Nagy ugrásra készül a Wizz Air

Bővít a Wizz Air: a cég tervei szerint 2014-re összesen 82 darab, száznyolcvan személyes Airbus A320-asból áll majd a fapados társaság flottája. Lehet, hogy az újonnan érkező gépekből egy sem kerül addig Ferihegyre, amíg a Budapest Airport nem csökkenti a tarifáit.

Jelzésértékű, hogy a jelenleg működő hat bázisa közül épp Varsóban, és nem Budapesten jelentett be újabb jelentős repülőgép-vásárlást a Wizz Air. A diszkont légitársaság 2014-ig újabb ötven darab, 180 üléses Airbus A320-asra adott le megrendelést, illetve 2016-ig további huszonötre szerzett opciót. A megrendelés értéke listaáron 3,5 milliárd dollár, azaz több mint 600 milliárd forint (összehasonlításként: a budapesti négyes metrót kevesebb mint ötszázmilliárdért építik meg). A légitársaság flottája jelenleg 13 repülőgépből áll, de a korábbi megrendelésekkel együtt 2014-re akár nyolcvan fölé is nőhet a számuk.

Bár a tegnapi bejelentés alkalmával egyúttal egy szerződést is aláírtak az Airbus és a Wizz Air képviselői, a légitársaság bejelentéseit érdemes óvatosan kezelni, hiszen a 2004-es induláskor például azt kommunikálták, hogy a cég flottája minden évben körülbelül tíz repülőgéppel növekszik, így 2005 végén húsz géppel és tízmillió férőhellyel, a Wizz Air a régió legnagyobb légitársasága lesz. Ehhez képest a társaság a jelenlegi 13 repülőgépével az idén várhatóan 4,3 millió utast szállít - ami egyébként még így is imponáló teljesítmény egy három éve alapított fapadostól. A Malév például tavaly hárommillió utast szállított, a SkyEurope diszkont légitársaságnál pedig az elmúlt 12 hónapban 3,3 millióan váltottak jegyet; ráadásul utóbbi éppen októberben vonul ki a magyar és a lengyel piacról.

Mindeközben a Wizz Air növekedési stratégiáját Lengyelországra hegyezték ki: a katowicei és gdanski bázis után a cég hamarosan Poznanban nyit újabbat, azaz telepít repülőgépet és személyzetet. Felmerült ugyan, hogy a hamarosan érkező airbusokból esetleg Budapestre is jut majd, ám a társaság számításai évek óta azt mutatják, hogy a Ferihegyi repülőtér díjai nem versenyképesek. Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója szerint tévedés a budapesti árakat folyton a bécsivel vagy prágaival összehasonlítani. Az új repülőgépek érkezése előtt ugyanis jóval szélesebb körben végez költségelemzést a cég, és ha máshol, jelen esetben a lengyelországi, a bukaresti vagy a szófiai bázisokon nagyobb profitot termel egy repülő, akkor oda kerül.

A statisztikai adatok egyértelműen mutatják, hogy a fapadosok ferihegyi forgalma két éve stagnál, miközben Európában a két számjegyű növekedés a jellemző. A kedvezőtlen tendencia sajnos, meglátszik a budapesti szállodák forgalmában is, ahol a külföldivendég-éjszakák száma két éve folyamatosan csökken, éves átlagban 5-10 százalékkal.

Biztonsági kockázatot jelent a cégnek egy vak utas
Biztonsági kockázatot jelent a cégnek egy vak utas
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.