A hét műtárgya (40)

Mindenki csak rohan, rohan, és közben észre se veszi, micsoda kincsek hevernek itt parlagon. Valóságos csodák, amelyek nélkül Budapest nem volna Bukarest. Még szerencse, hogy mi éberen figyelünk, kezünkben állandóan ott az élesre töltött fotóapparát, és azonnal lövünk, ha kell: nem hagyjuk, hogy e kincsek fölött úgy ballagjon el az idő, hogy hírük-nyomuk se marad, nem tudnánk a fényes utókor csillogó kék szemébe nézni, ha nem örökítenénk meg a főváros méltatlanul elhanyagolt szépségeit. Íme az eheti.

Szeretjük a túlhabzás nélküli, egyszerűségükben is expresszív, minden ízükben modern dolgozatokat, mint amilyen ez a tábla is. Szeretjük, ha valami az, ami, se több, se kevesebb.

Miért szeretjük?

Elsősorban azért, mert ez a város erősen hajlik a túlzásokra, a legtöbben minimum egy csillaggal többet adnak maguknak, mint amennyi járna nekik, ezért úgy érzik, hogy kizárólag barokk, ritkábban a korai szecesszió nyelvén érdemes kifejezni magukat, t.i. kiírni a boltjuk ajtaja fölé, hogy tapéta vagy hogy zálogház. A képen látható tábla ez alól szerencsére kivétel. Másodsorban szeretjük, mert helyén valónak tartjuk, ha egy üzlet cégére nem kerül többe, mint amennyit a teljes árukészletéért adnánk, szívünk szerint.

Eheti műtárgyunk alkotója profi, a kisujjában van a reklámszakma minden csínja-bínja, például az az aranyszabály is, hogy légy mindig meglepő és talányos, mert ezzel tudod megállítani és felzaklatni a potenciális fogyasztót. Figyeljük csak meg mindenekelőtt a színválasztást. A mester akkorát csavart, hogy szinte szédítő, az amatőrök, ugye a harsánysággal igyekeznek manipulálni a publikumot, ott van például az IKEA, na az a sárga azon a kéken majd' kiveri az ember szemét, az Örs vezér terén például annyira brutális, hogy az áruház-építés ellen tiltakozó körüllakók között volt olyan is, aki egészen tönkrement bele, a zaj, a kosz mellé azt is felírta a panaszlistára, hogy ha sokáig nézi a sárga-kék táblát, úgy érzi, súlyos mentális sérüléseket szenved, előbb-utóbb. A tábla készítője viszont úgy hozta össze a két színt, hogy alig vehetni észre a különbséget. Lenyűgöző.

Ott vannak azután a betűk. Azok, akik a dekorációt szakmaszerűen űzik, még mindig azt a túlhaladott, unalmas iskolát követik, hogy a betűk, legalábbis egy szón belül, lehetőleg legyenek egységesek, és nagyjából egyenesen fussanak, az a szép. Itt a napnál világosabban látszik, mennyire nincs igazuk ezeknek az ortodoxoknak.

A legszebb azonban, hogy ha a fene fenét eszik, se tudjuk teljes biztonsággal kihámozni, mi van a táblán. Két Opel-jel között egy Távol-Keleti táblajáték? Vagy, az, hogy z GO z? Vagy eldöndötték az N-eket, így amit látunk, az voltaképpen N GO N? Muszáj tehát bemenni a boltba, és megkérdezni, mit látunk, mert ebbe bele lehet őrülni. És ugye, ha az ember már bement, elkezd nézelődni. És ha már elkezdett nézelődni, könnyen lehet, hogy megtetszik ez-az. És ha már megtetszett...

Zseniális.

Olvasóink engedelmével ezúttal csak annyit árulunk el, hogy a műtárgy Erzsébetvárosban, a Keleti pu. közelében látható, többet nem. Az utóbbi időben ugyanis - mint ismeretes - csúnyán elkezdték lopni az egyedi, művészi igénnyel elkészített cégéreket, mi meg em akarunk tippet adni a tolvajoknak. Nem vennénk a lelkünkre, ha a tábla miattunk tűnne el az értő publikum szeme elől.   

Radikális tipográfia
Radikális tipográfia
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.