Az új rend kormánybiztosa a rendezetlen közállapotokról

Megérett a helyzet, hogy a közállapotainkkal és a politika belső világával is foglalkozzunk - mondta lapunknak Kondorosi Ferenc, az új rend kormánybiztosa, aki elismerte: úgy tűnhet, ez az új poszt a minisztériumok eddigi együttműködésének egyfajta kritikája.

Reménytelenül bonyolult ügyeket kell hosszabb-rövidebb időn belül megoldanom, olyanokat, amelyekre már évek óta nem talált megoldást a politika és a közigazgatás - Kondorosi Ferenc így összegezte a feladatait az új rend kormánybiztosaként.

A "reménytelenül bonyolult" feladatok sorába tartozik a pártfinanszírozási törvény előkészítése, a képviselői javadalmazás, költségtérítés, ellenőrzés szabályainak megalkotása, az új költségvetési rend kidolgozása.

Nemcsak törvénymódosítási, hanem konkrét intézkedésekre vonatkozó javaslatokat is várnak a kormánybiztostól egyebek közt a feketegazdaság visszaszorítására, az élelmiszer-biztonság javítására, a fogyasztóvédelmi és ellenőrző szervezetek munkájának hatékonyabbá tételére.

Becsült adatok szerint a feketegazdaság aránya 2006-ban a GDP 17-18 százaléka volt, ami 3700 milliárd forint. Enynyi a nyugdíjasok egyévi járandósága vagy például az egészségügy költségvetése.

A kormánybiztos a feketemunkán keresztül készül "csapást mérni" a feketegazdaságra az ellenőrzések, a szankciók szigorításával. Szándéka szerint a jövőben azok a cégek sem kerülhetik el a feketefoglalkoztatás következményeit, amelyeknek lobbiereje nagy.

Megfontolandó ugyanakkor - folytatta Kondorosi -, hogy a jövőben a nagy értékű luxuslakások, autók, bútorok és műszaki cikkek vásárlása esetén legyen kötelező igazolni a pénz eredetét. Vannak országok, ahol 500 euró értékű vásárlás felett a kereskedők elkérik a vevő adatait, és továbbítják az adóhivatalnak.

Kondorosi szerint lényegében hasonló feladatokat kell elvégeznie, mint korábbi munkahelyén, az igazságügyi tárcánál államtitkárként. De a tárcának épp az lenne (lett volna) a feladata, hogy törvényeket, törvénymódosítási javaslatokat dolgozzon ki a nem, illetve rosszul szabályozott élethelyzetekre, köztük a fentebb felsorolt témákban. Vagyis: ami nem ment államtitkárként, miért sikerülne kormánybiztosként? Kondorosi válasza: a kormány meghatározta a jogalkotási irányokat, és határozatban írta elő a tárcáknak, hogy együttműködjenek vele.

A legjobb koordináció mellett is előfordult, hogy a tárcák nem olyan prioritással kezelték a jogszabálytervezeteket, mint az igazságügy - magyarázta. Később elismerte: az a tény, hogy a kormány az új rend szabályainak kialakítását kormánybiztosra bízta, a jelenlegi kormányzati működés, tárcaközi egyeztetés gyakorlatának egyfajta kritikája, bár szerinte inkább az új szemléletű működés garanciája.

Másképp mennek a dolgok, ha egy fontos témában van valaki, aki összefogja az adott kérdésben érintett tárcák munkáját, s nem engedi, hogy az egyik vagy a másik minisztérium érdekei felülírják a kormány elképzeléseit. - Nekem megvan a szükséges felhatalmazásom, közigazgatási tapasztalatom ahhoz, hogy ezt meg tudjam valósítani - tette hozzá.

Kondorosi nem kívánt találgatásokba bocsátkozni afelől, hogy a honatyák partnerek lesznek-e saját lehetőségeik korlátozásában. Az Alkotmánybíróság egy korábbi, a salátatörvényeket bíráló határozatára utalva úgy fogalmazott: ha nem fektetünk le világos szabályokat, nem lesz átlátható a döntési folyamat, s akkor egy idő után már nem lesz rend, a rendetlenség pedig már gátolja az intézmények demokratikus működését.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.