OMV: csak azért is Mol
Tegnap tucatnyi ország újságírójának mutatta be Bécsben az OMV "növekedési stratégiáját". Ám az osztrák olajvállalat vezetői szinte kizárólag a Mollal kapcsolatban kaptak kérdéseket. Wolfgang Ruttenstorfer, a társaság elnök-vezérigazgatója arra a kérdésre, mit szól a Mol felvásárlás elleni védelemben megszületett új magyarországi törvényekhez, kifejtette: megvárják, amíg az unió esetleg lép az új szabályozás kapcsán. Megismételte, hogy szerinte a nemzetközi energiapiac kihívásaira a legjobb válasz a két cég erőinek egyesítése, amire akár több évig is készek várni. Arra a felvetésre, miszerint az OMV egyik nagyobb tulajdonosa szerint az osztrák állam megfontolhatná 31,5 százalékos OMV-részesedésének eladását, az elnök-vezérigazgató leszögezte: nem kíván beleszólni a tulajdonosok döntéseibe, de a két nagytulajdonos - az osztrák állam és az Abu-Dzabi irányítás alatt álló IPIC - biztosítja a kiegyensúlyozott fejlődést. (A Mol és a magyar kormány egyik fő kifogása a magyar társaság felvásárlása ellen az volt, hogy az OMV "állami irányítás alatt áll".)
Ruttenstorfer kiemelten ecsetelte az OMV és a Mol összeolvadásának általa vélt előnyeit. (Több ábrán is "jótékonyan" egy kalap alá vette az OMV-t és a Molt.) Erre az esetre - megismételve korábbi ígéreteit - közös vállalatirányítást, Bécsben és Budapesten székelő, egyenrangú központot ígért. A már megvásárolt nagy európai cégek, mint a román Petrom és a 34 százalékban megszerzett török Petrol Ofisi olajcég kapcsán ilyen nem hangzott el. Az összehasonlító ábrák szintén nem voltak a Moléval összemérhetőek: míg a magyarok elsősorban hatékonysági rangsort állítanak, az OMV az abszolút számokkal, például olaj-, illetve üzemanyag-termelési adataival hozakodik elő.
Ruttenstorfer hangsúlyozta: a közeljövőben a kitermelésben érdekelt orosz cégek jelennek meg komoly vevőként a térség energiapiacán. Az elnök-vezérigazgató elsősorban a Kaszpi-térségből tervezett gázvezeték, a Nabucco mellett szállt síkra, de megfogalmazása szerint megfér egymás mellett az oroszok által tervezett gázútvonal éppúgy, mint a Horvátországban létesítendő, hajón szállított folyékony gázt lefejtő állomás. Szerinte ugyanis ezekre szükség lesz az unióban. Az OMV egyébként megerősítette 2010-re vonatkozó, korábban közzétett ambiciózus terveit, mind a kitermelés, és a finomítás, mind a töltőállomások piacán. Kiderült: Romániában főképp a Petrommal megvásárolt jelentős finomítói rendszer korszerűsítésére koncentrálnak, Törökország pedig mintegy 3600 Petrol Ofisi-tulajdonú benzinkútjával és a 2015-ig várt, több mint 60 százalékos gázfogyasztás-növekedéssel hatalmas piacnak ígérkezik. Az OMV tehát egy szóval: terjeszkedne. Akárcsak a Mol.
Magyar gázkereskedést indít az OMV
Werner Auli, az OMV gázüzletágának vezetője lapunknak megerősítette: Econgas nevű gáz-kiskereskedelmi üzletáguk idén meg kíván jelenni Magyarországon, ahol egyelőre csupán ipari fogyasztóknak értékesítenének. Forgalmi terveikről nem kívánt beszámolni, mondván, először meg szeretnék ismerni a piacot. (M. I.)