Tímea, a kőröshegyi hídmester

Nem akármilyen hídmestere van a kőröshegyi viaduktnak. Nem az a meglepő, hogy egy fiatal építőmérnökről van szó, hanem az, hogy a hatalmas monstrumot egy törékeny hölgy felügyeli - egyedüli női hídmesterként az egész kontinensen.

- Akartam ezt a hidat - mondja Hanák Tímea, a nemrég átadott kőröshegyi viadukt hídmestere. - Mostanáig a négyes metró építésén dolgoztam, úgyhogy az új állásomnak köszönhetően a föld alól egyszerre a "felhők közé" jutottam.

Az M7-es autópálya kőröshegyi völgyhídja 1872 méter hosszú. A létesítmény megépítése 41 milliárd forintba került.

A 27 éves Hanák Tímeát nyolc jelentkező közül választotta ki az Állami Autópálya Kezelő Zrt. hídmesternek. Az építőmérnöki diplomát szerzett hölgy már az állás elnyerésével az első női hídmester lett Európában. Ráadásul Magyarország legnagyobb viaduktjának a felügyeletét bízták rá. A hídpillérek alatt állva érzékelhető igazán a törékeny hídmester és a hatalmas monstrum kontrasztja.

- Építőmérnökként akár egy tervezőirodában is dolgozhatnék egy íróasztal mögött - folytatja Hanák Tímea. - De túl mozgékony vagyok a mérnöki munkához, igazából a terepen, azaz a kivitelezéseken, a műszaki létesítmények üzemeltetésén érzem otthon magam. A hídmesteri munka éppen nekem való.

Mivel foglalkozik egy hídmester? Folyamatosan vigyáz a hídra. Akármilyen veszélyforrás is bukkan fel, azonnal meg kell szüntetnie. Veszélyes pillanatok pedig bármikor adódhatnak egy ekkora viadukton.

- Először is ott vannak az emberek. A kőröshegyi viadukton a balesetveszély miatt tilos megállni, kiszállni az autóból vagy éppen a szervizjárdán sétálgatni - mondja Hanák Tímea. - A másik veszélyforrás, ha a hídnak valamilyen műszaki problémája adódik. Az a feladatom, hogy ezeket a műszaki hibákat a lehető leghamarabb felfedezzem, és intézkedjek a megoldásukról.

Akadnak naponta, havonta, félévente és évente elvégzendő hídmesteri teendők. A viadukt aszfaltjának állapotát például naponta ellenőrzik. De ugyanígy minden nap végigsétál a hídmester a pályatest alatt húzódó úgynevezett hídszekrényben, hogy megvizsgálja a különböző kábeleket, vízelvezető csöveket. Arra vi-szont évente csak egyszer van szükség, hogy a viadukt külső felületeit részletesen ellenőrizzék, vagy éppen a speciális pillérvizsgáló kosárral a hídpillérek állapotát felmérjék.

A magyar autópályákon több mint ezer híd található, ebből csaknem hatvannak a felügyelete jut a fonyódi autópálya-mérnökségre. A kőröshegyi viadukt mellett a Zamárditól Balatonkeresztúrig tartó szakaszon az összes többi híd ellenőrzése is Hanák Tímea feladata.

- Az önálló hídmesteri feladatkör kialakítását az S11-es híd, azaz a kőröshegyi viadukt méretei indokolták - avat be a fiatal építőmérnök. - Egy ideig még eltart, amíg minden apró zugát megismerem. Hivatalosan csak jövő tavasszal fejeződik be a létesítmény műszaki átvétele, amikor elkészül az egyik pillér lábánál a hídmesteri telep. Ekkortól a viadukt lesz a második otthonom.

\'Akartam ezt a hidat\'
\'Akartam ezt a hidat\'
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.