Világosabb hírek
A hazai televíziós díszletek az ezredforduló tájékán inkább a Nyugatot majmolták, mára viszont nemcsak Közép-Európában alkalmaznak magyarországi díszletet, hanem a tengerentúli munkákra is előszeretettel kérnek fel magyar művészt.
- Volt, hogy betelefonáltam az adás közepén, majd felültem a motoromra, és bementem a stúdióba, hogy felkapcsoljam azt a lámpát, ami éppen nem égett - meséli Bara Ákos, akinek a karrierje úgy tíz évvel ezelőtt indult. Az Esti Showderre beérkezett pályamunkák közül csak az övé tetszett a döntnököknek. Ez volt az első munkája, amit aztán követtek a későbbi Kovács Kristóf producerhez köthető produkciók (Szulák, Activity) meg megújításaik és ráncfelvarrásaik. Ezt követték Friderikusszal közös munkái, a Fantasztikus Európa, a Szólás Szabadsága, azután az első Claudia Show, a Hoztam egy milliót című műsort Vitray Tamással. És még: a Megatánc, az Egy a száz ellen, A nagy fogyás.
Az első öt-hat évben csak show-műsorokat készített, később felkérték komolyabb hangvételű műsorokhoz is. - A hírműsoroknál sok a közeli kép, és csak kis felület látható, nem lehet hatalmas, csillogó-villogó látványból a kicsi felé megérkezni, mint a show-knál, hanem pont fordítva. Ez megannyi problémát rejt magában: olyan képet kell csinálni, amit nem lehet hamar megunni, de ha túl direkt egy látvány, abból is korán elege lesz a nézőnek. Kicsit misztikusnak, mégis finomnak kell lennie - mondja Bara.
A Magyar Televízió új díszleténél az volt a koncepció - főként a Híradónál -, hogy a sötétebb látványt világosabbra, élénkebbre változtatassák, olyan hangulatúra, amilyen a spanyol vagy a francia tévék híradója. - Az volt az alapállásom - meséli -, hogy egy híradó ne legyen fekete, mert lehangoló a hatása.
Volt ebben a felkérésben más izgalmas momentum is: a Híradó, Az Este és a Szólás Szabadsága díszletét ugyanabba a stúdiótérbe kellett felépíteni, ahol előtte egyedül az előző Híradó volt. Hogyan lehet berendezni három díszletet egy térbe úgy, hogy a nézőnek ne tűnjön föl? Milyen módon tud átalakulni ugyanaz a tér rövid idő alatt úgy, hogy a kamerák is időben át tudjanak állni (a Híradó és Az Este mindennap fut).
- Azelőtt egyetlen díszlet uralta el azt a termet, ahova mostanra három költözött - magyarázza a szakember. Sok hónapos munkával lehet megcsinálni egy kész díszletet. Bara azt mondja, nem szereti, amikor szabad kezet kap, mert tudja, hogy minden megrendelőnek vannak elvárásai, és így információ nélkül kell kitalálnia, mi járhat a tárgyalópartner fejében, mi az, amihez ragaszkodni fog. A látvány nem húzhatja keresztül a műsor szándékait.
Bara építészként végzett az Iparművészeti Egyetemen, és szerinte nem igazán tanítható a díszlettervezés. - Két kezemen meg tudom számolni, kik alkotnak ma ezen a területen - mondja. - Óriási szerencse kell hozzá, csakis gyakorlati tapasztalatokkal lehet előre jutni. Kicsit tévésnek kell lenni, kicsit építésznek, kicsit művésznek... A Képzőművészeti Egyetemen leginkább színházi díszlettervezést oktatnak, magas szintű tévés díszlettervezést sehol, tehát utánpótlás jóformán nincs.