Kartellkártérítés: nem fizetnek a sztrádaépítők

Perelnie kell a kartellezés miatt elmarasztalt útépítőktől várt kártérítésért az államnak. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. fizetési felszólítása a héten lejár, az öt cég azonban önként nem utalja át az öszszesen 31,9 milliárd forintos jóvátételt. A jogi eljárások sorozata évekig is eltarthat.

A hét közepéig választhatnak az államnak járó kártérítés megfizetése vagy az elhúzódó pereskedés között a kartellvádak miatt elmarasztalt autópálya-építők - jelentette ki lapunknak Reményik Kálmán. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. elnök-vezérigazgatója egyelőre nem kapott hivatalos választ arra, hogy az érintett cégek eleget tesznek-e a fizetési felszólításnak. Ennek ellenére társaságuk felkészült az esetleges bírósági eljárásokra. Kárigényük alátámasztására jogi szakértőik több számítási modellt is kidolgoztak.

Ezek egyike azokon - a Strabag igazgatósági irodáiban lefoglalt - feljegyzéseken alapul, amelyeket GVH bizonyítékként fogadott el eljárása során. Ennek lényege, hogy a GVH által már elmarasztalt autópálya-építők extraprofitja megegyezik azzal az összeggel, amit akkor kapunk, ha a 2002-ben meghirdetett három sztrádaberuházás együttesen 138,4 milliárd forintos szerződéses árából levonjuk a projektek 96,4 milliárdos alapárát, illetve a kereken tízmilliárd forintos általános nyereségtartalmat. Így számolva az öt cég együttesen 31,9 milliárd forint extraprofitot zsebelt be.

A NIF szakértői úgy számoltak: a költségvetést megrövidítő összeget az egyes társaságoknak a GVH által kiszabott bírságtételek arányában kellene visszafizetniük. Azaz az M70-es mintegy 20 kilométeres szakaszát megépítő Strabag Zrt.-től a teljes összeg 35 százalékának átutalását várják a héten. Szinte biztos azonban, hogy hiába. Appelshoffer József, a Strabag vezérigazgatója legalábbis egyértelműen kijelentette: cégük nem fizeti ki a 11,19 milliárd forintos számlát. A NIF bírságát elfogadhatatlannak tartják.

Az állami infrastrukturális beruházásokért felelős szervezet az M3-as Polgár-Görbeháza közti szakaszát megépítő Egút-Debmút konzorciumától együttesen követeli az általuk okozott kár megtérítését. Ez mindkét cég esetében 2,23 milliárd forintos kártérítést jelentene. Más kérdés azonban, hogy ezek a társaságok is inkább pereskednek, mint fizetnek. Indokaikról azonban keveset tudni.

Kolozsvári Gyula, az Egút Zrt. vezérigazgatója lapunkkal csupán annyit közölt: nem tesznek eleget a NIF fizetési felszólításának, ez ugyanis meghaladja lehetőségeiket. De nem kívánta kommentálni álláspontját Bagdi Géza, a Debmút Zrt. vezérigazgatója sem. Mint mondta: cégük a tulajdonosi döntésre vár, ám valószínű, hogy nem fizeti ki a NIF által meghatározott kártérítési összeget.

Közös felszólítást kapott a kártérítés megfizetésére az M7-es Balatonszárszó-Ordacsehi szakaszát megépítő Betonút-Hídépítő páros is. Horváth Gergely, a Betonút Zrt. elnök-vezérigazgatója közölte: a NIF által várt 9,91 milliárd forintot nem utalják át. A Hídépítő Zrt.-nél ugyanakkor senki nem nyilatkozott. Ennek ellenére úgy tudjuk: előreláthatólag ez a társaság sem fizeti majd ki a tőle várt 6,3 milliárd forintos kártérítést.

Trükkös kerülő?

A kártérítésként követelt összeg kifizetése a nagyobb cégeket is megrendítené a szakértők szerint. Az elmúlt két évben lelassult infrastruktúra-fejlesztések mellett az autópálya-építők akár a kisebb-nagyobb veszteséget is hajlandók vállalni annak érdekében, hogy kapacitásaikat leköthessék, dolgozóiknak munkát adhassanak. Ennek fényében az sem meglepő, hogy egymás után látnak napvilágot azok a pletykák, amelyek szerint az elmarasztalt cégek akár trükkös megoldások bevetésére is készek lesznek a kártérítés megfizetésének elkerülésére. A kalapban benne lehet például, hogy az érintett társaságok új cégekbe igyekeznek majd átmenteni vagyonukat. A kiürített, milliárdos kötelezettségekkel terhelt vállalkozásokat pedig hagyják összedőlni. Más kérdés: ez az állami beruházásokra a jövőben is rászoruló társaságok esetében kockázatos lenne. Így valószínű, hogy a társaságok vezetése még esélyt lát a NIF-fel szembeni perekben is. Ha azokat megnyerni nem is lehet, a több évig elhúzódó pereskedés időt adhat a sztrádaépítőknek a talpon maradáshoz. (Munkatársunktól)

Kartellfelárral épülő autópálya-szakasz. Nyomásgyakorlás
Kartellfelárral épülő autópálya-szakasz. Nyomásgyakorlás
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.