Elefánt az absztrakt porcelánboltban

Műalkotásnak tekinthetők a hároméves kislány absztrakt festményei? Hát az idomított elefántok mázolmányai? Vagy az efféle alkotások csak azt bizonyítják, hogy a modern művészet szélhámosság?

„Az absztrakt festményekkel kapcsolatban sokan gondolják, hogy ilyesmit egy kisgyerek is tudna készíteni. És nem is tévednek nagyot. Egy kis segítséggel és megfelelő anyagokból egy gyerek, sőt akár egy csimpánz vagy elefánt is képes valami festményszerűséget létrehozni. Olyasmit, ami legalábbis nagyon hasonlít az absztrakt expresszionista alkotásokhoz” – írja Mia Fineman amerikai kritikus és művészeti kurátor a Slate-en.

A cikk apropója egy nemrég elkészült dokumentumfilm, amely Marla Olmstead szokatlan tündöklését és bukását dolgozza fel. Olmstead még kétéves sem volt, amikor festeni kezdett. Háromévesen már önálló kiállításon mutatták be alkotásait. A New York Times egy beszámolójában egyenesen „bimbódzó Picassónak” aposztrofálta. Mások Kandinszkijhoz hasonlították. A kislány festményei néhány hónap alatt 300 000 dollár (55 millió forint) értékben keltek el. A mesés karrier 2005-ben véget ért, amikor egy tévéműsor megszellőztette, hogy a kislány festményei az apuka aktív közreműködésével születtek.

Fineman felidézi Vitalij Komar és Alex Melamid munkáit is. A két orosz művész elefántokat idomított be arra, hogy ormányukba fogott ecsettel festéket kenjenek vászonra. (Az elkészült műalkotások az interneten is megvásárolhatók.)

A kislány és az elefántok festményei súlyos művészetelméleti kérdéseket vetnek fel. „Vajon lehet-e műalkotás valami, ha létrehozójának fogalma sincs a művészetről? Az, hogy elvileg egy gyerek is létrehozhat remek absztrakt festményt, vajon azt jelenti-e, hogy a modern művészet csalás?”

Fineman szerint azok számára, akik a festményeket nem csak színek és ecsetvonások kavalkádjának tekintik, a fenti esetek azt igazolják, hogy a modern művészet szélhámosság. De az efféle vaskalaposok megfeledkeznek arról, hogy a művészi érték nem kizárólag a műalkotásból származik.

A jelentős kortárs festők mind egy véleményen vannak absztrakt műveik mibenlétéről: a festés nem a valóság leképezése, de még csak nem is egy gondolat vagy érzés kifejezése, hanem cselekvés. A festmény nem valaminek a képe, hanem esemény. A modern absztrakt művészek arra a forradalmi felismerésre ébresztik rá a befogadót, hogy egy festmény az alkotás folyamatán kívül semmit sem reprezentál – idézi a szerző Harold Rosenberg esztéta szavait.

Egy biztos: még a legkifinomultabb ecsetvonásokkal dolgozó idomított elefánt sem tudná ilyen szépen megmagyarázni absztrakt műveinek forradalmi jelentőségét.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.