Gyorsan nő, de még kicsi az e-kereskedelem
Nem vágták haza a megszorítások a hazai online kereskedelmet, így az érintett cégek a 2006-os 31 milliárdos éves forgalom után az idén 45 milliárdos összforgalomra számítanak - tudtuk meg Kis Gergelytől a GKIeNET ügyvezető igazgatójától. Ez azért is figyelemre méltó, mert a forgalom súlypontját a szórakoztatóelektronikai termékek jelentik - márpedig ebben a termékkörben a hagyományos kereskedőknél tíz százalékhoz közelít a kereslet-visszaesés az első fél évben.
Ha a megszorítások némileg vissza is vetették az elektronikus kereskedelem bővülését, ez gyakorlatilag észlelhetetlen a hazai piac kis mérete miatt - utal Kis Gergely arra a tényre, hogy az 1800 legális, bejegyzett internetes kereskedő által elért bevétel továbbra is eltörpül a teljes hazai kiskereskedelem tavalyi ötezermilliárdos forgalmához képest. Kérdés persze, ki mit tekint pontosan internetes kereskedelemnek. A GKIeNET-nél például nem számolják bele az internetes aukciók - a vatera.hu vagy a teszvesz.hu - éves forgalmát, amivel együtt már jócskán 60 milliárd feletti az online kereskedelmi torta.
Egyelőre azonban még ez is kevés ahhoz, hogy a hazai kiskereskedelem nagyjainak ingerküszöbét átlépje. A külföldön jól működő webes áruházakat üzemeltető áruházak, mint például a Tesco - amelynek angliai "webközértjei" 2005-ös forgalma elérte a 700 millió fontot - vagy az Auchan, egyelőre nem igazán gondolkodnak azon, hogy a hazai webtérben is piacra lépjenek. Azt, hogy a webre alapozott eladási mód a Tescónak mennyire bevált, az is jelzi, hogy az internetes vásárlások átlagos értéke öt-nyolcszorosa a bolti forgaloménak. A vásárlás kényelmi oldala éppenséggel nem utolsó vevőtoborzó - az angolok például a napi friss tejet és péksüteményt reggelre az ajtajuk elé rendelhetik a Tescótól.
A magyarországi Tesco szóvivője, Hardy Mihály azt mondja, hogy saját piaci felméréseik szerint a hazai háztartások webes ellátottsága ehhez még szűkös, és a vevők sem eléggé nyitottak az effajta kereskedelemre.
A GKIeNET felmérései szerint a több mint hárommillió hazai internetező húsz százaléka - 600 ezer ember - vásárolt már a világhálón. A hazai fogyasztók azonban összeségében még óvatosak, a GfK Hungária kutatása szerint nem bíznak az online fizetési módokban.
- A fogyasztói attitűd csak hosszabb tanulási folyamat révén változik - véli Bőgel György, a három éve alapított Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület (SZEK) elnöke, aki szerint az internetkultúra kiteljesedésével a hazai vásárló is hozzászokik az online vásárláshoz. A világtrendeken túl az is erre utal, hogy nálunk is látványosan bővül a vegyes - azaz részlegesen online - kereskedelmi és szolgáltatói tevékenység. Bőgel szerint elsősorban az ingatlan- és a turisztikai piac területén várható gyors fejlődés.
Az internetes kereskedelmi vállalkozások alapítását jócskán meggyorsíthatja, hogy a szakmának nemrég sikerült keresztülvinnie a kereskedelemről szóló törvény módosítását, s így - a többi között - megszűnik a csomagküldő kereskedelem besorolás alá eső elektronikus kereskedelmi vállalkozások üzletfenntartási kötelezettsége. A vevő garanciális, illetve szavatossági igényeit a cég székhelyén vagy egyéb szervezeti egységében is érvényesítheti, amit a weblapon közzé kell tenni. Kis Gergely szerint a törvénymódosítás kedvezően hat a digitalizált termékeket árusító internetes kereskedések fejlődésére, mivel egy sor rendezetlen kérdést tisztáz. Ugrásszerű fejlődés az érintettek szerint is inkább a digitalizálható termékek piacán várható. A GfK Hungária kutatása is azt igazolja: az internetezők többsége továbbra is főleg tájékozódik a weben, majd boltban vásárol.
A nem digitális termékek körében az online értékesítés zömét továbbra is a könyv és szórakoztatóelektronika adja, de azért már az élelmiszer is eladható. Az 1992-ben alapított G'Roby üzlethálózat értékesítésének tetemes részét a neten keresztül bonyolítja le - ezzel foglalkozó üzletrészét 2004-ben G'Roby Netshop Kft. néven külön cégbe szervezte. Nagy Sándor ügyveztő az idén a bolthálózat 5,5 milliárdos forgalmából nagyjából egymilliárdra becsüli az interneten eladott élelmiszerek összegét. Bár az élelmiszer-kiskereskedők közül egyelőre lényegében egyedül vannak ezen a piacon, az internetes értékesítés számukra is afféle szükségmegoldás volt: a nagy áruházláncok versenyében az ezredforduló körül alternatív eladási forma után kellett nézniük. Szerinte a piacon még jócskán lenne hely az új belépőknek. Azonban amíg a tőkeerős nagyok egyelőre bolthálózatuk bővítésével vannak elfoglalva, a kisebb kereskedők közül sokakat elriaszt az internetes kereskedéshez szükséges befektetés. A G'Roby Netshopnak a házhoz szállításhoz mintegy 22 autós járműflottát kell üzemeltetnie.
Nagy Sándor ugyanakkor úgy látja: azok, akik az ezredfordulón belevágtak az internetes értékesítésbe, mára stabil üzletet építhettek ki. Náluk ugyanis az internetes vásárlók igazi nagybevásárlók: jellemzően heti, kétheti alkalommal jelentkeznek be, és ilyenkor 23-25 ezer forint körül költenek. Az ügyvezető nem tagadja: a termelőkkel ők is kemény tárgyalópartnerek, de - a netes kereskedelmi forma jellegéből adódóan - marketingköltségeik jóformán elhanyagolhatók. Ezért nem szednek ilyen célra plusz "bónuszokat" a szállítóktól, másrészt állni tudják az árversenyt a kereskedőláncokkal.
A legnagyobb lett a legjobb