DVD, te drága!

Már rég nem meglepő, hogy minden nagyobb áruházban és szupermarketben bedobhatunk egy-egy, olykor egészen igényes, DVD-n forgalmazott filmet a kosarunkba a karalábé és a parizer mellé. - Még akkor is megéri, ha megnézzük és kidobjuk - szokás mondani.

A helyzet fokozódott, amikor az egyik forgalmazó nemrég tizenöt forintért kínálta a kiadványait: kisebb tömegverekedések törtek ki a boltokban a lemezekért. Ezek után joggal vetődik fel a kérdés: meddig eshet egy műsoros DVD ára?

- A 15 forintos akció üzenete a 15 éves cég születésnapi ajándéka volt a vásárlóknak - mondja lapunknak Szöllősi Péter, a Best-Hollywood DVD értékesítési vezetője. Bár a szakember elismeri, hogy voltak olyan forgalmazók, akik megrémültek, hogy a jövőben nekik is ilyen áron kell a termékeiket árulniuk, ennél sokkal fontosabb, hogy a vásárlók tudták, miről van szó. Ahogy Szöllősi fogalmaz, napokig róluk beszéltek.

- A minőségi DVD-k ideális és reális bevezető ára 1990 és 2490 forint között mozog. A legnagyobb forgalom és árrés mind a forgalmazónak, mind pedig az áruháznak a 990 és az 1990 "árpont" között van - mondja Szöllősi. Hozzátéve: az ennél olcsóbban kínált termékek nyereségessége kockázatos az áruháznak és a kiadónak egyaránt. A számokkal egyetért Stern Gábor, a Fórum Home Entertainment marketingigazgatója is, épp csak kitolja a felső határt 2990 forintig - ezen az áron dobják jelenleg piacra új kiadványaikat. Ennél lejjebb nem tudnak menni, mert a nagy stúdiók (Warner, Sony) ragaszkodnak a fix jogdíjhoz. Kérdés, kinek és miért éri meg akciózni.

- A DVD-filmtermékek nyereségességét többféle módon értelmezhetjük - magyarázza Szöllősi Péter. Egyrészt közvetlen nyereségként akkor, amikor a teljes ráfordítás (jogdíj, szinkron, borító, sokszorosítás) költsége megtérül, és a bevétel a költségek felett van. Ha például egy címből 25 ezer darabot gyártanak, és 10 ezer darab eladása után a bevétel fedezi a teljes ráfordítást, akkor a továbbiakban az eredeti ártól már nagymértékben el lehet térni.

De nemcsak ilyen esetekben szoktak a forgalmazók akciózni. Szöllősi szerint sokszor előfordul ugyan, hogy a forgalmazók gyártási költség alatt adják el termékeiket, ez tulajdonképpen a marketing-kampányt szolgálja. Mivel egy hiperáruháznak mindig szüksége van vevőcsalogató termékekre, a forgalmazónak pedig több felületre, nagyobb úgynevezett kihelyezésszámra és folyamatos akciós lehetőségekre, áruházi reklámújság megjelenésekre. Mindketten jól járnak, mivel az ezzel nyert publicitás következtében a veszteség jelentősen kompenzálható.

A Fórum Home Entertainment októberben DVD-fesztivált hirdetett, amely abból a szempontból mindenképp rendhagyó, hogy nemcsak a szokásos 15-20 cím akcióba kerüléséről van szó, hanem a több mint ezer filmből álló DVD-könyvtáruk minden egyes darabjának 20 százalékos árcsökkentéséről. Stern Gábor fontosnak tartja kiemelni, ez nem azt jelenti, hogy a lemezek árán keletkező profitból engedtek, hanem meggyőzték a stúdiókat a rendezvény fontosságáról, piacra gyakorolt hatásáról, és ők engedtek az amúgy fix jogdíjakból. Nem most akarják felpörgetni az eladásokat: kampányról van szó, mert szerinte az emberek nagy részének meggyőződése, hogy a DVD drága (régebben akár 8-10 ezer forintot is elkértek egy-egy sikerfilmért), és nincsenek tisztában azzal, hogy egy új kiadvány akár háromezer forint alatt is megszerezhető. Azaz nincs értelme letölteni vagy megvenni a kalózkiadványt.

Akkor már csak az a kérdés, a hipermarketek polcai miért a 199 és 299 forint közötti kiadványoktól roskadoznak. Bár kétségtelenül olcsók, ezeken a lemezeken legtöbbször olyan silány filmeket kínálnak, amelyeknek megnézés (és megvétel) nélkül a kukában lenne a helyük. Vagy egyéb módon, a minőség rovására spórolt a kiadó. Örömteli hír, hogy ezek már nem annyira kapósak, mint korábban, mivel az elérhető címek nem frissülnek. Mindenesetre sokáig ott lesznek még a piacon.

A nagy láncoknak az a fontos, hogy az áruház minden négyzetméterét a legjobban menő termékekkel tudják ellátni - érvel Szöllősi. Folyamatosan mérik a termékek forgalmát és az árrés mértékét. Amennyiben az nem megfelelő számokat mutat, visszavonják, és újat - minél jobban fogyót - tesznek a helyére.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.