EU: a szomszéd autója zöldebb?
Már megint nyomul a német autóipari lobbi Brüsszelben. Miközben az Európai Bizottság nagyban készíti a javaslatot arról, mennyivel kellene csökkenteni a gépkocsik szén-dioxid-kibocsátását, a berlini kormány azért kardoskodik, hogy az új szabályozás az autók súlyát is vegye figyelembe. Magyarán: a nehezebb járművekre kevésbé szigorú határértékek vonatkozzanak.
Na ezt már nem! - háborognak a környezetvédők és a konkurens autógyártók, például a kisebb és könnyebb kocsikat kínáló franciák vagy olaszok. Jean-Louis Borloo francia környezetvédelmi miniszter a Financial Times napilapban üzent a németeknek: - Semmi sem indokolja, hogy a nagyobb járművek tulajdonosainak a környezetet szennyezni is nagyobb joguk legyen - közölte. Sőt hozzátette, hogy a szintén kisebb modelleket gyártó Spanyolország, Olaszország és Románia is kész megvétózni a (szerintük) igazságtalan szabályozást.
Kőkemény kereskedelmi érdekekről van persze szó, amit az is mutat, hogy még Nicolas Sarkozy francia köztársasági elnök is tollat ragadott, és a hazai ipar védelmében levelet írt Günter Verheugen illetékes (német) EU-biztosnak. A brüsszeli bizottság nagyra törő tervekkel készül előállni: az autók szén-dioxid-kibocsátását 2012-re csökkentsék maximum 130 gramm/kilométerre (a jelenlegi átlag Európában 160 gramm).
Bosszantja Franciaországot a legújabb felmérés is, amely szerint a francia és az olasz gyártók tavaly 1,6 százalékkal csökkentették a kocsikból kiáramló káros gáz mennyiségét - a németek viszont átlagosan 0,6 százalékkal növelték. Az adatokat nyilvánosságra hozó zöld lobbicsoport, a Közlekedés és Környezet igazgatója, Jos Dings így nyilatkozott: - Németország kiváló mérnökeinek tisztább és kevesebb üzemanyagot használó autókat kellene tervezniük. Ehelyett nehezebb és többet fogyasztó kocsikat állítanak elő, amelyeknek semmi keresnivalójuk a XXI. században.
Márpedig az autók súlya és a környezetvédelem között igenis van összefüggés. Kisebb szén-dioxid-kibocsátást a járművek súlyát csökkentő vállalatoknak sikerült elérniük, ellentétben az egyre nehezebb és szennyezőbb modelleket piacra dobó német cégekkel. S ha ezek után nem egységes, hanem a kocsik súlyától függő határértékeket hagynának jóvá az EU-ban, ugyan mi ösztönözné Németországot a zöldebb négykerekűek bevezetésére? Igaz, felzárkózni a francia márkáknak is van hova: a japánok magasan vezetnek az autók környezetkímélőbbé tételében.