Szolnokra viszi tízmilliárdos beruházását a Stadler
A Stadler-csoport Szolnokon építi fel alumínium vasútikocsitest-gyártó üzemét, mintegy 10 milliárd forintos beruházással. Kiss Péter kancelláriaminiszter a tegnapi bejelentéskor elmondta: a beruházás induláskor száz, majd később 400 új munkahelyet teremt. Peter Spuhlerrel, a Stadler Rail Group elnök-vezérigazgatója szerint a termelés 2008 utolsó negyedévében kezdődhet, és 2009-ben már teljes kapacitással működnek. Mint kifejtette, a gyártáshoz kvalifikált munkaerő szükséges. Már megkezdték az alumíniumhegesztő szakmunkások toborzását, akiket Svájcban képeznek ki. Induláskor 120-150 szakmunkás felvételével számolnak. A tervek szerint évi 200 alumínium kocsitestet fognak gyártani, ami a cég teljes éves igényének 40 százalékát adja.
A Stadler további beruházásokat is tervez Magyarországon, s ezek befolyásolhatják a régió piaci viszonyait - hangoztatta Spuhler. A piac érdeklődik az emeletes vonatuk iránt, és ha bejönnek a számítások a régióban, akkor ilyet is gyárthatnak a jövőben Szolnokon.
A Tisza-parti város a beruházásért Székesfehérvárral versengett, ahol bombaként robbant a hír, hogy a korábban kész tényként kezelt beruházás mégsem ott lesz. Tíz hónappal ezelőtt, amikor a svájci cég bemutatta a nagyközönségnek az első Flirt-vonatot, a Stadler fehérvári sajtótájékoztatóján Peter Jenelten, a cég alelnöke bejelentette: gyakorlatilag az összes fontos részletben megállapodtak az önkormányzattal. Eszerint a svájciak egy nyolchektáros területet vásároltak volna a sóstói ipari parkban, ahol zöldmezős beruházás keretében kialakítottak volna egy összeszerelő üzemet, valamint egy kocsitest-gyártó részleget. A beruházás összértékét akkor 16 milliárd forintban határozták meg. A Stadler végül Fehérvár helyett Szolnokot választotta.
Bár Fehérvár polgármestere, Warvasovszky Tihamér nem reagált megkeresésünkre, az önkormányzat tegnapi közleménye szerint a város mindent megtett azért, hogy a vonatgyár ott épüljön fel. A Stadler pálfordulását a városvezetés összefüggésbe hozta azzal a ténnyel, hogy a svájciak által preferált terület a volt Ikarus-gyár ingatlanán található, amely a Széles Gábor által vezetett Műszertechnika Holding tulajdonában van. A közlemény szerint a "tulajdonos által ajánlott piaci ár vélhetően nem volt versenyképes Szolnok ajánlatával."
Szalay Ferenc, Szolnok fideszes polgármestere azt mondta: a cég döntésében a Tisza-parti város helyzeti adottságai és a felajánlott kedvezmények játszhattak meghatározó szerepet - például a síneken is jól megközelíthető szolnoki ipari parkban igen kedvező áron adtak bérbe 15 évre egy nyolchektáros területet a Stadlernek. Szolnok ráadásul hátrányosabb térségnek számít Székesfehérvárnál, így itt a befektetők több állami támogatást kapnak a munkahelyteremtéshez, mint a Közép-Dunántúlon.
Márpedig kedvezményre bőven számíthat a társaság. Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: a helyszín megváltoztatása miatt az egyedi kormánydöntésen alapuló támogatásról szóló kormányhatározatot is módosítani kellene, ezt kérik majd a kabinettől. Utalt arra, hogy Szolnokon a térség hátrányos helyzete miatt a beruházás értékének 40 százaléka erejéig támogatás igényelhető munkahelyteremtésre, technológiafejlesztésre, szakképzésre és adókedvezményre. Ezzel a lehetőséggel a cég élni fog.