Nagyvonalúság és Bécs szerencsés találkozása

Herbert Batliner nevét hamar megtanulták az osztrákok, és nem csak azért, mert németesen cseng. Viselője, a 79 éves liechtensteini ügyvéd azért érdemelte ki a megkülönböztetett figyelmet és az osztrákok szeretetét, mert páratlan értékű klasszikus modern festménygyűjteményét határidő nélkül a bécsi Albertinának kölcsönözte.

A szerződésben tízéves határidő szerepel, és van egy olyan kitétel, amely szerint a Batliner házaspár "saját használatra" visszakérhet egy-egy művet a gyűjteményből, de - amint erről négy gyermekükkel egyetértésben ők maguk biztosítanak - nem terveznek ilyesmit. Már csak a biztosítás, a szállítás bonyodalmai miatt sem - mondja Batliner úr, mintha csak örülne, hogy túl van a hatalmas anyag, úgy ötszáz rendkívül értékes kép Bécsbe szállításán és elhelyezésén. A Monet-tól Picassóig terjedő, Munch, Chagall, Miró, Kandinszkij és még számtalan remek alkotót felölelő gyűjteményből 280 darab azonnal a kiállítótermekbe került, ahol április elejéig megtekinthető.

Aki meg akarja érteni, miért e nagylelkűség, mi késztet egy szenvedélyes és jó ízlésű gyűjtőt, hogy öreg napjaiban megváljon kincseitől, vagy legalábbis attól az élvezettől, hogy nap mint nap gyönyörködjön bennük, annak a gyűjtés indítékát kell alaposabban szemügyre vennie.

Herbert Batliner nem vagyona gyarapításának szándékával vásárolt kora ifjúsága óta, sokkal inkább az a cél vezette, hogy majd hátrahagyjon valami érdemlegeset. Persze ehhez az anyagiakat sem ártott megteremteni. Az 1928-ban, Liechtensteinben született és felnőtt Batliner a pénzügyek igazgatásának képességét kétségkívül otthonról hozta. Édesapja a hercegség tanácsosaként 40 évig a liechtensteini állami bank igazgatója volt. Ő maga berni, innsbrucki és lyoni jogi és gazdasági tanulmányai - majd bírói tevékenységének évei - után 1955-ben Vadúzban alapít ügyvédi irodát, amely hamarosan világszerte ismert vagyonkezelő ügynökséggé fejlődik. Liechtenstein jogi adottságait kihasználva az iroda neves ügyfeleket segít az adóelkerülés törvényes lehetőségéhez, s Batliner ennek jegyében "feltalálja" a családi alapítvány intézményét. Az előírást teljesíteni tudó - másfél millió eurós minimális vagyonnal rendelkező - ügyfelei között Agnelli, a Fiat vezére éppúgy ott van, amint a rumgyáros Bacardi - és a sor hosszan folytatható lenne világszerte ismert milliárdosokkal.

A képzőművészet iránti rajongás mellett marad ideje és lehetősége más tevékenységre is: az ő nevéhez fűződik a sixtusi kápolna új orgonájának 2002-es megépítése, emellett alelnöke a nemzetközi Salzburg társaságnak, elnöke az Alber-tinát támogató alapítványnak.

A házaspárt a gazdag gyűjtemény szinte valamennyi darabjához személyes emlék fűzi. A bécsi megnyitón Rita Batliner megindultan válaszolt a kérdésre - vajon nehéz volt-e megválni ezektől a festményektől: nagyon is, olyan üres lett minden nélkülük! Azt a Mirót például születésnapjára kapta, a négy gyermek mindegyikének születését "megünnepelték" egy képpel, akadt elég alkalom családi megemlékezésekre. A Batliner-házban az öröm forrása mindig valamilyen festmény, képzőművészeti remekmű.

A gyűjtés irányát meghatározta az Ernst Beyelerhez, a híres bázeli galeristához fűződő barátsága: ötven évvel ezelőtt az ő hatására támadt fel érdeklődése a francia impresszionizmus és posztimpresszionizmus iránt, s valószínűleg tőle ered a tudatosság is. Batliner és neje, amikor csak módjuk volt rá, vásároltak Picassót - ma negyven van a birtokukban. Ugyanígy ismerkedtek az orosz avantgárd művészettel: az 1905 és '35 közötti alkotások, Chagall, Malevics szintén fontos szerepet játszottak. A fő gondolat az volt, hogy a gyűjtemény együtt maradjon. Ezért vitték alapítványba, amely a házaspár halála után is fennmarad.

A klasszikus modern gyűjtemény otthona most már Bécs. Az Albertina szabadon válogathat belőlük kiállításaira, cserében gondoskodik tárolásukról, állaguk megóvásáról. Rita és Herbert Batliner pedig már elkezdte a kortárs képek gyűjtését: végtére is üresek a falak, nem maradhatnak úgy.

Herbert Batliner azért kezdett festményeket gyűjteni, mert valami 'érdemlegeset' akart maga után hagyni
Herbert Batliner azért kezdett festményeket gyűjteni, mert valami 'érdemlegeset' akart maga után hagyni
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.