Szellembringa a Stefánián
Régi szokás, hogy a kerékpárosok balesetben elhunyt társuk emlékére úgynevezett szellembringát állítanak a tragédia helyszínén. Budapesten a múlt héten, pénteken halálos gázolás történt.
A vétlen áldozat a Városliget felől érkezett a járdára felfestett biciklisávban. Ment volna tovább, át a kereszteződésen, de egy teherautó a Stefániáról kis ívben jobbra, a Thököly útra kanyarodva elütötte.
A Magyar Kerékpárosklub (MKK) és a Crutical Mass mozgalom felhívására vasárnap több száz biciklis tekert némán az Erzsébet térről a helyszínre. Virágokat, gyertyákat helyeztek el a lámpaoszlophoz láncolt biciklinél, és pénzt gyűjtöttek az elhunyt családjának.
„Meghalt egy társunk. Szabályosan kerékpározott a számára kijelölt helyen, olyan bicikliúton, amelyről nemcsak mi, kerékpárosok állítjuk, de temérdek szakirodalom is írja, hogy a használata veszélyes” – hangoztatta László János, az MKK elnöke.
Szemléletváltásra is szükség van, türelemmel és toleranciával lehet csak elkerülni a tragédiákat, és ez egyaránt vonatkozik autósokra és kerékpárosokra, a közlekedés összes résztvevőjére – mondta az MKK vezetője.
A szervezetnek kifejezetten rossz véleménye van a kerékpáros infrastruktúráról és az illetékesek hozzáállásáról. A baleset kapcsán – mint már korábban többször – kifejtették: a kerékpárutak és egyéb létesítmények többsége nem biztonságos sem a biciklisták, sem a közlekedés többi szereplője számára.
A tervezők komoly szakmai felkészültség, tapasztalat hiányában elavult ismeretekre, szubjektív vélekedésre támaszkodnak, s többnyire nem veszik igénybe a kerékpárosklub által felajánlott szakmai segítséget sem. A kerékpárutak típusát, műszaki jellemzőit a fontosabbnak ítélt autózási, parkolási, költséghatékonysági szempontokhoz igazítják, s az így létrejövő kompromisszumok és tervezési hibák a biciklis balesetek számának megugrását, a közlekedők közti konfliktusok kialakulását eredményezik.
Az elhibázott kerékpáros létesítmények mellett a legnagyobb veszélyt az jelenti, hogy a kerékpáros közlekedés arányának rohamos növekedését csak jóval lassabban követi a közlekedés szereplőinek szemléletváltása. Az érintettek (köztük maguk a kerékpárosok – ismeri el a klub is) figyelmetlensége és a biciklistákkal szemben tanúsított türelmetlenség csak következménye annak, hogy a gyalogosok és a gépjárművek vezetői még nem számolnak minden percben a kerékpárosokkal, hiszen nem volt elég idejük hozzászokni a biciklis közlekedés rendkívül gyors elterjedéséhez. A közlekedés legvédtelenebb szereplői a gyalogosok mellett a kerékpárosok. Bárki is legyen a vétkes egy balesetben, a legsúlyosabb sérülést mindenképpen ők szenvedik.