Fapados árak rugalmas utasoknak

A nyári főszezon elmúltával zuhanórepülésbe kezdtek a repülőjegyárak, a légitársaságok egyre-másra állnak elő kedvező ajánlataikkal.

A fapadosok három-négy évvel ezelőtti megjelenése alaposan átírta az árképzési szabályokat; míg korábban legfeljebb a drága és a még drágább jegyek között lehetett választani, ma már a klasszikus légitársaságok is sokat akcióznak. Minél rugalmasabbak vagyunk, annál kedvezőbb árakat lehet elérni, ám minél kötöttebbek a lehetőségeink, annál mélyebben kell a zsebünkbe nyúlnunk.

A Lufthansa keddig tartó kampányában például 900 forintért kínált jegyeket Brüszszelbe, és 23900-ért pedig Kairóba. "Apró" szépséghiba, hogy az akciós ár nem tartalmazta a különféle adókat, így a végöszszeg Brüsszel esetében 40000, Kairónál pedig 90600 forintnál állt meg. A promóciós és a végső ár közötti különbség magyarázata a frankfurti vagy müncheni átszállás, amely alaposan megterhelte a számlát. A Lufthansa egyébként előbb-utóbb versenyhivatali dorgálásra is számíthat, hiszen a GVH épp a napokban büntette meg a British Airwayst ötmillió forintra, amiért a feltüntetett jegyárak nem tartalmazták a járulékos költségeket. (Korábban a KLM, a Malév, a Sky Europe, a SmartWings és a Wizz Air esetében született elmarasztaló határozat, és a vizsgálatsorozat még nem ért véget.)

A fapadosok közül a magyar piacon újoncnak számító Ryanairnél sikerült elcsípni a legkedvezőbb ajánlatot: november közepén tokkal-vonóval 3186 forintért lehet velük Brémába utazni. (Összehasonlításként: ennyiért egy gyorsvonat Szombathelyig szállít.) A Wizz Air Milánóba visz el 12140-ért, a Germanwingsszel Kölnbe repülhetünk 19000 forintért vagy az easyJettel Berlinbe közel húszezerért. Ezek azonban hangsúlyozottan akciós árak, többnyire hétköznapokra eső indulási és érkezési időpontokkal. Ha kötöttek a lehetőségeink, már jóval nehezebb pár ezres ajánlatokat találni.

Egy londoni és egy párizsi útra kértünk ajánlatokat december 14-i, pénteki indulással és 16-i, vasárnapi érkezéssel. Mindkét útra a Wizz Air adta a legkedvezőbb árat 31-33 ezer forint körüli összeggel. Míg Párizs esetén minimális a különbség a klasszikus és a fapados ajánlatok között, Londonba a második legkedvezőbb ajánlat is húszezer forinttal volt drágább az elsőhöz képest. Ugyanakkor az ajánlatok mérlegelésénél érdemes végiggondolni a helyi közlekedési lehetőséget is: a diszkont-légitársaságok általában a városközponttól távolabbi repülőtereket használják. (Az csak furcsa magyar sajátosság, hogy a fapados terminál esik közelebb a városhoz.)

Majdnem az összes pilóta, illetve az utaskísérők ötöde a bécsi bázison folytatja a munkát a budapesti üzemelés felfüggesztése után - közölte lapunkkal Borsos György, a SkyEurope magyarországi vezetője. Mint korábban beszámoltunk róla, a diszkont-légitársaság október 28-tól összes ferihegyi járatát megszünteti, a cég a jövőben a bécsi, pozsonyi és a prágai üzemelésre koncentrál. Borsos György ugyanakkor nem zárta ki, hogy később esetleg viszszatérnek a magyar piacra; részben emiatt, illetve jogi, fogyasztóvédelmi és pénzügyi okokból a légitársaság magyar cégei továbbra is megmaradnak. A vezető hangsúlyozta, kedvező ajánlattal álltak elő itteni munkavállalóknak, akikre továbbra is számítanak a cégcsoporton belül. Azoknak, akik vállalták az áthelyezést Bécsbe, egyszeri lakhatási, költözködési támogatást biztosít a SkyEurope. Akik pedig maradnak, a szerződésük lejártáig, még néhány hónapig megkapják személyi alapbérüket, ugyanakkor felmentik őket a munkavégzés alól, így bátran vállalhatnak munkát akár már november 1-je után is. A légitársaság tavasszal hivatalba lépett új menedzsmentje szerint Magyarországon a költségek aránytalanul magasak a többi bázishoz képest. Többletkiadást okoz az útvonalhálózathoz képest kedvezőtlen földrajzi fekvés (Bécsből egy órával hamarabb elérhetők a nyugat-európai célállomások), jelentősek
a vállalati adóterhek, és túl drága Ferihegy.

Ehhez képest alacsony a fizetőképes kereslet, és jelentős a forgalom szezonális ingadozása. A légitársaság mindezek miatt augusztus végén a ferihegyi bázis bezárásáról döntött. A bécsi tőzsdén jegyzett cég az elmúlt 12 hónapban 3,3 millió utast szállított, a 2006. október 1-jétől 2007. június 30-ig tartó időszakban 37,6 millió eurós, azaz több mint kilencmilliárd forintos vesztesége volt.


Légitársaság London Párizs
Air France   34 600 Ft
British Airways 57 400 Ft  
easyJet 51 386 Ft  
Malév 55 800 Ft 34 600 Ft
Wizz Air 31 670 Ft 33 310 Ft
Ajánlatok egy decemberi hétvégére
Forrás: Népszabadság-gyűjtés

Indulás: december 14-én, érkezés: december 16-án (kivéve a Wizz Airt, melynél indulás december 13-án.)

Fapados a célkeresztben. Már a hagyományos légitársaságok is kínálnak akciós jegyeket
Fapados a célkeresztben. Már a hagyományos légitársaságok is kínálnak akciós jegyeket
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.