Szavahihetőség és válság
Nem nagyon lehet olyan emberrel találkozni Magyarországon, aki ne lenne meggyőződve róla, hogy az állam különböző intézményei által pályázati úton elosztható szűkös erőforrások megszerzéséhez politikai kapcsolat kell, és a támogatás ára a pályázaton elnyert összeg bizonyos hányadának visszafizetése. A Zuschlag-ügy csak nyílttá, kétségbevonhatatlanná és kikerülhetetlenné tette azt, amit eddig is csaknem mindenki sejtett. A botrány látni engedi, a politikai befolyás miképp használható fel valamely párt kaszszájának feltöltéséhez. Amibe belepillanthattunk, az minden bizonnyal nem néhány pénzéhes politikus elkülönült akciója, hanem a politikai pénzügyek kiépült működési rendje.
A véletlen úgy hozta, hogy a botrány amúgy is rendkívül meggyengült politikai helyzetben érte a szocialista pártot, s a szavahihetőségi válság már az aktuális esettől függetlenül is alapjaiban fenyegette a kormány politikai kezdeményezőképességét. A Zuschlag-ügy következménye a teljes paralízis lehet. Már eddig is erősen kétséges volt, hogy járható-e az az út, amit a koalíció a tavaly őszi válság nyomán választott: öszszeszorított foggal megpróbálni átvészelni a nehéz időket, bízva benne, hogy a reformok (ha lesznek) lassacskán elfogadást nyernek és elismerést hoznak, illetve az elosztható európai uniós támogatások feledtetik a korábbi sebeket. Egy évvel ezelőtt is látni lehetett, hogy a kormány fontosabb terveinek sikeres megvalósításához még az egységes politikai akarat feltételezése mellett sem elegendő a parlamenti többség biztosítása. Az elképzelések némelyike hosszú ideje meggyökeresedett érdekviszonyokat bolygatna meg, s a sikeres átmenethez az érintett szereplők bizonyos mértékű együttműködése szükséges, amihez viszont kedvező vagy legalább semleges politikai környezet kell. Sokunk számára egyértelműnek tűnt, hogy a bizalom - ha nem is a politikai támogatás - egy része csak akkor állítható helyre, ha a költségvetési válságért és az ország valós pénzügyi helyzetének a szélesebb közvélemény előli eltitkolásáért felelősök távoznak, és ha a kormány például az uniós és állami támogatások elosztásánál gyakorolt egyoldalú önkorlátozással, az ellenzéknek a döntésekbe történő bevonásával demonstrálja a mély konfliktus és ellenségesség enyhítése melletti őszinte elkötelezettségét. Ezek az észrevételek ma is helytállónak tűnnek, de most már sokkal többre volna szükség az érdemi kormányzás lehetőségének megőrzéséhez.
A Zuschlag-ügy tehát, első ránézésre, tovább rontja a reformpolitika esélyeit. Azoknak, akik látnak a kormány politikájában támogatásra érdemes törekvéseket - ide sorolom magamat is -, mégsincs okuk sajnálni a fejleményeket. A botrány ugyanis nyilvánvalóvá teszi a kormánynak a szavahihetőségi válság kezelésére kialakított magatartásának tarthatatlanságát, és talán rákényszerítheti az irányváltásra. Nem valószínű, hogy erre később adódik még alkalom. Egyáltalán nem biztos, hogy a kormány politikailag tartalmas túlélésére még van esély, de az világosan látszik, ha van egyáltalán lehetőség, azt merre kell keresni.
A kormány egy éve követett stratégiája saját nehéz helyzetének leegyszerűsített és téves elemzéséből indul ki. Az "átvészeljük a nehéz időket" hozzáállás ésszerű lenne, ha a kormánynak az volna a fő problémája, hogy politikája népszerűtlen. Ha "csak" ez nehezítené helyzetét, akkor okkal számíthatna arra, hogy - miként a Bokros-csomagot követően történt - az eredmények beérésével a támogatás is visszaszerezhető. A koalíció és a miniszterelnök fő gondja azonban nem ez, hanem szavahihetőségének csaknem teljes összeomlása. A közvélemény jelentős, a jobboldali törzsszavazókat jóval meghaladó része azt gondolja róluk, hogy gátlástalanul hazudtak a választások megnyerése érdekében, és szinte semmi nem túl nagy ár nekik a hatalom megtartásáért. Ezért aztán a kormány programját is ebben az összefüggésben látják, és kapnak hitelt például azok az ellenzéki vádak, hogy a kormány egészségügyi elképzelései csak a koalíciós pártokat támogató pénzügyi körök érdekeit szolgálják. Amíg a többség ebben a fényben látja a koalíciót, addig a közpolitikai célokat illető viták megkülönböztethetetlenek az öncélú hatalmi harctól. Minél elszántabban képviseli igazát, annál hataloméhesebbnek tűnik. Ez a felállás, ha nem sikerül kilépni belőle, szabályosan megfojtja a kormányt. Kitörni pedig csak úgy lehetséges, ha a koalíció az önkorlátozás és a saját felelősségével való őszinte szembenézés politikájával teszi nyilvánvalóvá, tartalmi céljai függetleníthetőek a hatalom megtartásának egyébként természetes szándékától. Ha ez sikerülne, az még nem hozná vissza a kormány elpártolt szavazóit, de legalább lehetővé tenné, hogy szava eljusson a közvéleményhez és legyen esélye a meghallgattatásra.
A Zuschlag-ügyhöz hasonló botrányok kirobbanásakor a pártok túlélési ösztöne rendszerint azt sugallja, próbálják meg elszigetelt esetként kezelni a problémát. Biztos lábakon álló, szilárd politikai erő esetén ez sikerre is vezethet. Ezúttal ezt a lehetőséget az MSZP csekély szavahihetősége mellett az is életszerűtlenné teszi, hogy a már eddig megnevezett érintettek köre elég széles és befolyásos hálózat létére enged következtetni. Ennek a helyzetnek a felismerésére utal a kormányfő reakciója is. A kezdeti kivárás után a miniszterelnök a visszaélések lehetőségét korlátozni hivatott reformcsomaggal állt elő, ami nyilvánvalóan fölösleges lenne, ha úgy látná vagy akarná láttatni, mintha pusztán egy amúgy jól működő szisztéma alkalmi kisiklásáról lenne szó. A javaslatcsomag tartalma nem egyenletes: némely eleme - a pártfinanszírozás és a pályázatok elbírálási rendjének átalakítása - a mostani botrány hátterében álló probléma kezelésére tett lépésként értelmezhető és valóban elodázhatatlan. Más összetevői - a képviselői és polgármesteri tisztségek újbóli szétválasztása vagy a képviselők tételes költségelszámolása - önmagukban helyesek, de függetlenek a Zuschlag-ügytől, és fölösleges konfliktusokkal nehezítik a valóban életbevágó változtatások megvalósítását.
De nem ez a csomag alapvető hiányossága. Szokásához híven a miniszterelnök megállt félúton: azonosította a problémát és ésszerű lépéseket javasolt kezelésére, de - a tavaly őszi magyarázatokat idézően - tizenhét év mulasztásairól beszélt, és elszalasztotta, hogy egyenesen szóljon a felelősség csak rá és pártjára tartozó részéről. A felelősök eltávolítása nélkül semmiféle intézkedés jóhiszeműsége nem lesz elhihető. A botrányban tudhatóan érintettek között van miniszter, kormánybiztos, államtitkár és frakcióvezető-helyettes, s mind a helyükön maradtak. Aztán a felemás kezdés nyomában rossz folytatás jött. A miniszterelnök bejelentette, ha az ellenzék nem támogatja javaslatait, népszavazást kezdeményez róluk, rákapcsolódva a Fidesz kérdéseiről tervezett népszavazásra, ezzel megkérdőjelezhetetlenné téve, hogy kezdeményezése pusztán a politikai játszma része. Célja nyilván a fideszes kezdeményezés nevetségessé tétele, de egyúttal saját javaslatát is komolytalanná teszi. Így nemcsak a valóban támogatásra érdemes intézkedések esélyét rontja le, hanem tovább mélyíti pártja és saját szavahihetőségi válságát.
2004 első hónapjaiban jártunk, amikor a szorult helyzetben lévő szocialista miniszterelnök kapkodó, görcsös nagyotmondással a "sumákoló pártok" fölött közvetlenül a néphez fordult "közjogi javaslatai"-val. Nem sokkal később már nem volt miniszterelnök. Ma rosszabb a helyzet és nagyobb a tét. Az akkori javaslatokkal ellentétben a mostaniak szükségesek és fontosak: jó lenne, ha a miniszterelnök úgy járna el, mintha ő is így gondolná.
Miklósi Zoltán,
filozófus