Nem adjuk az energiatakarékossági anyagot
Felsmann Balázs, az anyag kidolgozásáért felelős gazdasági tárca szakállamtitkára nem kívánt véleményt alkotni arról, hogy az anyagot miért nem küldtük el időben, és az mikor lesz kész. Leszögezte: a minisztérium a “közigazgatási egyeztetésre alkalmas” változatot már letette az asztalra. Ahhoz az információnkhoz sem kívánt véleményt fűzni, hogy a terveket állítólag kormányszinten most igyekeznek összehangolni a környezetvédelmi stratégiával, illetve az energiatakarékosságra fordítható jövő évi források csak a költségvetés szeptember végi elfogadásával váltak láthatóvá.
Úgyszintén nem kívánta megbecsülni, hogy 2016-ig az állam energiatakarékossági célra mennyi uniós illetve saját forrást kíván fordítani. Korábban Kóka János gazdasági miniszter arról beszélt, hogy erre az időszakra a kormány a hagyományos lakások korszerűsítésére 15-20 milliárd forintot fordítana, amihez az állami Magyar Fejlesztési Bank (MFB) 100 milliárdos hitelkerete társul. (Azóta kiderült, az idén meghirdetett 2,4 milliárdos állami támogatásra a szigorú feltételek miatt alig volt jelentkező, az ehhez társított 16 milliárdos MFB-hitelkeretre pedig összesen néhány tucat jelentkező akadt.) A panellakásokra illetve a cégek energiahatékonyságára más pályázatok élnek.
Az uniós anyag leszögezi: a tagállamok immáron célul tűzték ki maguk elé azt is, hogy 2020-ig 20 százalékkal növelik az energiahatékonyságukat. (Az EU-ban ugyanis felméréseik szerint ekkora az energiapazarlás.)
Kérdésünkre Felsmann Balázs megerősítette: Magyarország vállalja ugyan a 9 illetve a 20 százalékos energiahatékonyság-növelést, de csak a bruttó hazai termék (GDP) jelenlegi szintje mellett. Vagyis ez a szám a gazdasági fejlődés arányában csökkenni fog. Arról az általunk megkérdezett szakértők vitatkoznak, hogy az unió ezt a módszert vajon jóváhagyja-e. A szakállamtitkár szerint az ország enélkül nem tudná teljesíteni a vállalásokat, mert az adott esetben “végtelen mértékű” kormányzati illetve egyéb pénzügyi támogatást igényelne.
Nagy kérdés, mit is értünk energiatakarékosság, -hatékonyság, illetve annak növelése alatt. Úgy tudjuk, erre az új koncepciók sem adnak majd teljes körű választ. Hisz nem csupán a helyiségek energiatakarékosságáról van szó – igaz, ennek állami támogatása is kevés, szétaprózott, bonyolultsága folytán pedig a tömegek számára felhasználhatatlan. De kérdés az is, hogy az energiatermelők, avagy például a járművek hatékonysága mennyiben hozható egy nevezőre, illetve mi számít “energiahatékonysági”, netán környezetvédelmi, avagy egyszerűen anyagilag megtérülő beruházásnak. És hogy ez ne legyen elég, a szakértők az energiahatékonyság-mérés módszertanán is vitatkoznak: felmérése válogatja, Magyarország több kategóriányira, avagy “csupán” néhány tíz százalékkal marad-e el egyes uniós tagállamok értékétől. Ráadásul az egy főre eső fogyasztás nálunk így is alacsonyabb, mint a fejlettebb országokban, és sokszor kedvezőbb egyes újonnan csatlakozott tagállamokénál. A honi szakértők szerint az az uniós statisztika is félrevezető, hogy 2005-ben Magyarországon nőtt volna az egyik legnagyobb mértékben az energiafogyasztás: pechünkre ugyanis a módszertan miatt az alacsonyabb hatékonysággal elégethető, ám állítólagos környezetvédelmi szempontokból mégis előnyben részesített erőművi fatüzelés terjedése ilyen “látszólagos” számot eredményezett, miközben az energiafogyasztás ténylegesen nem emelkedett. (M. I.)
A “jogsértők”
Belgium
Észtország
Franciaország
Görögország
Magyarország
Lettország
Luxemburg
Málta
Portugália
Szlovákia
Szlovénia
Svédország
Forrás: Európai Bizottság