Nem lex Mol

Sárközy Tamás egyetemi tanár hozzászólását olvasva (Egy törvényről, ami nem lex Mol, november 13.) visszavonom felfedezésemet, mint ahogy majd négyszáz éve Galileo Galilei tette, és az egész világ előtt kijelentem: a szóban forgó törvény nem lex Mol. Voltaképpen mindegy, minek nevezzük. Ami a tényeket, elsősorban a törvény tartalmát illeti, egyáltalán nem biztos, hogy jómagam ugyanazt a törvényt olvastam, mint Sárközy professzor. Konkrétan, ha a törvény 1. §-ának (4) bekezdését elolvassuk, az ellentmond Sárközy Tamás állításának, miszerint a törvény csak ajánlja, de nem teszi állami kényszerrel kötelezővé az igazgatósági tagok és a felügyelőbizottsági tagok háromnegyedes többséggel történő visszahívását. A törvénynek az Országgyűlés által elfogadott és kihirdetett változata pontosan ezt mondja ki a stratégiai jelentőségű társaságok, így a Mol tekintetében. Sárközy professzor feltehetően a törvény tervezetének valamely korábbi változatát olvasta.

A tényeknél maradva továbbra is, a törvény 1. § (3) bekezdése, amelyet az Európai Bizottság határozottan kifogásolt levelében, nem valamennyi nyilvánosan működő részvénytársaságra vonatkozik, hanem csupán a stratégiai jelentőségű társaságokra. Márpedig olyan stratégiai jelentőségű részvénytársaság, amelyet a nyilvános tőkepiacon lehetne felvásárolni, csak egyetlenegy van, a Mol. Ha Sárközy Tamás többről is tudna, minden egyes ilyen társaságért hajlandó vagyok ezer eurót fizetni (de lehetőleg ne a többségi német tulajdonban levő pszeudonyilvános energiacégeket hozza fel, mert ezekért csak egy euró jár).

Az uniós biztos kifogásolta azt is, hogy a törvény a Magyar Energia Hivatal számára lehetővé teszi, hogy egy-egy tagot delegáljon a stratégiai jelentőségű társaságok igazgatóságába és felügyelőbizottságába. Ők nem szavazhatnak, csak megfigyelői státuszuk van. Sárközy Tamás szerint ez nem minősíthető a magántulajdonosi autonómia megsértésének. Ebben a kérdésben már inkább lennék Giordano Bruno: mind a tulajdonosi érdeket, mind a közérdeket sérti ez a megoldás. Nem igazolja az sem, hogy a delegált tagok csak véleményező-javaslattevő helyzetben vannak. Egy kicsit olyan ez, mintha az én családi vacsorámon jelenne meg megfigyelői státuszban, véleményező-javaslattevő szerepben az egészséges táplálkozásért felelős hatóság képviselője. Bizonyára lenne számos véleménye és javaslata a vacsora tárgyát illetően, de amit ezeken a vacsorákon én a családtagjaimmal meg kívánok osztani, az nem a hatóságra tartozik.

Eddig a tények. A többi nyilván álláspont, amely igen sokféle lehet. Lehet úgy is olvasni a törvényt, hogy az a részvényesek számára biztosít nagyobb döntési autonómiát ahhoz, hogy alapszabályukban a társaság belső viszonyait saját kívánságaik szerint alakíthassák. Azok a tulajdonos-befektetők, akikkel eddig én beszéltem, erre a szabadságra, az autonómia ilyesféle kiterjesztésére többnyire azt mondják, hogy "thanks, no thanks".

A szerző az ELTE Állam- és Jogtudományi Karánaktiszteletbeli tanára

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.