Fapados árak rugalmas utasoknak
A fapadosok három-négy évvel ezelőtti megjelenése alaposan átírta az árképzési szabályokat; míg korábban legfeljebb a drága és a még drágább jegyek között lehetett választani, ma már a klasszikus légitársaságok is sokat akcióznak. Minél rugalmasabbak vagyunk, annál kedvezőbb árakat lehet elérni, ám minél kötöttebbek a lehetőségeink, annál mélyebben kell a zsebünkbe nyúlnunk.
A Lufthansa keddig tartó kampányában például 900 forintért kínált jegyeket Brüszszelbe, és 23900-ért pedig Kairóba. "Apró" szépséghiba, hogy az akciós ár nem tartalmazta a különféle adókat, így a végöszszeg Brüsszel esetében 40000, Kairónál pedig 90600 forintnál állt meg. A promóciós és a végső ár közötti különbség magyarázata a frankfurti vagy müncheni átszállás, amely alaposan megterhelte a számlát. A Lufthansa egyébként előbb-utóbb versenyhivatali dorgálásra is számíthat, hiszen a GVH épp a napokban büntette meg a British Airwayst ötmillió forintra, amiért a feltüntetett jegyárak nem tartalmazták a járulékos költségeket. (Korábban a KLM, a Malév, a Sky Europe, a SmartWings és a Wizz Air esetében született elmarasztaló határozat, és a vizsgálatsorozat még nem ért véget.)
A fapadosok közül a magyar piacon újoncnak számító Ryanairnél sikerült elcsípni a legkedvezőbb ajánlatot: november közepén tokkal-vonóval 3186 forintért lehet velük Brémába utazni. (Összehasonlításként: ennyiért egy gyorsvonat Szombathelyig szállít.) A Wizz Air Milánóba visz el 12140-ért, a Germanwingsszel Kölnbe repülhetünk 19000 forintért vagy az easyJettel Berlinbe közel húszezerért. Ezek azonban hangsúlyozottan akciós árak, többnyire hétköznapokra eső indulási és érkezési időpontokkal. Ha kötöttek a lehetőségeink, már jóval nehezebb pár ezres ajánlatokat találni.
Egy londoni és egy párizsi útra kértünk ajánlatokat december 14-i, pénteki indulással és 16-i, vasárnapi érkezéssel. Mindkét útra a Wizz Air adta a legkedvezőbb árat 31-33 ezer forint körüli összeggel. Míg Párizs esetén minimális a különbség a klasszikus és a fapados ajánlatok között, Londonba a második legkedvezőbb ajánlat is húszezer forinttal volt drágább az elsőhöz képest. Ugyanakkor az ajánlatok mérlegelésénél érdemes végiggondolni a helyi közlekedési lehetőséget is: a diszkont-légitársaságok általában a városközponttól távolabbi repülőtereket használják. (Az csak furcsa magyar sajátosság, hogy a fapados terminál esik közelebb a városhoz.)
Majdnem az összes pilóta, illetve az utaskísérők ötöde a bécsi bázison folytatja a munkát a budapesti üzemelés felfüggesztése után - közölte lapunkkal Borsos György, a SkyEurope magyarországi vezetője. Mint korábban beszámoltunk róla, a diszkont-légitársaság október 28-tól összes ferihegyi járatát megszünteti, a cég a jövőben a bécsi, pozsonyi és a prágai üzemelésre koncentrál. Borsos György ugyanakkor nem zárta ki, hogy később esetleg viszszatérnek a magyar piacra; részben emiatt, illetve jogi, fogyasztóvédelmi és pénzügyi okokból a légitársaság magyar cégei továbbra is megmaradnak. A vezető hangsúlyozta, kedvező ajánlattal álltak elő itteni munkavállalóknak, akikre továbbra is számítanak a cégcsoporton belül. Azoknak, akik vállalták az áthelyezést Bécsbe, egyszeri lakhatási, költözködési támogatást biztosít a SkyEurope. Akik pedig maradnak, a szerződésük lejártáig, még néhány hónapig megkapják személyi alapbérüket, ugyanakkor felmentik őket a munkavégzés alól, így bátran vállalhatnak munkát akár már november 1-je után is. A légitársaság tavasszal hivatalba lépett új menedzsmentje szerint Magyarországon a költségek aránytalanul magasak a többi bázishoz képest. Többletkiadást okoz az útvonalhálózathoz képest kedvezőtlen földrajzi fekvés (Bécsből egy órával hamarabb elérhetők a nyugat-európai célállomások), jelentősek
a vállalati adóterhek, és túl drága Ferihegy.
Ehhez képest alacsony a fizetőképes kereslet, és jelentős a forgalom szezonális ingadozása. A légitársaság mindezek miatt augusztus végén a ferihegyi bázis bezárásáról döntött. A bécsi tőzsdén jegyzett cég az elmúlt 12 hónapban 3,3 millió utast szállított, a 2006. október 1-jétől 2007. június 30-ig tartó időszakban 37,6 millió eurós, azaz több mint kilencmilliárd forintos vesztesége volt.
Légitársaság | London | Párizs |
Air France | 34 600 Ft | |
British Airways | 57 400 Ft | |
easyJet | 51 386 Ft | |
Malév | 55 800 Ft | 34 600 Ft |
Wizz Air | 31 670 Ft | 33 310 Ft |
Indulás: december 14-én, érkezés: december 16-án (kivéve a Wizz Airt, melynél indulás december 13-án.)