2011-re csúszhat a 4-es metró átadása
Úgy tudjuk, Demszky Gábor főpolgármester a napokban jelentené be az ismételt határidő-módosítást, annak ünnepélyes apropóján, hogy a második fúrópajzs is eléri a Tétényi úti metróállomást, és áttöri annak falszerkezetét.
Lapunk úgy tudja, az alagútfúrási munkák elhúzódása miatt a munkálatokkal megbízott Bamco-konzorcium már be is nyújtotta szerződésmódosítási kérelmét a beruházó DBR Metró Projekt Igazgatósághoz. (Szerettük volna az érintettek véleményét is megkérdezni, de egyetlen illetékes nyilatkozó sem volt elérhető szabadság miatt.) Úgy tudjuk, az alagútfúrással a Bamco - az eredeti határidőhöz képest fél évvel később - leghamarabb 2009 végére készülne el. Ettől az időponttól kezdve pedig körülbelül két évet vesz igénybe az alagutak és az állomások "berendezése", illetve a biztonságos üzemeltetéshez szükséges, előzetes próbaüzem. Ez utóbbi legalább fél évig tartana, vagyis a 4-es metró első, Kelenföldi és Keleti pályaudvar közötti szakasza leghamarabb 2011 második fél évében lesz átadható.
A metróépítés jelenlegi legkritikusabb pontját három állomás - az Etele téri, a Szent Gellért téri és a Fővám téri megálló - építése jelenti, ahol bármilyen további késés az átadási véghatáridőt késlelteti. A Műegyetem rakparton most volt egy éve, hogy el kellett volna készülnie az állomás úgynevezett résfalainak, amely után visszaengedhető kétszer egy sávon az autóforgalom a rakpartra. Úgy tudjuk, ez leghamarabb december végén, január elején várható.
Gondok vannak a Fővám téri állomás építésénél is; Becker László metróbiztos legutóbbi jelentése szerint "az állomásszerkezet építésének ütemezését és tervszerű végrehajtását nehezíti, illetve hozzáférési problémákat jelenthet a pajzsáthúzás, valamint a pajzskiszolgálás organizációja". A jelentés kitér arra is, hogy még nem kapták meg "a kivitelezőktől azt a tervet, amely alapján biztosítható lenne az állomásszerkezet készenléte a pajzsfogadás időpontjára". Magyarán: egyelőre nem tisztázott, hogy kész lesz-e a Fővám tér, mire a fúrópajzs odaér.
Úgy tudjuk, az alagútfúrást csak 2009 végén fejeznék be, hogy a problémás állomások szerkezetei időben elkészülhessenek. Ha ugyanis a pajzs előbb ér a megállóhoz, mint ahogyan az elkészülne, átmenetileg le kellene állítani a szerkezetet, ami napi több tízmillió forintos többletköltséget eredményezne. Informátoraink szerint a beruházó DBR Metró Projekt Igazgatóság a számára nem mindig előnyös szerződések miatt kényszerhelyzetben van; az alagútfúrókat például csak akkor lehetne többmilliós kötbérrel sújtani, ha saját hibájukból nem tudnák időre kifúrni az alagutat legalább a Gellért térig.
A 4-es metró első szakasza a korábbi tervek szerint 2009 végére készült volna el; a főpolgármester tavasszal sajtótájékoztatón jelentette be, hogy e határidőt nem fogják tudni tartani, a beruházás csak egy évre rá készülhet el, viszont az első szakasz költségkeretét akkorra máris 18 százalékkal lépték túl. Demszky akkor megjegyezte, hogy a metróépítéseknél a csúszás nemzetközi viszonylatban sem ritka, az athéni metrónál például négy év volt.