Karácsonyi ajándék - januárban?
Az utóbbi idők legnehezebb karácsonyi szezonjára készülnek a kereskedők: a pangó, visszaeső piacon a következő két és fél hónap jelentheti a túlélést - már, akinek. December a kereskedelmi főszezon: a forgalom a havi 500 milliárd forint körüli szintről 700 milliárdra ugrik - élelmiszerre ugyanúgy többet költenek a vásárlók karácsony előtt, mint a többi cikkre. Az idei szezon nagy kérdése: nem borul-e az eddigi arány, és valóban lesz-e nagy növekedés. A megszorítások és az élelmiszerárak őszi emelkedése azt sejteti, hogy az idén kevesebb jut ajándékokra - jellemzően a nagy értékű műszaki cikkekre. Hiszen az idén eddig is leginkább a tartós fogyasztási cikkek forgalma esett vissza, míg az élelmiszereké inkább stagnált. Enni kell - bármibe kerül is.
A kereskedők lépéskényszerben vannak: a műszakicikk-gyártók 6-8 hónapra előre veszik fel a rendeléseket, így a főszezonra legkésőbb a nyár végén be kellett kérniük a karácsonyi árut. A gyártók lapunknak azt mondták: biztató a kép, mindegyikük növekvő eladásokról és megrendelésekről számolt be, valamint arról, hogy a statisztikában látszó visszaesést ők nem érzékelik. Ezt egyesek azzal indokolták, hogy alacsony árfekvésű termékeik most keresettebbek is, mint a megszorítás előtt, más cégek pedig - éppen ellenkezőleg - azzal érveltek: az emberek inkább a minőségi árukat keresik, hiszen meg kell nézniük minden fillér helyét.
A kereskedelmi láncok vezetői azonban már nem ennyire bizakodók - persze csak akkor, ha biztosítjuk őket nevük elhallgatásáról. Az ünnepi vásárra szánt műszaki cikkek rendelésekor ugyanis még nem számolhattak a megugró élelmiszerárakkal. A szakma abban bízott, hogy az év végi hajrá megszépíti az első fél évben visszaesett elektronikai, háztartásigép-forgalmat, így 2007-et is tisztes nyereséggel zárhatják, de most többen is utaltak arra: félő, hogy a korábban berendelt készlet a nyakukon marad.
Árut visszaküldeni ugyanis a meglehetősen hatékony érdekérvényesítő képességgel rendelkező hipermarketeknek is csak korlátozottan van lehetőségük. Attól tartanak: az idei ünnepi szezonban több termék értékesítésére "komoly erőfeszítéseket kell tenniük" - ahogy az egyik lánc vezetője fogalmazott. Ez annyit jelent, hogy már a szezonban a nyereségráta terhére kell akciókat hirdetni - lényegében az újévi leárazást kell előbbre hozni.
A játék kétesélyes: most is lehet szakítani, rossz időzítés esetén viszont borítékolható a bukás. Kérdés: mire lesznek vevők a vevők. A korábbi tapasztalatok szerint inkább a dömpingár a nyerő és kevésbé a minőség. A jelek szerint a főszereplők már most az egyre olcsóbbá váló LCD televíziók és laptopok.
A hipermarketláncok a háztartási nagygépek eladásában is bízhatnak - a kereskedők vélekedése szerint egyre több háztartásban azt a mosógépet hozza majd a Jézuska, amit egyébként évközben megvettek volna. Így a megfelelőnek mondott minőséget alacsony áron kínáló kereskedőláncok járhatnak jól, míg a kisebb szakboltok roszszabbul - ám elképzelhető, hogy az idén lesz olyan hipermarketlánc is, amely a vesztesek listáját gazdagítja. Ez a folyamatos forgalomnövekedés miatt korábban nem lebegett a fejük felett.
A megkérdezett elektronikai láncok bizakodóan nyilatkoztak a jövőről - azt csak néhány hipermarketlánc ismerte el: a műszaki cikkek terén visszaeshet a forgalmuk, és az élelmiszer-eladások esetében is csak a múlt évi szint elérése a reális. (Igaz, a hálózatbővítések miatt az öszszesített forgalom nagyobb lehet, ám az egy üzletre jutó már nem biztosan). Élelmiszer-eladásban az általunk megkeresett láncok egyaránt a tavalyi szint elérésével számolnak - és azzal, hogy a fokozódó árversenyben egyre nagyobb szerep jut majd a sajátmárkás termékeknek. Nem véletlen: van olyan lánc, amely eddig elzárkózott ezek bevezetése elől, de 2008-ban már tervezi ezt.
Jó esély van arra, hogy az idén a karácsony is az akciókról és a leárazásokról szól majd. Bár a szakma azzal is kalkulál, hogy a vásárlók az idén jóval hosszabb ideig gondolkodnak majd, a szűkösebb keret beosztása ugyanis megfontoltságot kíván. Sőt: egyes vélemények szerint valószínűleg egyre többen lesznek azok, akik nem a fa alá teszik majd az ajándékokat, hanem megvárják az újévi leárazást. Erre utalnak a piackutatók jelzései is: a Nielsen legutóbb publikált felmérése jelzi: az árérzékenységgel együtt növekszik a "promócióérzékenység" azaz a vásárlók túlnyomó része (88 százalék) már tudatosan figyeli az akciókat, és aszerint vásárol.
Az MP3 lejárt lemez - az autós navigációé a jövő
Változik az idén a karácsonyi slágertermékek köre - bár ez nemcsak a kereslet szűkülésével, hanem a műszaki cikkek árának folyamatos világpiaci esésével és a termékpaletta rendkívül gyors változásaival is magyarázható. A GfK Hungária éves felmérései szerint eddig a slágertermékek jellemzően a szórakoztató elektronikai eszközök, a DVD, színes tévé, a háztartási kisgépek, és a fotóberendezések voltak. Mecséri Ildikó, az eBolt kereskedelmi és minőségirányítási vezetője szerint azonban az új termékek jócskán átrendezhetik a kínálatot. Úgy véli, az LCD kijelzős televíziókészülékek ára - a múlt évihez képest 40 százalékos csökkenés után - az idén elérte azt a lélektani határt, amely után robbanásszerű forgalomnövekedésre lehet számítani. Az árcsökkenés miatt ugyanez mondható el a laptopról is, amely eddig nem igazán számított karácsonyi árunak. A dinamikusan fejlődő piacú új termékek közé tartoznak még az autónavigációs rendszerek is. A múlt télen is slágernek számító MP3 lejátszó piaca már csak kisebb méretben növekszik, a DVD-felvevőké ellenben stagnál majd. És jelentősen szűkül a "hagyományos" televíziók, a házimozi-rendszerek és a hifi sztereo berendezések iránti kereslet.