Jönnek a fapados mobilok?
A diszkont-, vagy ahogy a szakmában hívják, virtuális szolgáltató (angol rövidítése MVNO) nem tesz mást, mint hogy kibérli egy adott szolgáltató hálózatát, és azon nyújt saját márkanéven szolgáltatást. Mivel nagy mennyiségű beszéd- és adatforgalmat tud egyszerre kifizetni, elvileg kedvezményes árakat tud kialkudni a hagyományos szolgáltatóknál, majd bizonyos árréssel ezt adja tovább az ügyfeleinek. Így akár jóval olcsóbb tarifákat is kínálhat, mint a saját infrastruktúrával rendelkező vállalatok, tehát az árérzékeny fogyasztókat hamar át tudja csábítani. Külföldön havi hat-tízezer forintnak megfelelő összegért több ezer percnyi beszélgetést, és akár korlátlan számú SMS-üzenetet is kínáltak az ilyen szolgáltatók, sőt ma már a saját hálózattal rendelkező cégek is kínálnak hasonló csomagokat.
Tisztán üzleti szempontból Magyarország ideális terep az ilyen cégeknek: a lefedettség majdnem százszázalékos, míg a telefonellátottság meg is haladja azt. "A virtuális szolgáltatók számára a piacra lépés akkor reális lehetőség, ha az ellátottság (rémes szakszóval penetráció) meghaladja a 70 százalékot" - emelte ki Schannen Frigyes. Míg egyes fapados szolgáltatók nem kínálnak készülékes csomagokat, addig például Nagy-Britanniában, ahol dübörög ez az üzlet, már olyan mértékű az értékesítés, hogy a szolgáltatóknak megéri készülékes csomagokat is árulni. Így tesz jelenleg a Tesco és a Virgin Mobile is.
A virtuális szolgáltatók megkülönböztetett érdeklődést mutatnak a magyar, a cseh és a lengyel piac iránt. Magyarországon az ellátottság jelenleg 101 százalék. A Roland Berger információi szerint már több potenciális piaci belépő folytat tárgyalásokat a mobilszolgáltatókkal. Nálunk nincs adminisztratív akadálya az ilyen mobilszolgáltatások megjelenésének, így hamarosan megjelenhet mobilkínálatával a külföldön már tapasztalatokat szerzett UPC, de korábban a Tesco is jelezte érdeklődését - mondta a tanácsadó cég vezetője. Kérdés azonban, miért nem indult még el egyetlen szolgáltatás sem, holott az ellátottság már régóta a fentebb jelzett hetven százalék fölött van.
"A virtuális mobil operátorok megjelenésének akkor van értelme, ha az ügyfelek is nyernek ezzel. E cégek jelenléte az olyan piacokon hasznos, ahol a szolgáltatásválaszték vagy a tarifacsomag-választék szűkös. Büszkén mondhatjuk, hogy a magyar piacot a túlkínálat jellemzi, hiszen a fogyasztók a szolgáltatók számtalan ajánlatából választhatnak. Az árverseny évek óta igen erős. Egyelőre nem találkoztunk olyan megkereséssel, amely ezen a helyzeten még javítani tudna, azaz minden szereplőnek előnyös üzleti modellt kínálna" - mondta dr. Majorosi Emese, a Pannon sajtó és információs igazgatója. A T-Mobilnál már jártak érdeklődők - tudatta a cég, ám a jelek szerint megegyezés eddig nem született. A Vodafone nem kívánt reagálni arra a kérdésünkre, hogy találkoztak-e komoly ajánlattal egy indulni szándékozó virtuális szolgáltató részéről.
Ezt látszik alátámasztani a Nemzeti Hírközlési Hatóság is. "Mi is hallottunk olyan cégekről, amelyek érdeklődnek a magyar piac iránt, ám mint hatóságnak, nekünk ezzel egyelőre nincs különösebb tennivalónk. Mivel a megfelelő kereskedelmi megállapodások mellett ma nincs akadálya az ilyen szolgáltatók megjelenésének, nekünk akkor kellene beavatkoznunk a folyamatba, ha ezek a piacra belépni szándékozó cégek azt jeleznék felénk, hogy nem tudnak megállapodni a szolgáltatókkal. Ilyen irányú panasz pedig eddig még nem érkezett" - mondta Márton György szóvivő, aki szerint a hatóság akkor kötelezné megállapodásra a jelenlegi szolgáltatókat, ha azt látná, hogy a piacon nincs verseny, és ezen az új, virtuális szolgáltató megjelenése segítene. "Erről azonban jelenleg nincs szó" - hangsúlyozta. Valószínű azonban, hogy a háttérben már komoly alkuk folynak. Az alkudozás hosszú, hiszen a mai szolgáltatók számára is előnyös szerződést kell kötni az újakkal - mondta lapunknak egy magát megnevezni nem kívánó iparági szakértő, aki azt is hangsúlyozza: az operátorok nyilván nem örülnek majd az új versenytársaknak. Többek közt azért, mert a magyar mobilosok nagy része nehezen vált szolgáltatót, tehát nagyon komoly kedvezményt kell nekik nyújtani ahhoz, hogy átálljanak egy új szolgáltatóhoz.