Szocialisták az esélyegyenlőség ellen
Tatai-Tóth András a szegregációról a Népszabadságnak azt mondta: a szocialista munkacsoport azt támogatja, hogy ne lehessen roma és nem roma gyerekeket erőszakkal egy osztályba zárni. "Meg kell teremteni, hogy például matematika- és fizikaórán a lemaradtak ne tartsák fel társaikat, de mondjuk testnevelés- és rajzórán együtt lehessenek, ne legyen senki sem kirekesztve".
"Ez nem szakmai, hanem politikai nyilatkozat, amely jelzése annak, hogy a szocialista frakció nem akarja az integrációt, féltve a középosztályi pozíciókat" - így reagált erre a Roma Sajtóközpontnak Havas Gábor szociológus. Hangsúlyozta: a kutatások szerint az integráció nem rontja az oktatás színvonalát, a szegregáció azonban igen. Havas szerint mindazok, akik Tatai-Tóth nézeteit vallják, arra szavaznak, hogy a hátrányos helyzetű gyerekeknek ne legyen esélyük a felzárkózásra, és a mélyszegénység változatlanul újratermelődjön.
Kertesi Gábor közgazdász, az Oktatási Kerekasztal tagja is aggályosnak tartja a szocialista képviselő nyilatkozatát. Szerinte figyelmen kívül hagyja például azt a közismert tényt, hogy a fejlett OECD-országok között Magyarországon a legerősebb az iskolai szegregáció. Ez mellesleg a roma etnikai hovatartozástól függetlenül is világosan kimutatható. Az iskolai szegregáció a szegény ember gyerekének oktatási lehetőségeit ássa alá. Kertesi szerint az is hiba, hogy Tatai az integrációt "erőszaknak" állítja be, holott az éppenséggel a hatályos törvények betartatását igyekszik elérni: a törvénytelen elkülönítést megfékezni. A szakember szerint nem lehet olyan iskolarendszert létrehozni, ahol az elkülönített oktatás keretei között meg lehet adni azokat a szolgáltatásokat a hátrányos helyzetűeknek, amelyekkel felzárkózhatnának. Kertesi úgy látja, a Tatai által képviselt nézet alkotmányos problémát is felvet, sérti az oktatási esélyegyenlőséget.
Az épp most zárult, eddigi legátfogóbb integrációs hatásvizsgálati kutatás egyik vezetője is cáfolta, hogy az integrált oktatásban a hátrányos helyzetűek feltartanák a többieket. Kézdi Gábor, a Közép-európai Egyetem (CEU) adjunktusa és a Közgazdaság-tudományi Intézet (KTI) tudományos munkatársa elmondta: a vizsgálatok azt mutatják, hogy a tudatosan integráló iskolák kedveznek a kevésbé jóknak - ugyanakkor a jobb tanulók is fejlődnek.
A Kézdi Gábor és Surányi Éva (MTA KTI) által vezetett, 2003 őszétől 2007 júniusáig tartó kutatás szerint a roma tanulók integrált oktatása javítja a romák olvasáskészségét, miközben nem rontja a nem romákét. Továbbá növeli a romák társadalmi elfogadottságát. A felmérés szerint a programban részt vevő iskolákban a nem roma tanulóknak pozitívabb az önértékelésük, mint a hagyományos iskolákban tanuló társaiknak, ami - kisebb mértékben ugyan de -, igaz a roma tanulókra is.