Jönnek a fapados mobilok?

Elérkezett az idő, hogy a fapados légitársaságokat követve végre megjelenjenek Magyarországon a fapados mobiltelefon-szolgáltatók - állítja egyik friss tanulmányában a Roland Berger Stratégiai Tanácsadó cég. Hazánkban évi nyolc-kilencmilliárdos forgalmat lehetne realizálni - állította Schannen Frigyes, a tanácsadó cég vezetője.

A diszkont-, vagy ahogy a szakmában hívják, virtuális szolgáltató (angol rövidítése MVNO) nem tesz mást, mint hogy kibérli egy adott szolgáltató hálózatát, és azon nyújt saját márkanéven szolgáltatást. Mivel nagy mennyiségű beszéd- és adatforgalmat tud egyszerre kifizetni, elvileg kedvezményes árakat tud kialkudni a hagyományos szolgáltatóknál, majd bizonyos árréssel ezt adja tovább az ügyfeleinek. Így akár jóval olcsóbb tarifákat is kínálhat, mint a saját infrastruktúrával rendelkező vállalatok, tehát az árérzékeny fogyasztókat hamar át tudja csábítani. Külföldön havi hat-tízezer forintnak megfelelő összegért több ezer percnyi beszélgetést, és akár korlátlan számú SMS-üzenetet is kínáltak az ilyen szolgáltatók, sőt ma már a saját hálózattal rendelkező cégek is kínálnak hasonló csomagokat.

Tisztán üzleti szempontból Magyarország ideális terep az ilyen cégeknek: a lefedettség majdnem százszázalékos, míg a telefonellátottság meg is haladja azt. "A virtuális szolgáltatók számára a piacra lépés akkor reális lehetőség, ha az ellátottság (rémes szakszóval penetráció) meghaladja a 70 százalékot" - emelte ki Schannen Frigyes. Míg egyes fapados szolgáltatók nem kínálnak készülékes csomagokat, addig például Nagy-Britanniában, ahol dübörög ez az üzlet, már olyan mértékű az értékesítés, hogy a szolgáltatóknak megéri készülékes csomagokat is árulni. Így tesz jelenleg a Tesco és a Virgin Mobile is.

A virtuális szolgáltatók megkülönböztetett érdeklődést mutatnak a magyar, a cseh és a lengyel piac iránt. Magyarországon az ellátottság jelenleg 101 százalék. A Roland Berger információi szerint már több potenciális piaci belépő folytat tárgyalásokat a mobilszolgáltatókkal. Nálunk nincs adminisztratív akadálya az ilyen mobilszolgáltatások megjelenésének, így hamarosan megjelenhet mobilkínálatával a külföldön már tapasztalatokat szerzett UPC, de korábban a Tesco is jelezte érdeklődését - mondta a tanácsadó cég vezetője. Kérdés azonban, miért nem indult még el egyetlen szolgáltatás sem, holott az ellátottság már régóta a fentebb jelzett hetven százalék fölött van.

"A virtuális mobil operátorok megjelenésének akkor van értelme, ha az ügyfelek is nyernek ezzel. E cégek jelenléte az olyan piacokon hasznos, ahol a szolgáltatásválaszték vagy a tarifacsomag-választék szűkös. Büszkén mondhatjuk, hogy a magyar piacot a túlkínálat jellemzi, hiszen a fogyasztók a szolgáltatók számtalan ajánlatából választhatnak. Az árverseny évek óta igen erős. Egyelőre nem találkoztunk olyan megkereséssel, amely ezen a helyzeten még javítani tudna, azaz minden szereplőnek előnyös üzleti modellt kínálna" - mondta dr. Majorosi Emese, a Pannon sajtó és információs igazgatója. A T-Mobilnál már jártak érdeklődők - tudatta a cég, ám a jelek szerint megegyezés eddig nem született. A Vodafone nem kívánt reagálni arra a kérdésünkre, hogy találkoztak-e komoly ajánlattal egy indulni szándékozó virtuális szolgáltató részéről.

Ezt látszik alátámasztani a Nemzeti Hírközlési Hatóság is. "Mi is hallottunk olyan cégekről, amelyek érdeklődnek a magyar piac iránt, ám mint hatóságnak, nekünk ezzel egyelőre nincs különösebb tennivalónk. Mivel a megfelelő kereskedelmi megállapodások mellett ma nincs akadálya az ilyen szolgáltatók megjelenésének, nekünk akkor kellene beavatkoznunk a folyamatba, ha ezek a piacra belépni szándékozó cégek azt jeleznék felénk, hogy nem tudnak megállapodni a szolgáltatókkal. Ilyen irányú panasz pedig eddig még nem érkezett" - mondta Márton György szóvivő, aki szerint a hatóság akkor kötelezné megállapodásra a jelenlegi szolgáltatókat, ha azt látná, hogy a piacon nincs verseny, és ezen az új, virtuális szolgáltató megjelenése segítene. "Erről azonban jelenleg nincs szó" - hangsúlyozta. Valószínű azonban, hogy a háttérben már komoly alkuk folynak. Az alkudozás hosszú, hiszen a mai szolgáltatók számára is előnyös szerződést kell kötni az újakkal - mondta lapunknak egy magát megnevezni nem kívánó iparági szakértő, aki azt is hangsúlyozza: az operátorok nyilván nem örülnek majd az új versenytársaknak. Többek közt azért, mert a magyar mobilosok nagy része nehezen vált szolgáltatót, tehát nagyon komoly kedvezményt kell nekik nyújtani ahhoz, hogy átálljanak egy új szolgáltatóhoz.

A virtuális szolgáltatók az Egyesült Királyságban 11 százalékos piaci részesedést értek el, ehhez körülbelül hét év kellett. Itt 15 virtuális operátor is próbálkozott az üzlettel, de sok szolgáltatás nem volt hosszú életű. Általában minden sikeres próbálkozásra jut két bukás is. Németországban már több mint tíz éve léteznek ilyen szolgáltatók, s összesen az ügyfelek húsz százalékát tudhatják magukénak.

Richard Branson cége, a Virgin nagyot kaszált Nagy-Britanniában a fapados mobilüzleten
Richard Branson cége, a Virgin nagyot kaszált Nagy-Britanniában a fapados mobilüzleten
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.