Amerikában jön a környezetbarát harckocsi

A napokban megnyílt Los Angeles-i autókiállítás uralkodó színe a zöld. Nemcsak a zöldhasúnak becézett amerikai bankjegyek miatt, hanem azért is, mert az összes kiállító érzi, hogy a közönség immár nem éri be az egyre több lóerővel és az egyre puhább tapintású bőrülésekkel. Beköszöntött a százdolláros olajár korszaka, Al Gore a környezetvédelemért kapott Nobel-békedíjat, és az utóbbi évek egyik legnagyobb amerikai sikertörténete a Toyota Prius. Így aztán Kaliforniában megtekinthető a gigantikus Cadillac Escalade luxus városi terepjáró hibrid változata, jövőre pedig jönnek a benzines-elektromos kisteherautók. S nem tréfa, hogy a Pentagon megrendelésére már dolgoznak a kis fogyasztású, környezetbarát, hibrid harckocsin.

Detroit, azaz a három nagy amerikai autógyár (GM, Ford, Chrysler) kétfrontos harcot folytat. Egyrészt próbálja lassítani a környezetvédelmi normák szigorodását, másrészt lázasan keresi a nagy, gyors, de takarékos és környezetbarát autóra vágyó vásárlók kegyeit. A "hármak" - a Toyota és a Honda piaci eredményeit látva - ha kicsit késve is, de bekapcsolódnak a hibridek versenyébe. A GM például már az év elején bemutatott Chevrolet Volttal reklámozza magát, amely annyiban tér el az eddigi hibridektől, hogy alapvetően villanymotor hajtja, akkumulátorait hálózatról lehet majd feltölteni, és csak nagyobb távolságok megtételéhez lesz szüksége benzines motorjára.

Az amerikai belpolitika sajátossága, hogy a kongresszusban akár egyetlen szenátor is képes évekig hidegre tenni egy-egy, az ízlésével vagy állama érdekeivel ellentétes törvényjavaslatot. Az autógyárak jól használják ezt a lehetőséget, és eddig blokkolták a kötelező fogyasztási vagy károsanyag-kibocsátási normák drasztikus szigorítását.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.