Puli-utód feszültség alatt
Villanyautóval adna egy kis delejt a magyar gazdaságnak a lehangoló GDP-adatok után Kóka János. A gazdasági és közlekedési miniszter a keddi BKV-sztrájk után elektromos autóba pattant, és a minisztérium elől a Jövő Háza Központhoz hajtott, ahol bejelentette: az ITDH megkezdte a tárgyalásokat egy elektromos hajtású gépkocsicsalád székesfehérvári gyártásának lehetőségéről. Szerinte a felkarolt négykerekű a huszonegyedik század járműve lesz. Amivel kapcsolatban kétségeket ébreszthet, hogy német-osztrák befektetői 1993 óta hiába keresik a lehetőséget elektromos és hibrid változatban egyaránt kipróbált kisautójuk gyártására.
Elkötelezettségének nyomatékosítására a szaktárca vezetője minisztériuma Szemere utcai épületénél be is vágta magát egy ilyen jármű volánja mögé. Az elektromobilozó miniszter nem a nagy autógyártók - a General Motors, a Honda, esetleg a Toyota - speciális gépkocsijainak egyikével "dübörgött" végig a városon, neki még Priusa sincs. A japán hibrid modell helyett a székesfehérvári ipari parkban esetleg meghonosítható járműről azonban elmondta: a távolról sem szériaérett kisautóból eddig egyedi megrendelésre mintegy 200 példány készült. Többségüket a skandináv országokban, illetve Svájcban használják.
Kóka János az egyelőre névtelen elektromos autó gyártásához szükséges beruházás részleteiről nem beszélt. Szerinte a projekt összértéke vagy az állami támogatások mértéke üzleti titok. Annyit azonban elárult: ha a német-osztrák befektetőkkel sikerül egyezségre jutni, az elektromos autó gyártása közvetlenül 250 főnek adhat munkát.
További több száz alvállalkozót juttathat megrendeléshez, hogy az elképzelések szerint az új gépkocsi gyártásánál a magyar beszállítás aránya mintegy 80 százalékos lesz. Emellett az év végére tervezett szerződéskötéssel a villanyautó kutató-fejlesztő részlege is hazánkba költözne. A jármű nevének kiválasztására pályázatot írnak majd ki.
Arra egyelőre nincs válasz, hogy a Hódgép néhai elektromos autójának, a Pulinak esetleg nyomdokába lépő jármű iránt lesz-e piaci érdeklődés. Ezenfelül azt sem tudni, hogy miközben a világ nagy autógyárai dollármilliárdokat ölnek egy kereskedelmi forgalomba hozható alternatív hajtású gépkocsi kifejlesztésébe,
a német-osztrák konzorcium fejlesztői milyen eredményre is jutottak.
Bednár András, az új autó gyártásához helyszínt kereső befektetők képviselője mindenesetre úgy vélte: az előzetes kalkulációk szerint az akár már 2008-ban kereskedelmi forgalomba hozható gépkocsi ára meghaladja majd a tízezer eurót, azaz a 2,5 millió forintot. Ami gyakorlatban azt jelenti, hogy a magyar villanyautó többe kerül majd, mint egy jól felszerelt, hagyományos kisautó. Ezért cserébe az elektromos jármű üzemeltetésének költsége csupán töredéke lesz belső égésű motorral szerelt versenytársaiénak, és elmaradnának az időszakos kötelező szervizek is.
A magyar szakemberek közreműködésével kifejlesztett, 16,3 lóerős gépkocsi egy feltöltéssel 80-100 kilométer megtételére lehet képes. A hetvenezer kilométeres élettartamra tervezett akkumulátorai ugyanakkor három óra alatt 85 százalékra tölthetők fel. A csővázas, műanyag karosszériás autó a gyártó közlése szerint az EuroNCAP töréstesztjén négycsillagos minősítést szerzett. Végsebessége elérheti a 120 kilométer per órát. A tegnap bemutatott nyitott, City Car-változata mellett már készül a csukott két-, illetve két plusz kétüléses, valamint a kisbusz és a két tonna alatti teherbírású kisteherautó-kivitel is.