Csúcsrevizorok a "jéghegy csúcsán"

A vezető adócsalási üzletágak között az idén a számítástechnikai és irodatechnikai cikkek kereskedelme mellett volt az autóeladás és -bontás, a takarítás, a raklap-értékesítés és a bontottcsirke-biznisz is. Az adóhiány azonban sok esetben nem hajtható be, mert mire odaérnek az ellenőrök, eltűnik a cég.

Fejenként naponta 1,5-1,6 millió forintot hoznak a költségvetésnek a leginkább bonyolult ügyekkel foglalkozó adóellenőrök az APEH január óta működő központi igazgatóságán. A pénz zöme az elcsalt, vagyis be nem fizetett, de visszaigényelt áfából jön öszsze. A 150 fős igazgatóság április óta 12 milliárd forintnyi hiányzó adót tárt fel, ennek kétharmadát olyan cégeknél, amelyek papíron a hazai piacon eladható mennyiség sokszorosát értékesítik különféle számítástechnikai, irodatechnikai alkatrészekből, s a fiktív költségszámlákon szereplő áfát rendre visszaigénylik.

A náluk megállapított nyolcmilliárdos tétel azonban csak a jéghegy csúcsa - ahogy Juhász István, az igazgatóság vezetője fogalmazott egy sajtótájékoztatón. Az egyébként Európa-szerte nagy népszerűségnek örvendő csalási módszerrel csak Magyarországon több processzor kel el papíron, mint amennyit az egész európai piacon el tudnának adni - tette hozzá. Megfogni az adócsalók gyorsasága és "változékonysága" miatt nehéz őket: az értékesítés és a fizetés az interneten, néhány óra alatt zajlik. A papíron milliárdos forgalmat bonyolító cégeket mindössze a kötelezően előírt minimális jegyzett tőkével, hárommillió forinttal alapítják, s mire a hatóság a nyomukra bukkan, sokszor külföldi - például ukrán - vagy hajléktalan személyek vezetik a vállalkozásokat. Ami középtávon némi segítséget adhat a revizoroknak: ez is egy zárkörű klub, vagyis a cégalapító magánszemélyek nemigen változnak - igaz, a nevük, igazolványaik még módosulhatnak.

Van például olyan külföldi személy, akit eddig 40 cégben azonosítottak résztulajdonosként vagy tulajdonosként, hivatalosan több anyja van (a nevek eltérők), és több mint tíz külföldi lakcíme, utolérni azonban az Interpollal sem sikerült eddig. Az ő neve a takarítási bizniszben bukkant fel egy cégpiramis alján lévő alvállalkozói hálózat több elemének tulajdonosaként. A piramis csúcsán lévő társaság legálisan működő, takarítási szolgáltató cég, kapcsolatban áll egy csak papíron létező alvállalkozóval és azon keresztül több al-alvállalkozóval. A munkavállalókat egymás között "vándoroltatják" a cégek, papíron számos csökkent munkaképességű személyt alkalmaznak, és - nem meglepő módon - fiktív számlákat állítanak ki. Bár a vizsgálat még nem zárult le, valószínűsíthető, hogy milliárdos nagyságrendű lesz a hiányzó áfa, a valójában nem foglalkoztatott csökkent munkaképességűek után visszaigényelt rehabilitációs járulék és a társasági adó. Az már más kérdés, hogy mindebből mennyit tud esetleg behajtani az adóhatóság. A kisebb alvállalkozóknál ugyanis bevett gyakorlat: az APEH megbízólevelének átvétele után azonnal külföldié vagy hajléktalané lesz a jobbára kiürített cég.

Ilyenkor, ha szerencséje van a hatóságnak, marad ingatlan vagy más lefoglalható vagyontárgy a cégben, amely adószámának felfüggesztését, a cégbírósági jegyzékből való törlését is megindíthatja az APEH. A teljes összeg persze így sem valószínű, hogy meglesz.

Ilyen lefoglalások révén némi biztosíték már van egy 1500 autót érintő csalási ügyben. Német eladótól használt autók érkeztek Magyarországra egy osztrák közvetítő cégen keresztül, majd itthon fantomcégek vették át csak papíron az autókat, mielőtt azok a tényleges hazai autókereskedőkhöz kerültek volna. A hazai fiktív cégeket pedig azért iktatták be, mivel az uniós szabályok szerint, ha két ország között mozog egy áru, akkor az áfát a vevőnek kell felszámítani és befizetni, vagyis ez esetben a fantomcégeknek kellett volna. A lánc végén egyébként az autó teljesen legális adásvétellel magánszemélyeknél landol, a reálisnál jóval kedvezőbb áron, mivel nem fizették meg utána az áfát az eladók. S persze nem kis értékű autókról van szó: a lefoglalt darabok között megtalálható Ferrari F430, Range Rover, BMW X3 és Lexus RX300 is.

A nagyüzemi adócsalók persze számos más lehetőséget is találnak az állami bevételek megkurtítására, például csak papíron létező EUR-raklapokkal kereskednek úgy, hogy több szállítócég telephely, járművek nélkül, egy-egy panellakásban "húzza meg magát". De nem új keletű jelenség a lopottautó-biznisz, pontosabban az autóalkatrész-üzlet: a központi igazgatóság 300 autóbontót és alkatrész-kereskedőt keresett meg, jó részük semmiféle engedéllyel nem rendelkezett, és az adóhatóságoz sem jelentkezett be, és persze nem volt papír arról, honnan vették az árult alkatrészeket. Viszonylag sokan "játszanak" a papírok nélkül beszerzett áruval a baromfipiacon is: száz cégnél jártak eddig az ellenőrök, egyetlen vállalkozásnál találtak mindent rendben. A csalás az ilyen baromfiüzemeknél ott érhető tetten, hogy a papíron beszerzett áruból nem lehet olyan mennyiséget előállítani, mint ami az értékesítési papírokon szerepel. A szakmai szövetség szerint több tízmilliárd forintnyi áfa tűnhet el a szektorban ily módon.

Megfordítják az áfát

A hatóság szerint sok pénz tűnik el a pénzügyi szolgáltatói szektorban is, így jövőre velük is kiemelten foglalkozik majd az APEH, de folynak előkészületek az építőiparral kapcsolatos adócsalások feltérképezésére is. Hogy a számítástechnika jövőre is ekkora mennyiségű "elveszett adóforintot" termel-e ki, nem tudni. Ha Brüsszel jóváhagyja és a hazai Országgyűlés is megszavazza, az építőipari cikkek kereskedelme mellett ott is bevezethetik a fordított adózást. Ez annyit tenne, hogy ha egy cég vásárolna egy számítógépet, akkor annak áfájával az eladónak nem lenne gondja, azt a vevőnek kellene felszámítani és levonni. Ilyen rendszert ma a hulladékkereskedelemben használunk: bevezetése óta igencsak visszaesett az ágazat forgalma - papíron. A jövő évre tervezett adómódosítások közt szerepel az is: ha értékesítési láncban adnak el valamit (a legtöbb csalási módszerben van ilyen), akkor az áfa megfizetéséért már nem csak közvetlenül az a cég lenne felelős, amely ténylegesen felszámítja a forgalmi adót, hanem
a lánc összes szereplője. Az esetek többségében ugyanis van legálisan működő, számon kérhető cég
a láncokban, vagyis lenne kitől behajtani a tartozást. Persze, ha ez
a cég nem tudott a csalásról, aránytalanul rosszul járhat, vagyis - ha elfogadják a szabályt a parlamentben - igencsak utána kell nézni jövőre, kivel is köt üzletet az ember.

Revizorok az adóhatóság néhány hete tartott nagygyűlésén. Milliókat hoznak
Revizorok az adóhatóság néhány hete tartott nagygyűlésén. Milliókat hoznak
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.