Nyolcas befutó az elektronikus útdíjtenderen

Nyolcan pályáznak az elektronikus útdíjrendszer kiépítésére. Az ismert rendszerszállítók mellett magyar cégek is beadták jelentkezésüket. November elején derül ki, hogy az öt évre 50-70 milliárd forint összértékű tenderen végül kik vehetnek részt.

Túl van a szeptember elején kiírt elektronikus útdíjtender első borítékbontásán a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK). A tegnap délelőtti ajánlattételkor kiderült: a mintegy 6300 kilométer közúton - autópályán, autóúton és számos főútvonalon - kiépítendő hálózat beruházása iránt jelentős a befektetői érdeklődés.

A rajtvonalhoz álló nyolc konzorciumban magyar, francia, osztrák, német, portugál, sőt japán cégek is képviseltetik magukat. Valószínű azonban, hogy a november eleji ajánlattételkor már jóval kevesebben várnak majd a startlövésre. A pályázók számára ugyanis a legnagyobb kihívást talán nem is a rendszer kiépítése, hanem a KKK által megszabott részvételi feltételek teljesítése jelenti majd.

Az elvárások szerint legalábbis a jelentkezőknek rendelkezniük kell egy legalább 500 kilométer összefüggő úthálózatra kiterjedő, minimum nettó egymilliárd forint éves üzemeltetési díjú vagy tízezer felhasználót kiszolgáló elektronikus referenciarendszerrel. Ami természetesen önmagában még kevés a részvételhez. Ennek ki kell egészülnie a felhasználók adatait bizalmasan kezelő informatikai hálózattal, ügyfélszolgálattal, értékesítési, pénzügyi elszámoló-, valamint számlázórendszerrel.

Elsőre a tender a leginkább a T-Systems-Magyar Telekom párosnak fekszik. A német autópályadíj-rendszer referenciája elegendőnek látszik a részvételhez. Szintén elegendő háttérrel rendelkezik a nagy rivális, az osztrák Kapsch konzorciuma is. De csak titkos adukkal nyerheti meg a részvétel jogát az Albacomp vagy az MVM csapata. Azt pedig a referenciákat vizsgáló Deloitte szakértőinek kell eldönteniük, hogy eleget tesz-e az elvárásoknak a japán Marubeni konzorciuma.

A megtett úttal arányos díjakat alkalmazó rendszernek a gazdasági tárca szándékai szerint 2009-ben kellene szolgálatba állnia. Kiépítése után a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik már nem a jelenlegi sztrádamatricákkal fizetnek majd az autópályákon. A végleges díjpolitikai elképzelések ugyan még nem születtek meg, ám valószínű, hogy a kisebb teherautóknak 27, a nagyobbaknak 40 forintba kerül majd egy kilométer. A személygépkocsik számára viszont előreláthatólag 2012-ig marad az átalánydíjas úthasználat. Igaz, a matrica 2008 januárjában eltűnik.

Az ED-rendszer kiépítésére pályázók

1. Kapsch Trafficom-Kapsch Telematics

Services-KTS Magyarország-Viaverde

2. Euroinvest-Arcadom-F-con

3. Albacomp

4. MVM-MVM Informatika

5. T-Systems-Magyar Telekom

6. Synergon-Sanef

7. Autostrade-Siemens Öst.-Intertool Eu.

8. Marubeni-AR Hungária-Telvent

Forrás: Népszabadság-gyűjtés

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.