Orosz légi hídra épít és leépít a Malév

Az orosz piac meghódítása, a repülőflotta átalakítása és létszámleépítés - címszavakban így összegezhető Leonov Péternek, a Malév szeptemberben kinevezett vezérigazgatójának a stratégiája.

Jövőre enyhe veszteséget, 2009-re szolid nyereséget vár a Malév vezérigazgatója. Leonov Péter kijelentése akár még bizakodásra is okot adhat, hiszen hosszú idő óta ő az első, aki nem a "jövőre nullszaldósok leszünk!" hurráoptimizmusával állt munkába a légitársaságnál. A cégvezető szerint ugyanakkor az üzemi tevékenység idei vesztesége várhatóan a hétmilliárd forintot is eléri majd. Bár az adózás előtti eredményt még számos egyéb tényező befolyásolhatja, Leonov biztos benne, hogy a veszteséget finanszírozni tudják. Igaz, hozzátette: a légitársaság privatizációs pályázatán nyertes AirBridge Zrt. szívesebben költené pénzét fejlesztésre, mint a veszteség finanszírozására.

A vezérigazgató a héten tette le az igazgatóság asztalára hároméves stratégiai és üzleti tervét. Elképzelése szerint a Malév a Oneworld légi szövetségre és az orosz partnertársaságokra (elsősorban az AiRUnionra) támaszkodva a híd szerepét töltheti be Oroszország és Európa között. Felvetésünkre, hogy egy Oroszországból miért utaznának budapesti átszállással Frankfurtba vagy Münchenbe, amikor a Lufthansával ez közvetlenül is megtehető, a vezérigazgató azt mondta: olyan városok között kívánnak kapcsolatot teremteni, amelyek közvetlen járattal még nem érhetők el.

Bár korábbi sajtóhírek tényként kezelték, hogy a Malév hamarosan 15 Szuhoj repülőgépet vásárol, Leonov szerint ez még egyáltalán nem biztos. A Malév több lehetőséget vizsgál - köztük az Embraer és a Bombardier ajánlatát -, és a leggazdaságosabbat fogja választani az 1000-1500 kilométeres útvonalakra. A rövidebb szakaszokon pedig turbópropelleres repülőgépek szállítják majd az utasokat. A gépbeszerzés előfeltétele azonban a jelenleg flottában lévő ötvenszemélyes CRJ-k közeljövőben tervezett, illetve a hetvenszemélyes Fokkerek 2010 körülre időzített eladása, melyet Leonov szinte minden elődje tervezett már. A hosszabb utakon használt Boeing 767-esek további sorsáról decemberben döntenek. (A torontói és New York-i járatok november közepe óta nem közlekednek, a nagy Boeingek Malév-színekben Bangkokba, illetve bérelt gépként Omán és az Egyesült Királyság között szállítanak utasokat.)

Az átalakítás részeként a Malév-csoport munkavállalóinak 9 százaléka számíthat felmondólevélre. Hogy pontosan mely területeken, azt az érdekképviseletekkel tegnapelőtt megkezdett egyeztetésre hivatkozva nem kívánta közölni a vezérigazgató. Hangsúlyozta azonban: a repülőgépek karbantartásával foglalkozó ACE-nél például nem lesz leépítés, hiszen a domogyedovói repülőtéren megalakuló leányvállalat jelentős megrendelésekre számíthat. Leonov szerint az orosz leánycég egy-másfél év múlva akár a budapesti javítóbázis teljesítményét is túlszárnyalhatja.

Leonov Péter három évre tervez előre
Leonov Péter három évre tervez előre
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.