló luxuscikkekig terjes a skála a céges ajándékok körében - jegyezte meg Szentirmay László, a költési szokásokat immár öt éve felmérő Promo Direkt Kft. ügyvezető igazgatója.
Hasonló szempontokkal szervezik a nagy év végi céges partikat is: a tavalyi - feltűnően spórolós - szezontól alig különbözik az idei - derül ki a partiszervező cégek válaszaiból. Az elvárás nem változott: még olcsóbban biztosítani a korábbihoz hasonló nívót. A nagyobb társaságok továbbra sem mondanak le az év végi bulikról, a megrendelők köréből elsősorban a kis- és közepes vállalkozások tűnnek el. De nagy rendezvényekből is kevesebb van, mint korábban - pedig régebben nagy divat volt 800-1000 vendégnek partit adni.
Most az 50-150 személyes partik virágkorát éljük - mondja Semsei Rudolf, a Budapest Party Service Kft. ügyvezetője. Hozzáteszi: egyre több cég siet előre, már novemberben karácsonyozik, vagy éppen ellenkezőleg, januárra tolja a céges bulit. A decemberi csúcsban ugyanis a meghívott cégvezetők és a dolgozók is elfoglaltak, az év elején pedig sokan szívesebben mozdulnak ki. Így a tartalom így változik némileg: karácsonyfa helyett sokan rendelnek disznótoros-farsangi hangulatú partit januárra - mondja Szabó Hédi, a RagazzArt rendezvényszervező ügyvezetője.
S hogy kik szórakoztatják
az üzleti világ karácsonyozóit? Az idei partik egyik sztárja Talmácsi Gábor motoros-világbajnok, no meg a zenés-táncos televíziós vetélkedők szereplőit is szívesen látják a megrendelők, akik amúgy elsősorban a fellépőkön és a dekoráción szeretnek spórolni. A menüt választják ki a legkevésbé takarékosan. A parti büdzséjéről a helyszín árulkodik a leghívebben. A legfényűzőbb estélyeket a milliókért kibérelhető operaházban és a Szépművészeti Múzeumban tartják. A budapesti múzeumok többsége kedvelt hely, és az elegáns szállodák termeit is hamar lefoglalják.